Egy francia hölgy ijedten szemlélte a 4-es, 6-os villamosjáratot körbevevő kopasz biztonsági őröket: az ápolatlan, udvariatlan férfiak persze egy idegen nyelvet sem beszélnek, így a presztízs még jobban romlik, ha egy idelátogató némi útbaigazítást is szeretne.

Hogyan juthat ide egy közlekedési vállalat? Most nem is emlegetem a két év alatt elherdált 3,5 milliárd forintot (pedig nyilván érdemes lesz arra is rátérni), viszont a szakértelemhez, az imázs megőrzéséhez nincs szükség ekkora összegekre, hanem felelősségteljes vezetésre. Na meg egy kormányra, amelyik tisztában van vele, hogy mi történik az állami cégeken belül.

Nézzünk csak egy kis nemzetközi összehasonlítást: Los Angelesben egy jegy ára 1,25 dollár, ami durván 240 forint átszámítva. Ezért egy légkondicionált metróbusszal átszelhetjük a várost, és ha kedvünk tartja, bringánkat is magunkkal vihetjük a busz elején található biciklirögzítőn. A járművön plazmaképernyő mutatja egy térképrészleten, hogy hol tartunk és melyik megálló a következő. A buszról át lehet szállni a metróra is, szóval ezért az összegért eljuthatunk például Santa Monica strandjáról L. A. belvárosáig, ami közel 30 kilométer. Napi 5 dollárért pedig korlátlanul beutazhatjuk a várost egy TAP-card segítségével. Ez egy feltölthető hitelkártyaszerű bérlet.

Tehát ezer forintért bejárhatjuk Hollywood vagy Beverly Hills minden érdekességét. A kártya chipsét a buszvezető előtt lévő kis készülék érzékeli, és látja, hogy van-e még elég pénz az utazáshoz. A chippel nyílik a földalatti beengedő forgója is. Sehol ráncigáló, földre teperő, anyázó ellenőrök, csak kedvesen mosolygó információs munkatársak.

Ez a kép fogad Hongkongban vagy Taiwanon is. A pénzautomatákon vagy a megállókban feltölthető Jo-Jo card nemcsak bérlet, de használhatjuk telefonkártyaként és vehetünk vele nassolnivalót a megállók automatáiban is. Talán az elköltött 3,5 milliárdból már állna is a rendszer? Alighanem igen, ha nincs Demszky Gábor. Berlinben 300 forintnak megfelelő euróba kerül egy olyan jegy, ami átszállásokkal együtt másfél óráig érvényes egy irányba. Ne legyenek senkinek kétségei, a magyar tömegközlekedés pestiesen mondva, tudatosan lehúzza az utazókat.

Mintha a BKV az ország kicsinyített modellje lenne: korrupció, eltűnő milliárdok, minden szakértelmet nélkülöző vezetés és kifosztott polgárok. Háborús övezeteket idéző felvételek lángoló buszokról, rázó trolik és szétdurranó kerekek, majd megnyugtató szavak a híradóban: „járműveink biztonságosak”. Ehhez már vastag arcbőr kell.

Mindezt tetézi a négyes metró fantomja. Vagy az MSZP hajmeresztő ötlete egy „autómentes” belvárosról a már alig járható fővárosban. Ne használjunk autót, hanem szálljunk át a BKV-ra, szól az ötlet. És hol hagyjuk az autót?

A Déli pályaudvarnál például, ahol egy árva parkoló sincs. És ahol van, ott ez a parkolótársaságok nagy üzlete: naponta kisebb vagyonokat kell bedobálni az órákba. Nem kétséges, hogy sokan preferálnák a tömegközlekedést, ha lenne egy külföldi mintára létrehozott „park and ride rendszer”, azaz ha már a jegyért fizetniük kell, akkor ingyenes őrzött parkolókban hagyhatnák járműveiket, és metróval vagy városi vasúttal folytathatnák az utat a munkahely felé. Érdekes, hogy a százmilliókat bezsebelő „szakértők” ilyen egyszerű dolgokat sosem javasolnak, hanem kivitelezhetetlen, méregdrága projekteket ötlenek ki. Amíg a külső kerületekből vagy az agglomerációból olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb saját járművel – akár egyedül – munkába járni, miért választaná bárki is a minősíthetetlen tömegközlekedést?

Vérlázító, amikor az MSZP-s városvezetők kijelentik, hogy Budapest a legdinamikusabban fejlődő európai város.

Lehet, hogy ők egy másik Magyarország másik Budapestjéről beszélnek? Érdemes átmenni a Nyugati pályaudvar aluljáróin, vagy a Margit híd alatt. Nem balkáni, már-már afrikai kép fogad minket. Minden telefonfülke lakott, illegális árusok, hajléktalanok, foghíjas útbaigazító táblák, kiégett neoncsövek, na meg a jegykezelő automatáknál lebzselő biztonsági őrök hada. Hát, ha ez az országimázs és a dinamika, akkor nagy baj van. Persze lehet, hogy mindez a klimatizált luxusterepjárókból nem látszik.