Aztán jött Orbán, aki „büntette”, „kiszárította”, „megalázta” a főváros rózsaszínű népét, mert azt mondta, a kormány erre a drága metróra nem ad pénzt.

De hát a főpolgármestert nem olyan fából faragták, hogy meghajoljon egy kormány döntése előtt. Sokat köszönhet metróügyben neki az Orbán-kormány, amúgy bukásilag is. Demszky sértődékenysége, kivagyisága, ismétlődő dühkitörései állandó vevőre találtak a médiában a négyes metró építésének vagy elhalasztásának ürügyén, Orbán Viktornak címezve.

A főpolgármester a Medgyessy-kormánynak sem kegyelmezett volna, amikor észrevette, hogy az elvtársak is egyre csak halogatják a döntést a szakállas projekt ügyében. Lehetséges, hogy jó helyen toporzékolt egyet, vagy orrba is vert néhányakat, de az is reális verzió, hogy Medgyessyék okulva a múltból nem akartak ekkora népszerűségvesztést vállalni a metróépítés halogatása miatt.

A döntés megszületett, tipikusan szánalmas magyar módra.

Épülhet a négyes metró. Csak Rákospalotához nem lesz semmi köze, és a zuglóiak is kapnak a szemük alá. A nyomvonal ugyanis Kelenföldtől a Keleti pályaudvarig tart. A Thököly úton változatlan marad a kínos vánszorgás, a külső kerületek gyors összeköttetéséről meg már szó sem esik. Azaz a DBR-ből maradt a DB, de Rákospalota elfelejtődött.

Sőt most, hogy dobra verik az MSZP-székházat, a végső változatban már eltűnt a Köztársaság téri megálló is.

Az építés 213,5 milliárd forintba kerül, amelyre az Európai Beruházási Bank ad hitelt. A beruházás 70 százalékát a kormány, 30 százalékát a főváros állja.

Az csak mellékes, hogy a fővárosnak e pillanatban 264 milliárdos adósságállománya van, kimerítve ezzel mindenfajta hitelfelvételi lehetőségét.

Ugyanakkor a főváros kiadásait tekintve a felújításokra szánt összegnek alig 59 százalékát költötte el, az út- és hídfelújításokra még ennél is kevesebbet, az előirányozott összegnek csak az 55 százalékát. Erre mondják azt, hogy megáll az ész. Hát ha még azt is tudjuk, hogy ugyanakkor 34 milliárdos pénzmaradvánnyal rendelkeznek.

Ennek tudatában simán megütheti a guta azt, aki Budapesten közlekedni akar. Ha idejekorán nem töri ki a nyakát a felfagyásokon, az útsüllyedéseken, kátyúkon, gödrökön. Mondja már meg valaki, ha az útfelújításra van pénz, sőt meg is maradt egy rakás, akkor miért mondják, hogy nincs pénz? Talán csak nem a metróra félretett összegnek kelt valahogyan lába, és azt kell visszapótolni valahonnan?

Persze a főpolgármesternek nincsenek közlekedési problémái. Neki ugyanis egy Audi A6-os 2,8-as V6-os Quattrója van, négykerék-meghajtással. Hároméves. Ötévenként cserélhető, de most, hipp-hopp megszavazott neki a Fővárosi Közgyűlés 24,3 millió forintot egy még extrább, felsőkategóriás Audi A6 all roadra, plusz egy 200 LE-s terepjáróra. Indoka pedig az, hogy olyan gépkocsira is lehet szüksége, mint a Védelmi Bizottság elnökének, amelyet árvíz idején is használhat. Mint tudjuk, minden héten árvíz van Pesten, és Demszkynek ahhoz külön terepjáró kell. De ha nem, akkor vagy vadászgatásra, vagy szimpla rongyrázásra kell az a luxusautó, merthogy Budakeszi oda-visszára nem, az biztos. A hároméves Audi mehet Schiffer János alpolgármesternek.

Hol vannak már a szép kampányidők, amikor főpolgármester urunk robogóval fényképeztette magát. Egyébként huszonötmillióból egészen sok kátyút lehetne betömködni.

Az önkormányzatokat, úgy látszik, hogy nem a SARS-vírus, hanem a köbcentik és a lóerők fertőzik. Különben az egyik legkoldusabb megyénk önkormányzata, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei nem vesz 3200 köbcentis sportautót, a legextrább Vectrát, 211 lóerővel. Nyilván azért, hogy Csabai Lászlóné, Nyíregyháza MSZP-s polgármesternője, aki egyben a kormány lakáspolitikai megbízottja, igen hamar Pesten teremjen, amikor a lakástámogatási rendszert jól fenékbe rúgják, nehogy kivakarózzanak a magyarok a panelketrecekből.

Most jut eszembe, fogadjunk, hogy amekkora sajtóhadjárat folyt egy bizonyos terepjáró körül néhány éve, úgy nem hallunk a főpolgármesteréről a jövőben egyetlen hangot sem.