Zene a tányéron
A sütemények, desszertek közel állnak az előadó-művészet világához, és nemcsak azért, mert némelyik édességkreáció külsőleg olyan, mint egy nagyvilági díva, hanem mert jó néhányat neves művészről, muzsikusról vagy éppen balerináról neveztek el. Utánajártunk, milyen történeteket, kulturális ínyencségeket rejtegetnek a népszerű desszertek nevei.A gasztronómia egyidős az emberiséggel. A kőkorszaki ember tűz mellett sütögetett zsákmányától az ókori patríciusok ínycsiklandó lakomáján át a barokk ételkölteményekig, és Szindbád filozofikus töprengések közepette elköltött vacsorájáig hosszú volt az út. Az étkezés művészete egyszersmind az adott korszakról is mesél: az akkor élt emberek igényeiről, anyagi lehetőségeiről, szokásairól és millió egyébről a kedvelt konyhai technológiáktól a legkülönösebb alapanyagokig.
Így nincs semmi meglepő abban, ha nem csak gyomornedveinket, de kíváncsiságunkat is felcsigázza, amikor kedvenc ételeink története után kutakodunk, az pedig főként, ha desszertfronton keresgélünk. A sütemények között jó néhány akad, amelyet konkrét személyről neveztek el, van, amelyiknek eredete évszázadokra nyúlik vissza, és olyan is, ami a közelmúltra. A legnépszerűbbek között válogattunk, így már csak arra a kérdésre kell választ találni: vajon mi kell ahhoz, hogy valaki – akaratán kívül persze – névadójává váljon egy süteménynek?
Habkönnyű, mint a balett-tütü
Nem árt többek között, ha korszakos jelentőségű művész az illető, mint például a desszertek királynője, minden sütemény legédesebbike, a pavlova névadója: Anna Pavlova orosz balerina. Az aranyló ködbe vesző századforduló és az azt követő évtizedek legnagyobb balettművésze 1881-ben született Szentpéterváron. Édesanyja egyszerű mosónő volt, aki férjhez ment Matej Pavlov katonatiszthez – bár életrajzának ismerői állítják, nem ő volt a vér szerinti édesapa, hanem egy zsidó üzletember.
A gyengécske, egészségügyi problémákkal küszködő kislányt eleinte nem tartották alkalmasnak a pályára, ám a balettiskolában gyorsan kitűnt rendkívüli tehetségével, érzékeny előadásmódjával, muzikalitásával. Végzett balettművészként a Mariinszkij Színházhoz szerződött, nem sokkal később pedig már a Rosszul őrzött lány szerepében éljenezte a közönség. Moszkvában Mihail Fokin táncos-koreográfus társulatával lépett fel, mikor pedig Szergej Pavlovics Gyagilev, a neves mecénás Párizsba hívta a társulatot, meghódította a francia közönség szívét is.
Pavlova minden idők legnépszerűbb szólójával, a haldokló hattyúval vált világhírűvé, amit 1905-ben Mihail Fokin koreografált számára Saint-Saëns muzsikájára. 1910-ben a New York-i Metropolitan színpadán Delibes Coppéliájában debütált, Londonban a Giselle romantikus hősnője címszerepében varázsolta el a közönséget.
A szovjet rendszert nem szívlelte, mert a bolsevikok az arisztokraták kedvencének minősítették, így Londonba költözött, halála után ott is temették el. Anna Pavlova Dél-Amerikától Egyiptomig, a Távol-Kelettől Európáig a világ legnagyobb színpadain mutatta meg, mit jelent az érzelmek érzékeny megfogalmazása a tánc nyelvén, milyen a mozdulatban, a táncban megfogalmazott költőiség.
Ezt a költőiséget hordozza a róla elnevezett sütemény is: a pavlova látványra éppen olyan, mint egy díszes tüll balerinaszoknya, azaz tütü – a tányér méretű, kerek desszert ropogós habcsókból, tejszínhabból áll, amelyet színes-zamatos gyümölcsökkel díszítenek. Ez utóbbi kulcsfontosságú, hiszen a meringue, azaz a tojásfehérje és a porcukor fúziójából vert, ropogósra sütött – vagy inkább szárított – hab igen édes eleme a desszertnek, amit a savanykás gyümölcs íze képes ellensúlyozni.
A desszert állítólag Pavlova ausztráliai turnéja idején született meg, a hagyomány szerint tisztelői készítették a híres táncművésznek. És ahogyan az a sikeres dolgokkal általában lenni szokott: az új-zélandiak éppúgy magukénak vallják a desszertet, mint az ausztrál cukrászok. Az igazság azonban az, hogy egy, a pavlovához kísértetiesen hasonlító édesség már a barokk idején is kedvelt volt a Habsburg Birodalomban, nem kizárt, hogy innen szivárgott át a recept az angolszász konyhák vanília illatú világába. Az angolok egyébként olyannyira kedvelik, hogy a jellegzetes karácsonyi édességeik között is szerepel a gránátalmával, fahéjjal, citrusokkal felturbózott változata.
