Fotó: MTI Fotó: Varga György
Hirdetés

Lázár János, a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság kormánybiztosa vetette fel tavaly decemberben a 2020-as Agrárszektor-konferencián, hogy a magyar élelmiszer-feldolgozó ipar 80 százalékának nemzeti tulajdonban kell lennie, és a kiskereskedelmet is hazai kézbe kell venni.

– A kormány célja, hogy tíz éven belül az üzletek kínálatának 80 százaléka magyar termék legyen – jelentette ki a tanácskozáson Lázár János. Azt is megszellőztette, hogy a cél a külföldi tulajdonú élelmiszer-láncok kiszorítása. – Ebben offenzívnak kell lennünk, mert kell, hogy legyen nemzeti kiskereskedelem – hangsúlyozta a kormánybiztos.

Az élelmiszer-kiskereskedelem hazai kézbe vétele többéves terve a magyar kormánynak. Orbán Viktor 2016-ban egy Lengyelországban elmondott beszédében így fogalmazott: „Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Ezek: a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük.”

Tény, hogy a rendszerváltozás nagy vesztese volt a magyar mezőgazdaság. Közismert, hogy a feldolgozókapacitások jelentős része külföldi kézbe került, ezek nagy hányadát idővel felszámolták az új tulajdonosok.

Korábban írtuk

Fotó: Fesus Robert/Shutterstock.com
A rendszerváltozás nagy vesztese volt a magyar mezőgazdaság

– Minden gondunk alapja, hogy a rendszerváltás hajnalán az élelmiszeripar magánosítása során a külföldi tőke valójában piacot vásárolt, az üzemek korszerűsítése helyett bezárták azokat, és a magyar mezőgazdaságot visszaszorították az alapanyag-termelésbe. Ezért van az, hogy a Magyarországon megtermelhető mezőgazdasági átlagjövedelem alig fele a nyugat-európai versenytársakénak, miközben a termésmennyiség kibocsátása sok esetben jobb, a munkaköltség viszont közel ugyanannyi – mondta minderről a Demokrata idei első számában megjelent interjúban Nagy István agrárminiszter.

A tárcavezető a Növekedés.hu portálon március végén stratégiai jelentőségűnek nevezte a kiskereskedelmet is; mint mondta, nem lehet annyiban hagyni, hogy az ágazatban képződő hatalmas nyereség jelentős része elhagyja az országot, hiszen ebből fejleszteni lehetne, kiszámíthatóbb lenne a gazdaság tervezése, kivédhetőbb az áringadozás és jobban szabályozható a piac.

Az élelmiszeripar a nemzetgazdaság egyik legfontosabb ágazata, súlya nagyjából a járműipar felével egyezik meg. Évente több mint 3500 milliárd forint termelési értéket produkál, és bár az e területen működő cégek 91 százaléka, 4000 vállalkozás tisztán hazai kézben van, az ágazatban összesen jegyzett tőke több mint 52 százalékban külföldi tulajdon. Vagyis a mintegy 300 külföldi nagyvállalat tőkeerőben uralja az ágazatot. Különösképpen érintett a gyümölcs- és zöldséglé-, az olaj-, a cukor-, az édesség-, az üdítő- és ásványvíz-, valamint a hobbiállateledel-gyártás. Ezekben a szak­ágazatokban kétharmadnál is nagyobb az idegen tőke aránya. És ezek adják az ágazat összes árbevételének mintegy felét, az exporténak pedig 60 százalékát.

A kiskereskedelem évente hozzávetőleg 2500 milliárd forintos nyereséget termelő piac, a forgalom megközelíti az 5000 milliárdot. Az ágazatban a külföldiek dominálnak, közülük a diszkontok feltartóztathatatlanul törnek előre. Ezek ugyanis maximális költséghatékonysággal dolgoznak: kevés beszállítóval szerződnek, tőlük nagy mennyiségben vásárolnak, így sikerrel nyomják le a beszerzési árat. Ennek eredményeképp rendkívül olcsón kínálják áruikat, amelyek tárháza szűkebb ugyan, mint a szupermarketeké, ám az alacsony árak óriási versenyelőnyt adnak.

A kíméletlen versenynek a hazai magántulajdonú kisboltok a legnagyobb vesztesei. Az elmúlt húsz évben drámai­an visszaszorult a piaci részesedésük. A Központi Statisztikai Hivatal egy tanulmánya szerint míg az ezredfordulón a kiskereskedelem 28 százalékát adták, tavaly már csak nyolcat.

A piaci folyamatokra figyelő Trade Magazinnak a mindennapi, úgynevezett gyorsan pörgő fogyasztási cikkek (fast-mo­ving consumer goods, FMCG) piacát évről évre rangsoroló felmérése szerint a legutóbbi vizsgálatkor, 2019-ben a kiskereskedelmi cégek éllovasa a Tesco volt a maga 740 milliárd forintos bruttó árbevételével. A brit láncot a német Lidl követte 685 milliárd forinttal, a holland Spar 679,6 milliárddal harmadik volt.

– A Központi Statisztikai Hivatal 2019-es adatai szerint 4801,4 milliárd forint volt az FMCG-szektor forgalma, ezt az adatot összevetve a Trade Magazin számaival az derül ki, hogy a külföldi multikra ennek összesen 69,5 százaléka esett – mondja a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Neubauer Katalin szerint a diszkontok mintegy húszszázalékos tavalyi bővülése nyomán vélhetően még nagyobb szeletet hasítottak ki a külföldiek.

Az egészségtelen arányok nemzetstratégiai, nemzetbiztonsági kérdéseket is fölvetnek. A koronavírus-járvány megmutatta, hogy mit jelent, ha bármilyen válsághelyzetben a globalizált, nemzetközi termelési és kereskedelmi láncolatok megszakadnak, vagy akadozik az ellátás. Az élelmiszer-biztonság szempontjából sem mindegy, hogy egy-egy termék hol, milyen technológiával készül, és mennyit utazik, amíg a termő- vagy előállítási helytől a boltokig elér. És bár a hazai élelmiszereket népszerűsítő kampányoknak van érzékelhető hatásuk, a célt, hogy 80 százalékban magyar termékeket vásároljunk, a kínálati oldal átalakításával lehet eredményesen elérni. Ez egyben a magyar vidék népességmegtartó erejének alapját is jelenti.