Teljesítmény
Elmondom, mi az, amitől konkrétan rosszul vagyok. A sport jellegű művészetkritikától.
Megnéz az ember egy zenekarról vagy előadóról egy cikket, elemzést vagy akár egy szócikket a Wikipédián, és kilencven százalékban nem a kulturális jelentőségéről, a művészeti értékeiről, a basszusgitáros egyéni stílusáról, a gitáros eredeti hangközeiről, a dobos csak rá jellemző, fura pergőhangjáról, még csak az énekes hangterjedelméről se – ami szintén másodlagos, mert ez elsősorban ugye, előadó-művészet –, hanem a listás eredményről szólnak.
Ez és ez eddig jutott a listán. Ez nem jutott addig, de kisvártatva mégiscsak felkúszott. 22. helyezés, 46. helyezés, benne volt az első tízben, öt hétig vezette a listát, kilenc hétig vezette, nem jutott be. Ez nem futóverseny. Akinek igen, az lehet, hogy rendes ember, semmi bajom vele, de inkább a krumpli áráról beszélgetek vele, vagy az időjárásról, de semmiképp nem művészetről.
„A Big in Japan listavezető lett Németországban, Görögországban, Svájcban, Svédországban, Venezuelában és az Egyesült Államokban (ahol ez lett egyetlen top 10 slágerük egy Billboard-slágerlistán). A lista első öt helyének valamelyikére került Ausztriában, Dél-Afrikában, Hollandiában, Írországban, Norvégiában, Olaszországban, és egyetlen top 10 slágerük lett az Egyesült Királyságban, ahol a 8. helyet érte el.” Hogy milyen hangszíneket használtak, miben különbözött mondjuk az első Visage album megszólalásától, az nem derül ki.
De a képzőművészet se jobb. „Jutalékokkal együtt 578 200 złotyt, vagyis aznapi árfolyamon számolva 46,267 millió forintot fizetett valaki a varsói Polswiss Art aukciósház októberi árverésén Bak Imre 1969-es festményéért.” Értem. Bár engem jobban érdekelne, hogy jutottunk el idáig, hogy ilyesmiért pénzt adnak, ennyit, és fel sem merül a művészet mint olyan.
Azt hiszem, valami nagyon elromlott a világban. Kész csoda, hogy kultúra és szellemi élet még létezik, sznobizmus, galériák, menedzserek, Hollywood és politikailag korrektség ellenére.