– Medgyessy Péternek az Egyetértésben a nemzettel című programjában az szerepelt, hogy „megőrizzük az elmúlt évek családtámogatási rendszerének eredményeit”. Gyurcsány Ferenc, mint látjuk, kormányfőként semmibe veszi elődje vállalásait, holott akkoriban ő volt Medgyessy legfőbb tanácsadója. Ámokfutásának – úgy tűnik – most épp a polgári kormány családtámogatási rendszere esik áldozatul.

– A jelenlegi családtámogatási rendszer jól felépített és minden igényt kielégít. A gyermek 3 éves koráig otthon maradhat a mama, ha a gyest igénybe veszi. Kétéves koráig a gyeddel a korábbi jövedelmének 70 százalékát kapja – ez sokaknál jóval több mint a gyes lenne -, ezt szerettük volna kiterjeszteni három évre, valamint megemelni a felső határt. A rendszer minden elemének megvan a maga szerepe. A gyermekek után járó adókedvezmény – három gyermek esetén már harmincezer forint havonta – ösztönzőleg hat mind a munkavállalásra, mind a gyermekvállalási kedvre. A családi pótlék a gyermekvállalás elismerése, ezért mindenkinek alanyi jogon jár. A rendszeres gyermekvédelmi támogatás a legszegényebbeknek nyújtott pluszjuttatás. Az egymásra épülő elemekből álló, jól működő rendszerhez csak úgy szabad hozzányúlni, ha van hiteles társadalom- és jövőképünk, ennek fényében lehet javítani, változtatni. A családpolitika ugyanis elsősorban nem gazdasági, nem is szociális, hanem a kormányzat szemléletmódját tükröző nemzetstratégiai kérdés. Ha ötletszerűen nyúlnak hozzá, ahogy Gyurcsány Ferenc teszi, akkor a rendszer felborul, nem tudja betölteni célját.

– Ha duplájára emelik a családi pótlékot, talán több gyerekre vállalkoznak majd a családokban, és a demográfiai mutatók megindulhatnak végre fölfelé, nem gondolja?

– Demográfusok szerint inkább csökkenhet a gyermekvállalási hajlandóság, mert az ilyen nagyfokú, átgondolatlan változtatások általában megingatják az emberek biztonságérzetét, és az elbizonytalanodás inkább visszaveti, mint segíti a gyermekvállalást.

– Ötletszerűséget említett. Miben látja a rendszer átalakításának átgondolatlanságát?

– Gyurcsány Ferenc lépéseinek hírét saját apparátusuk is megdöbbenéssel fogadta. A szakmailag előkészítetlen ötletek a miniszterelnök cselekvési kényszerének következményei. Ezzel kívánja cáfolni azt a vádat, hogy az országot nem kormányozzák. Egyszerű PR-fogásról van szó, hiszen a rendszerbe nem kerül több pénz, csak az elosztás módja változik. Legfőbb kifogásunk a tervezett változtatásokkal szemben, hogy megszüntet bizonyos elemeket, így nagyrészt elveszi a gyermekek után járó adókedvezményt, és teljes egészében elveszi a 13. havi családi pótlékot, valamint a gyermekvédelmi támogatást. Ezek a differenciált támogatási elemeket most egységesítik, így nyilvánvaló, hogy a különböző problémákat az új szisztéma nem tudja megfelelően kezelni. Vannak olyan társadalmi rétegek, amelyek rosszabbul járnak, mint eddig, például a három- vagy többgyermekesek jelentős életszínvonal-csökkenést szenvednek el. Azok is rosszabbul járnak, akik kis jövedelemmel rendelkeztek, az adókedvezményt nem tudták igénybe venni, de rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesültek.

– Gyurcsány szerint igazságosabb lesz a rendszer, és a változtatások a munka irányába hatnak. Hogyan?

– A rendszer nem lesz igazságosabb. Ez a fajta tálalás mindössze a kormányzati propaganda része, és hamis színben tünteti fel az intézkedés mögötti szándékot. Az adókedvezmény megszüntetése rossz kormányzati üzenet, hiszen tovább csökkenti a munka társadalmi megbecsülését és a segélyezés irányába mozdítja a támogatások rendszerét. Amikor a munka szempontja nem lényeges, akkor ezzel azt üzenik, ne dolgozzál, mert így is, úgy is megkapod a magadét. Minimális elmozdulás már van, legalábbis szavakban; azt mondják, hogy fontos a munka, hogy a szociális problémák megoldásában a munka az alapvető eszköz, az intézkedések szintjén azonban ez nem jelenik meg. A munkához kötött támogatások eltörlése minden esetben csökkenti a munkavállalási kedvet.

– Ki jár jól?

– Egy családtípus van, amely az új rendszer szerint többet kap, a magasabb jövedelmű egy- és kétgyermekesek, de ők is csak pár száz forintos különbséget érzékelhetnek majd a családi kasszában. A jövő januári bevezetés időzítése pedig azt mutatja, hogy a szocialisták, ahogy 2002-ben a nyugdíjasok esetében a 19 ezer forinttal, most a családoknál a pótlék emelésével akarnak szavazatokat vásárolni. Mivel létrehoznak egy húszmilliárd forintos szegénységalapot is, amelyből a legrászorultabbaknak kívánnak majd osztogatni, a Gyurcsány-kormány ezzel tulajdonképpen a dél-amerikai gyakorlatot követi. Ott bevett szokás, hogy az uralkodó elit lefizeti a legszegényebb rétegeket, azokat, akiket üveggyöngyökkel lehet az urnákhoz csábítani…

– A 19 ezret azóta az energiaárak emelésével sokszorosan visszavették. Most is ez történik?

– Amit egyik kezével ad, azt a másikkal elveszi, erre azonban a nyugdíjasok is csak utólag döbbentek rá. A szocialisták ugyan látványosan megemelik a családi pótlékot, cserében azonban elveszik a rendszeres gyermekvédelmi támogatást és megszüntetik az adókedvezményt. A veszteséget a családok nem érzékelik azonnal, hiszen a dupla családi pótlékot kézhez kapják, míg az adózásnál igénybe vehető kedvezményekkel nem találkoznak ilyen direkt módon. De nem jut több pénz a rendszerbe! Optikai csalódás éri mindazokat, akik most örülnek, hogy több pénzt kapnak, de ez hamar el fog múlni, mert ki-ki látja majd, hogy a háztartásában nem javult az egyensúlyi helyzet. Csupán szemfényvesztés az egész.