Optimalizált energiafogyasztás a háztartásokban
Az elektromos autók töltésének, valamint az otthoni légkondicionáló berendezéseknek a hálózattúlterhelő hatását képes mérsékelni okoseszközös applikáció segítségével a ZenCharge fejlesztése. Ötletét a csapat nyugati piacokra is szánja, mivel az ottani országokban már most érzékelhetők a túlterheléssel kapcsolatos problémák. Pesti Csabával, az egyik ötletgazdával beszélgettünk.– Mennyire súlyos az a terhelés, amit a hálózatban egy villanyautó töltése okoz?
– A háztartások áramfogyasztása jellemzően duplájára nő, amikor vesznek egy elektromos autót. Vagyis minél többen használnak ilyet, annál nagyobb terhelést okoznak a hálózatoknak. Főleg, hogy az autókat nem egész napra egyenletesen szétosztva töltik, hanem jellemzően munka után, este hét óra körül. Erre a szolgáltatók nincsenek felkészülve. Nem mintha a jelenlegi szolgáltatásban ne volna elegendő áram, hanem mert a hirtelen megnövekedő kereslettel nem tud lépést tartani a kínálat. Ugyanakkor Paks éjszakai áramát például diszkontáron exportálják, mivel azokban az órákban nincs annyi igény, mint amennyi az erőmű kapacitása.
– Milyen módon tudja egyenletesebbé tenni ezt a hirtelen kiugró fogyasztást a találmányuk?
– A ZenCharge képes rendszerbe szervezni a lakókörzetek háztartási hálózatába tartozó elektromos autók töltését. Arra is lehetőséget nyújt, hogy a felhasználó egy mobilalkalmazással megadja, mi az a minimális szolgáltatási szint, amire rendkívüli helyzetekben bármikor szüksége lehet, továbbá hogy mikorra szeretné teljes töltöttségi állapotban tudni az autóját. Ezeket az elvárásokat hangolja aztán össze a rendszer, miközben a mobilapplikációra információkat is küld, hogy kinek milyen töltöttségi szinten van a járműve. A ZenCharge tehát időben széthúzza a töltést, és a megadott fontossági sorrend szerint rangsorol is.
– Ez már Magyarországon is létező probléma, vagy a jövőnek dolgoznak?
– Ez Magyarországon várhatóan 2023-ra fog igazán beérni, jelenleg még csak a háztartásokon belül érzékelhető a megnövekedett igényekből adódó hiány, amikor például az autó töltése leveri a biztosítékot. Kaliforniában ugyanakkor már most is érzik a problémát, Norvégiában is rendkívül magas a villanyautó-használat, és Hollandiában is nagyon gyors a növekedés.
– Az autótöltés-szabályozó mellett kifejlesztették a kistestvérét is, ez pedig a háztartási klímákat optimalizálja.
– Készítettünk egy konnektorhoz csatlakoztatható eszközt, ami infravörösen tudja szabályozni a lakások klímaberendezéseit. Ezáltal az autótöltők mellett a másik háztartási nagyfogyasztó is bevonható a tervszerűbb energiagazdálkodásba. A kísérletekben részt vevő háztartásoktól azt kérjük, egyezzenek bele, hogy havonta egy alkalommal, legfeljebb 2 Celsius-fokkal rontsunk komfortérzetükön, cserébe kedvezményes tarifalehetőséget ajánlunk. Itt az lenne a cél, hogy ne járassák egész nap a klímát, hanem napon belül lehessen megtalálni a legkedvezőbb fogyasztást eredményező időszakokat.
– Kidolgozott fejlesztéssel pályáztak. Milyen segítséget tudtak hasznosítani a mentorprogramból?
– Hasznos tanácsokat kaptunk például az üzleti modellünk javításához. A leghasznosabb pedig az volt, amikor kölcsönkaptunk egy úgynevezett user interface designert, aki az IBM alkalmazottja, és a képernyő-interfészeket segített megtervezni. Ez nagyon sokat segített például a prezentáció elkészítésében.
– Pályázatukban azt is írták, hogy a lakóközösségek mellett energiaszolgáltatót keresnek a kísérleti modell kiépítésére. A mostani győzelem meghozta ezt a szolgáltatót?
– Úgy tűnik, és nagyon reméljük, hogy az MVM Csoport egyik tagjával sikerül megállapodnunk. Emellett fontos, hogy finanszírozást is szerezzünk ehhez a pályázathoz, reméljük, hogy az MVM Smart Future Lab bizottsági ülésén is támogatásra méltónak ítélik a munkánkat, és résztulajdonosként beszállnak ebbe a projektbe. Illetve jelenlegi tőkebefektetőnkre, a HiVenturesre is számítunk a további fejlesztéseknél.
(x)
A ZenCharge fejlesztése a villanyautók töltését hangolja össze, azt a problémát orvosolva, hogy az elektromos autókat jellemzően egyszerre, a munkából hazaérkezve kapcsolják fel a hálózatra, túlterhelve a saját és az adott lakókörzet hálózatát is. A technológia lehetővé teszi, hogy a regisztrált tagok töltési idejét – szükségleteik függvényében – rangsorolják, a hálózat terhelését pedig időben egyenletessé tegyék. A csapat hasonló energiafelhasználás-optimalizáló rendszert fejlesztett ki a másik háztartási nagyfogyasztóra, az otthoni légkondicionáló berendezésekre.