Hagyomány és újratervezés – 200 éves a magyar pezsgő
Mint a buborék a pohárban
A magyar pezsgő nemzetközi mércével mérve is jó, sőt, egyre jobb, de a piaci pozíciók bőven javíthatók – derült ki a Nagy István agrárminiszter fővédnökségével az etyeki Rókusfalvy Birtokon rendezett Pezsgőkonferencián.
Kétszáz éves a magyar pezsgő, 1825-ben alapította az első pezsgőpincészetet Pozsonyban Schönbauer József. Az etyeki pezsgőkonferencia tisztelgés volt a hagyomány előtt, és útkeresés a jövő felé, ami azonban buktatókat is rejt.
Egyre súlyosabb kihívás a szőlő-borágazatban az aszály – mondta köszöntőjében Frittmann János kunsági borosgazda, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnöke, aki szetint a borok fogyasztói árának rendezése is elengedhetetlen a gazdaságosság, a jövedelmezőség érdekében.
Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a több lábon állás és a termékfejlesztés szükségességét hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a hazai bortermelésnek ma már 8 százalékát adó magyar pezsgők rendre kiemelkedően szerepelnek a nemzetközi megmérettetéseken, tavaly például az erdélyi Kárásztelki Pezsgőpincészet letarolta a versenyeket. A szőlőre halálos veszélyt jelentő baktériumfertőzés, az aranyszínű sárgaság kapcsán jelezte, hogy magyar kezdeményezésre az Európai Unió elfogadta, hogy a kórt terjesztő amerikai szőlőkabóca elleni védekezés költségeit teljes egészében közösségi forrásból finanszírozzák.
– Újra kell értelmezni a magyar bort külföldön és idehaza egyaránt, ehhez meg kell szólítani a fiatalokat. Szembe kell szállni az alkoholos italokban alkoholizmust vizionáló lobbival, hangsúlyozva a bor és a pezsgő kulturális szerepét és az egészséges étkezésben játszott szerepét. Ehhez innovációra, új arculatra van szükség
– mondta a házigazda, Rókusfalvy Pál etyeki borosgazda, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, vázlatosan ismertetve a Nemzeti Bormarketing Ügynökség hazai és külföldi tevékenységét.

A balti országokban a legnagyobb az egy főre eső pezsgőfogyasztás, a növekedés pedig Romániában volt a legdinamikusabb, 15 százalék – derült ki a Törley Pezsgőpincészet ügyvezető igazgatója előadásából. Müller Kornél a közép-európai pezsgőpiac átalakulásáról szólva felhívta a figyelmet, hogy a buborékos italok piaca dinamikusan nő a régióban. Érdekesség, hogy a hazai piacon közel 80 százalék a magyar pezsgők aránya.
A világ borfogyasztása ennek ellenére összességében csökken, a közép-európai bortermelőknek együtt kell működniük a szűkülő piacon – erről Hollósi Dávid, az MBH Bank agrárüzletágának ügyvezető igazgatója beszélt. Ugyanakkor, mint mondta, a régióban csak hazánk esetében nagyobb a pezsgőkivitel, mint a behozatal, de regionálisan nálunk a legalacsonyabb a kiviteli átlagár. A pénzben mért legnagyobb importértéket megkérdőjelezhetetlenül a francia pezsgők adják, ez 2020-2024 átlagában összesen 39 millió euró, a sorban a második olasz pezsgők ugyanezen mutatója nem egészen 5 millió euró.
Petr Cerny, a valamivel több, mint 17 ezer hektárnyi összes csehországi szőlőterület nagyjából 30 százalékát birtokló, a németországi Dr. Oetker élelmiszeripari multi tulajdonában lévő Bohemia Sekt kereskedelmi és marketingigazgatója, Samuel Waldner, a felvidéki Chateau Topolcianky értékesítési igazgatója és Wojciech Bonkowski lengyel master of wine (a világ néhány száz legmagasabban képzett borszakértőinek egyike) hazáik pezsgőpiacainak helyzetét ismertették, kiderült, hogy a gyöngyöző- és habzóborok fogyasztása lendületesen emelkedik, és a pezsgőé is nő. Azt is megtudtuk, hogy a szlovák fogyasztók körében még ma is népszerűek az édesített pezsgők, és az is világossá vált, jogy Közép-Európa összpezsgőfogyasztásának 40 százalékát Lengyelország teszi ki, ami egyenletesen, megingások nélkül bővülő piac. Ugyanakkor a magyar pezsgők szerény mennyiségben vannak jelen a lengyel piacon, tavaly mindössze 16 ezer palack volt a magyar import.

Balla Géza, a ménesi borvidékként is ismert Arad-Hegyalja neves borásza az erdélyi és romániai tradicionális (vagyis palackban erjesztett és érlelt) pezsgők világát ismertetve elmondta, hogy az erdélyi pezsgők 60 százaléka ma már az említett hagyományos módszerrel készül. Mint mondta, az üzleti világnak köszönhetően nő a prémium kategóriájú pezsgők fogyasztása. Meglepő adatot is közölt, Erdély és Románia összes pezsgőfogyasztása 2024-ben mindössze 0,48 liter volt fejenként.
Gyulai Zsolt, a délvidéki Klein Houses Wine Shop tulajdonosa a délvidéki pezsgőpiaci folyamatokról szólva elmondta, hogy Jugoszlávia szétesésével megszűnt a délvidéki és szerbiai pezsgőkészítés, csak 2010-ben indult újra Oplenacon, Délvidéken pedig 2011-ben a szerémségi Ürögön. Ma nagyjából tucatnyi borászat készít tradicionális pezsgőt, többségük Délvidéken működik. A piac ugyanakkor lendületesen bővül, gasztroforradalom dúl, ami húzza magával a borkultúrát.
Az elméleti tudást gyakorlati tapasztalatokkal erősítendő Tüű Péter kétszeres magyar sommelier-bajnok, Champagne-szakértő eredetvédett etyeki pezsgőket mutatott be, Romeo Dellera, a Berlucci Franciacorta pezsgőház értékesítési igazgatója pedig az itáliai műhely néhány tételével, köztük egy tíz évig érlelt, a cég Palazzo Lana márkanevű csúcskategóriájába tartozó pezsgővel gazdagította az ismereteket.

A konferenciát a pezsgőinnováció témájában rendezett, Domián Emese nemzetközi borakadémikus által vezetett kerekasztal zárta. Frittmann János a fiatalok megszólításának fontosságát hangsúlyozta, Kamocsay Ákos, a Hilltop Borászat főborásza emlékeztetett, hogy az 1990-es években a főleg általuk készíteni kezdett illatos reduktív borok is innovációnak bizonyultak, akárcsak a bodzaszörppel bolondított és szénsavval dúsított kis kiszerelésű sauvignon blanc-koktél – ezeket felkapták a fiatalok, akik tehát újdonságokkal megnyerhetők a bornak. Laczkó Gábor, a Natara Group képviselője is az ilyen termékek jelentőségét hangsúlyozta, remélve, hogy ezek idővel elvezetik fogyasztóikat a borhoz és a pezsgőhöz.
Ipacs Szabó István, a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetének főborásza is úgy vélte, a fiatalok számára a kellemes íz a lényeg, a háttér kevésbé fontod, de az ízesített boralapú koktélok belépőként szolgálhatnak a borok világába.
Az idei Pezsgőkonferencia immár hagyományosan hazai és külföldi pezsgők kóstolójával zárult, ami a gyakorlatban is igazolta, hogy a magyar pezsgők megállják a helyüket a világban, mondhatni, jönnek fölfelé, akár a pohárban a buborék.
