Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Palkovics László technológiai és ipari miniszter beszédet mond a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) munkareggelijén Budapesten a Millenium Kávéház és Étteremben 2022. október 27-én

Hirdetés

Palkovics László kiemelte, hogy a hazai gázfelhasználás csökkentésével és a Magyarországon termelt, nem fosszilis eredetű energiatermelés növelésével 2050-re jelentősen csökkenthető az ország függősége a külföldről érkező energiától.

Az idei téli gázellátásra kitérve hangsúlyozta, hogy sem a lakosság, sem a cégek ellátása nincs veszélyben.

A miniszter elmondta, hogy 80 százalék fölött van a hazai gáztárolók töltöttsége, a tárolói kapacitások és Magyarország gázellátási szerződése alapján biztosíthatóak a szükségletek. Ha nem történik váratlan eset, akkor üzemanyagellátásban sem látnak problémát – jelezte.

Palkovics László kifejtette: Magyarország hosszú távon 3,5-4 milliárd köbméter éves gázfogyasztást szeretne elérni a jelenlegi 11,5 milliárd köbméter helyett. A szükséges földgáz biztosításában jelentős szerepe lehet a hazai kitermelésnek, ennek növeléséhez vizsgálják a magyarországi palagáz-lelőhelyeket is.

Korábban írtuk

A hazai energiafogyasztásban 50 százalékra növelnék az elektromos energia arányát, az igények kielégítéséhez szükség van egyebek mellett a Paks 2 atomerőmű megépítésére, Paks 1 üzemidő-hosszabbítására, a napenergia mellett a szélenergia alkalmazására, és a villamosenergia-hálózat fejlesztésére – jelezte a miniszter. Stratégiai célként említette az alternatív energiaforrások arányának növelését is.

Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos tárolókapacitások fejlesztésére pályázatot írnak ki.

Előadásában a miniszter hangsúlyozta: a járműipar a magyar gazdaság legmeghatározóbb eleme, erősíteni kell ugyanakkor a magyar beszállítói képességet.

Az autóipar előtt álló egyik legnagyobb kihívásnak a hajtásrendszerek fejlesztését nevezte. Felidézte, hogy az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa lehetővé tette a belsőégésű motorok használatát 2035 után is, karbonsemleges üzemanyagok használata esetén. Így az elektromos hajtás mellett a belsőégésű motoroknál is jelentős fejlesztések várhatók – emelte ki.

Palkovics László különösen fontosnak nevezte, hogy nagy nemzetközi járműipari cégek nemcsak gyártóként vannak jelen Magyarországon, hanem kutatás-fejlesztési tevékenységüket is ide telepítették.

A kormány célja, hogy Magyarország megkerülhetetlen legyen a kutatás-fejlesztés területén – közölte.

Kitért arra, hogy a kormány a jelentős közúti és vasúti hálózatfejlesztés mellett kiemelten kezeli a hazai buszgyártás és vasúti járműgyártás fejlesztését is, ami szintén lehetőségeket biztosíthat a hazai vállalatoknak.