Amerikai szakértőkkel kívánták befolyásolni a választást
Az már nem titok, hogy a baloldal választási kampányát külföldről finanszírozták, és az is egyre világosabb, hogy a Bajnai Gordon volt kormányfő nevével fémjelzett DatAdat-cégcsoportnál elrejtett tapasztalt amerikai szakértőkkel kívánták befolyásolni a végeredményt. A Magyar Nemzet a céghálózat Észtországban bejegyzett vállalkozásait vizsgálta.A DatAdat-cégcsoport működésében kulcsszerepet játszik az Észtországban bejegyzett DatAdat OÜ, illetve a Datapraxis OÜ. A Magyar Nemzet szerint nem véletlen, hogy az alapítóknak a balti államra esett a választásuk.
Észtország igazi paradicsom
Észtország az adóoptimalizálási lehetőségeken túl igazi paradicsom azok számára, akik az adatvédelmi szabályokat ki szeretnék kerülni. A helyi szabályozás az unióban egyedülálló módon nem teszi lehetővé az EU-s adatvédelmi, úgynevezett GDPR-rendeletben meghatározott közigazgatási bírságok kiszabását.
A Catalist egymillió dollárt kapott Soros Györgytől
A Datapraxis vezetői között felbukkan további két meglehetősen érdekes amerikai név, Laura Quinn és Mark Steitz. A két szakértő közös cége a 2006-ban alapított Catalist Llc., amely a progresszív választási kampányok érdekében a szavazók adatainak megszerzésére fókuszál. Indulásakor a Catalist nem kevesebb, mint egymillió dollárt kapott Soros Györgytől.
A Soros alapította Tides Foundation ugyancsak a Catalist nagy támogatója volt. Közvetlenül finanszírozott több olyan projektet, amelyek ma Magyarországon oktatási programokban vesznek részt. A Catalist egyébként hosszú évek óta segíti a Demokrata Pártot, amelyet legfőbb ügyfelei között említ.
A világhálón fellelhető információk szerint a Catalist 50 állam 256 millió szavazókorú egyénéről gyűjt, tárol és frissít adatokat. A Catalisttel történő együttműködés hasznos lehet a tagságépítésben, a meggyőző üzenetek hatékony targetálásában, az aktivisták bevonásában, ahogy a szavazók listázásában és mobilizálásában is.
A Datapraxis honlapja alapján elsősorban az a cég célja, hogy masszív adatgyűjtéssel, úgynevezett választói törzsek meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. A cégcsoport már a választási kampányt megelőző időszakban profilozta a közösségi médiumok felhasználóit. Targetált üzenetekkel, egyrészt a bizonytalan jobboldali szavazókat próbálták távol tartani a választásoktól, másrészt maximalizálni szerették volna a baloldali voksok számát.
A Datapraxis OÜ egyébként a Teatmik.ee észt céginformációs oldal adatai szerint furcsa módon 2020 második negyedéve óta adóköteles forgalom nélkül működik.
A DatAdat-csoport másik észtországi vállalata, a DatAdat OÜ viszont komoly eredményt ért el 2022 első negyedévében. A Teatmik.ee szerint a 2019 márciusában bejegyzett vállalkozás idén január és március között 2074816 eurós adóköteles forgalmat bonyolított le, azaz mostani árfolyamon számolva jó háromnegyed milliárd forintot kasszírozott.
A Ficsor Ádám és Szigetvári Viktor képviseletével működő vállalat legutóbbi rekordját a 2021 őszi előválasztás idején futotta, amikor három hónap alatt több mint 1,1 millió euró adóköteles forgalmat szerzett. 2022 második negyedéve sem alakult rosszul, ugyanis csaknem egymillió euró volt az észt DatAdat adóköteles forgalma. A magyar választási ciklus alakulása erősen összefügg az észtországi vállalkozás eredményességével. Ami változatlan, az az alkalmazottak száma, ami a kezdetek óta nulla fő – számol be a lap.
A Magyar Nemzet cikkét ITT olvashatják.