Úgy tűnik, Kocsis István feladja. Több helyen is kifejtette már, a Magyar Villamos Művek élére tart, azaz szívesen elcserélné Paksot az MVM vezetői székére. Ez volt egyébként eredeti, kormányváltáskor dédelgetett elképzelése is, amiből azonban nem lett semmi sem az MSZP-n belül dúló pozícióharcok következtében.

Kocsis utódjaként Szabó Józsefet, az erőmű korábbi vezérigazgatóját emlegetik, a cserére azonban várni kell. Legalábbis addig, amíg ez év decemberében lejár Szabó végkielégítésének határideje, mert csak ezután jöhet vissza az erőműbe. Különben fizetnie kell… Pakson, illetve Pakssal kapcsolatosan továbbra sincs nyugalom. Orosz Sándor MSZP-s parlamenti képviselő feljelentette Illés Zoltánt, a Fidesz politikusát rémhírterjesztésért. A feljelentés alapját Illés komor, veszélyeket emlegető nyilatkozatai képezik. Illés Zoltán furcsának tartotta, hogy az ügyben éppen Orosz Sándor vállalta a feljelentő szerepét, ő kritizálja és kifogásolja a kijelentéseit. Orosz Sándor ugyanis az MSZP mezőgazdasággal foglalkozó politikusa, első számú agrárszakértője. Vajon mennyiben tudja megítélni, mi számít rémhírnek a paksi üzemzavarral kapcsolatosan? Illés Zoltán – közleménye szerint – viszontpert indít Orosz Sándor ellen rágalmazásért és becsületsértésért.

Mint ismeretes, a paksi vezetés az orosz TVEL-t bízta meg az üzemzavar elhárításával. Bár az erőmű menedzsmentje azt ígérte, hogy a pályázat borítékbontása és a szerződéskötés is a nyilvánosság előtt zajlik majd, minden titokban maradt. A Fidesz éppen ezért most azt követeli, hogy a paksi vezetés számoljon be a közvéleménynek arról, miért éppen a TVEL-t bízta meg a munkával, továbbá milyen feltételeket szabott az orosz cég számára, milyen megoldási javaslattal álltak elő az oroszok, milyen módszerekkel dolgoznak majd. Medgyesy Balázs, a Fidesz-MPSZ Zöld Tagozatának elnöke szerint azt sem tudni egyelőre, mit nyújt majd pontosan a szerződésben rögzített egymilliárd forintért az orosz fél, s hogyan ütemezik a feladatokat.

Az időbeosztás ugyanis nagyon árulkodó. A TVEL nyolc hónapot szán az előkészítésre és a tervezésre, körülbelül négyet pedig a tényleges mentési munka elvégzésére. Koltai Tamás parlamenti képviselő, a Fidesz Tolna megyei elnöke úgy véli, ha nyolc hónapra van szükség az előkészítéshez, akkor joggal gyanítható, hogy nincsenek meg a munka konkrét tervei, a felek, tehát a Framatome és a TVEL is csak valamiféle vázlatot, ötletgyűjteményt adott át a paksi vezetésnek. Koltai Tamás szerint így történt ez annak idején is, amikor Paks megvásárolta 30 kazetta egyidejű tisztítására alkalmazott technológiát a Framatome-tól. Márpedig szükségesek lennének jelen esetben is az egyértelmű és szabatos tervek, Koltai Tamás nem érti, miként dönthetett ezek nélkül a paksi menedzsment. Annyit azonban tudni lehet, mondta a képviselő, hogy a munkában az oroszok az emberi erőt részesítik előnyben. Koltai Tamás szerint ez újabb veszélyeket rejthet, hiszen amint a példa, azaz a kialakult üzemzavar is mutatja, sajnos az ember a leggyengébb láncszem egy atomerőműben.