Ízek zeneisége
Ugyancsak egy rendkívül nagy formátumú művész ihlette a Szamos cukrászdinasztia süteményét, a CZF-szeletet. A Cziffra Fesztivál 2016-os elindulásakor komponált desszert a zseniális zongoraművész és különleges életútja, munkássága előtti tisztelgésképpen született. Az évente megrendezett fesztivált Cziffra György, a világhírű zongoraművész emlékének és szellemi hagyatékának ápolására, annak továbbéltetésére hozta létre Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész.
Cziffra Györgyöt csodagyerekként, nyolcévesen vették fel a Zeneakadémiára, tanárai többek között Dohnányi Ernő és Weiner Leó voltak, tizenhárom évesen már a Benelux államokban és Skandináviában turnézott óriási sikerrel. II. világháború alatt szovjet hadifogságba került, 1950-ben családjával disszidálni próbált, de elfogták és börtönbe zárták, majd kényszermunkára küldték. Később bárokban játszott, az éjszakai élet sztárja lett. Az 1956-os forradalom alatt disszidált Párizsba, és azonnal világhírű lett. Charles de Gaulle klasszikus zenét kedvelő felesége hívta meg az Élysée-palotába, nem sokkal később francia állampolgár lett.
A legnagyobb európai és tengerentúli koncertpódiumokon bizonyította tehetségét, 1966-ban indította el a Festival de la Chaise Dieu-t, megvásárolta és felújította a senlisi Saint-Framburg kápolnát, ahol aztán számtalan sikeres koncertet adott. Érdekesség, hogy a kápolna megújulásához a neves katalán festő, Joan Miró is hozzájárult, a templom színes üvegablakait ugyanis ő készítette. Sokan úgy tartják Cziffrában Liszt Ferenc művészi attitűdje és tehetsége élt tovább. Nos, ezt a nem mindennapi tehetséget, zeneiséget egy süteményben visszaadni, az a szinesztézia művészi szintre emelése: a CZF-szelet külalakjában, ízében is megidézi a virtuóz zongorista világát. A fehér- és étcsokoládéból készült, zongorabillentyűt formázó díszítés alatt a sütemény két réteg vajas piskótából áll, sárgabaracklekvárral, cukorsziruppal, rumba áztatott meggyvelővel és mazsolával. Az alkohol Cziffra bárzongorista korszakára utal, azokra az időkre, mikor a kommunista rezsim száműzte a művészt a koncerttermek pódiumairól.
Asszonyszöktetés
A Rigó Jancsi igazi tradicionális cukrászsütemény, aki kedveli a csokoládét, az nem csalódik benne. Több változata létezik: van olyan recept, amely szerint a csokoládés piskótalapok közé tejszínhabbal könnyített csokikrémet töltenek, és van olyan variáns, amely szerint három felé kell vágni a csokis piskótalapot és csokoládékrémmel, valamint keményre vert tejszínhabbal megtölteni. Az egyik piskótalapra szokás savanykás baracklekvárt kenni. Mindegyik változat elmaradhatatlan kiegészítője a tetejére kerülő markáns, sejtelmes ízű csokoládémáz.
Persze nagy kérdés, ki volt Rigó Jancsi? Neve alapján leginkább egy magyar népmese hősnek kellene lennie, aki a táltosa hátáról nyisszantja le a sárkány mind a hét fejét. Nos, a valóságban sem kevésbé prózai. Rigó Jancsi legendás figura volt: 1858-ban Pákozdon látta meg a napvilágot egy cigányzenész családban. Pákozdról meg sem állt Párizsig, a Restaurant Payardban játszott, itt, az étteremben muzsikálva látta meg Clara Wardot, Carame-Chimnay hercegnőt, Joseph Caraman-Chimnay belga herceg feleségét, akit a forró fejű prímás hirtelenjében el is csábított, és majd feleségül kérte, az sem zavarta, hogy otthon már volt egy felesége, Barcza Mariska. Az eset szenzációnak számított, még a Mikszáth Kálmán szerkesztésében megjelenő Országos Hírlap is apróra beszámolt a skandalumról: Rigó Jancsi botrányos válóperéről is.
Az asszonyszöktetés után Jancsi állítólag egy pesti cukrászdában lepte meg édesszájú szerelmét a csokoládé krémes süteménnyel: ez a korabeli bulvárt buzgón olvasó cukrászmestert olyannyira megihlette, hogy a prímásról nevezte el a süteményt. Terve bevált, hatalmas sikere lett a süteménynek.
Az édesség történetéhez ha nem is, de Rigó Jancsi életének alakulásához mindenképpen hozzátartozik, hogy a hercegné vele szemben is igen csélcsapnak bizonyult: Nápolyban, a Vezúv lábánál unta meg a prímás mellett a cigányzenész mellett életet, és megszökött egy olasszal. Rigó János New Yorkban halt meg 1927-ben szegényen, elfeledetten, nevét azonban a csupa csokis sütemény hűségesen őrzi.