Medgyesy Balázs azt is kifogásolja, hogy a Kocsis István-féle vezetés vezényli le az üzemzavar elhárítását. Úgy véli, a helyreállítás előkészítésére és irányítására már egy teljesen új, politikai katonáktól mentes, valóban tapasztalt szakemberekből álló menedzsmentre lett volna szükség. A probléma, azaz az üzemzavar súlyossága – amely Európa egyik legnagyobb nukleáris balesetének számít – ezt indokolta volna. A paksi furcsaságok között tartják számon a polgári politikusok azt is, hogy az üzemzavar után Kocsis István leváltotta Vámos Gábor biztonsági igazgatót, mintha ő tehetne mindenről. Nemrég pedig éppen Vámost küldte a parlament illetékes bizottsága elé az erőmű képviseletében.

Ugyancsak ellentmondásos, hogy Aszódi Attilát Paksra vezényelte az ipari tárca mint miniszteri biztost. Az erőmű menedzsmentje azonban folyamatosan mellőzi a fiatal szakember véleményét. Aszódi Attila nemrég maga vallotta be egy nyilatkozatában, hogy sokat vitatkozik a vezérigazgatóval és környezetével, bár lojálisan hozzátette, hogy ezek a viták akár a munka hasznára is válhatnak. Mindez a Fidesz felvetését igazolja, a párt ugyanis azt mondta, egy miniszteri biztos kinevezése csak látszatintézkedés. A miniszteri biztos ugyanis korlátozott jogkörrel rendelkezik, ha akarják, komolyan veszik az erőmű vezetői, ha akarják, nem. És persze nem akarják. Fideszes politikusok többször is kifejtették, kormánybiztosra lenne szükség Pakson. Medgyessy Péter azonban nem tette meg a javasolt lépést, nem nevezett ki kormánybiztost Paks élére, nehogy ezzel csorbítsa Kocsis István tekintélyét és jogkörét. Nem véletlen, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség is megvédte, mi több, méltatta jelentésében Kocsis Istvánt, mondván „a vezérigazgató felelősségteljes, hozzáértő és jól informált szakember”. Koltai Tamás szerint ez az eljárás teljesen szokatlan a NAÜ gyakorlatában is. Ez is azt mutatja, hogy a nemzetközi szervezet jelentése valóban a kormány, közelebbről Medgyessy Péter megrendelésére készült. Sőt, a szocialista kabinet befolyásolta a dokumentum tartalmát is. A jelentés tervezetében ugyanis egyetlen dicsérő szó sem szerepelt Kocsis István személyével kapcsolatosan. Ezt csak a végső változatba lopták be, nyilván a megrendelő, azaz a magyar kormány nyomására. Koltai Tamás úgy véli, ezzel az egész NAÜ-jelentés hiteltelenné vált.

A Fidesz Tolna megyei elnöke felvetette azt is, hogy az MSZP minden erejével titkolja, mekkora kár érte eddig az országot a paksi üzemzavar következtében. Amennyire csak tudják, kicsinyítik az eddig keletkezett kár összegét. Valós nagysága azonban eléri a 20 milliárd forintot is. Ezzel kapcsolatosan Kocsis István is elszólta magát a tévében, mikor azt mondta, hogy a paksi üzemzavar miatt kiesett árammennyiséget csak 6 milliárd forinttal drágábban sikerült pótolni. Polgári politikusok szeretnék megvizsgálni azt is: igaz-e, hogy az MVM Rt. már azelőtt megkötötte ma működő kapacitásszerződéseit, hogy bekövetkezett a paksi üzemzavar.

Az erőmű jelenlegi vezetői nem tudják megtagadni önmagukat, mint ahogy az őket igazgató kormány sem. Sokszor és sokan leírták már, a 2-es blokkban bekövetkezett üzemzavar legfőbb oka, hogy az erőmű szocialista vezetése a gazdasági szempontokat a biztonsági szempontok elé helyezte. Az esetből azonban nem tanultak semmit sem. A Paksi Atomerőmű igazgatótanácsának elnöke például újra azt feszegette, miként lehetne üzembe helyezni végre a 2-es blokk reaktorát.