Az Aldi is szem a láncban
Az egyre növekvő felháborodás és az élelmiszerlánc tömeges bojkottja megtette a hatását: az Aldi Nord eltávolította a YouTube-ról azt a videót, amelyben szélsőségesen gyermekellenes propagandát terjesztett saját Twitter-oldalán, illetve az Aldi íze című YouTube-csatornán.Az Aldi íze, azaz A Taste of Aldi című YouTube-csatorna 2022. április 14-e óta új formátumban látható – közölte az üzletlánc.
Ha valaki azt hiszi, ez valami szokványos főzőműsor, amely az élelmiszerlánc termékeit népszerűsíti, téved. Ez a „mókás és érzelmes” videósorozat a fiatal generációt megcélozva heti rendszerességgel jelentkezik, és „valós beszélgetéseket” mutat be. „Izgalmas személyiségeket hívunk meg, akik a lehető legkülönbözőbb történeteiket mesélik el” – áll a diszkontáruház közleményében.
Az egyik ilyen „izgalmas személyiség” a 28 éves Ida Marie, akit a kisfilm elején be is mutattak: „feminista, aktivista és influenszer”. Vendéglátója, akivel a beszélgetés közben vegán tofutálat készítenek, Theo Carow, a festett hajú és körmű, fülbevalós vegán harcos, aki szerint a gyerekvállalás nagy szívás. A kisfilm címe is ez: Nem akarok gyerekeket. Ezt Ida Marie is hangoztatja, aki már nyolcéves korában tudta, hogy nem szeretne majd anya lenni. Számára még a terhesség gondolata is hátborzongató. Az influenszernek 2021 júniusában már több száz követője volt a Twitteren, ahol megosztotta embergyűlölő világképét: „Ha van kutyád, az olyan, mintha gyereked volna, csak jobb, mert nem készít csúnya rajzokat, amiket azután ki kell tenned a hűtőre” – írta akkor.
Azóta kiderült, van lejjebb.
„Nem szeretem a paradicsomot, és nem szeretem a gyerekeket” – fintorog az Aldi kisfilmjében, majd megkérdi Theót, hogy látta-e a Nyolcadik utas a halál című sci-fit. Mert őt a magzat az anyaméhben arra az idegen, földönkívüli lényre emlékezteti, amely a nő testéből él és táplálkozik. Ida Marie ezenkívül a saját magzati létét is hátborzongatónak tartja, és újabb érvként azt is hozzáteszi, hogy az abortuszpártiak is parazitaként tekintenek a magzatra.
Nemcsak az a szörnyű, amit mond, hanem az is, ahogy mondja. Monológját öklendezéssel festi alá, kezét a szája elé kapva úgy tesz, mint akinek szörnyű hányingere van.
Ez aztán az étvágygerjesztő válogatás az Aldi ízeiből! Sokan azóta messze elkerülik az áruházláncot. Nem véletlenül: az önutálatnak, az öngyűlöletnek olyan mélysége tárul fel, amitől valóban elmegy az ember étvágya. Mindez a 28 éves nőnek abban a mondatában fejeződik ki a leginkább, amikor azon töpreng, hogy a szülei miért hozták őt egyáltalán a világra.
De nem Ida Marie szánalmas világképe itt a lényeg. Mit akart az Aldi ezzel a provokatív kisfilmjével? Új vevőket? A forgalom növelését? Aligha, hisz a felháborodott kommentelők egész sora az üzletlánc bojkottjára szólított fel Németországban. „Ez a lehető legjobb reklám arra, hogy ne vásároljak az üzleteitekben és bojkottáljam a termékeiteket” – áll az egyik hozzászólásban.
Az egyre növekvő felháborodás hatására az élelmiszerlánc marketingosztálya magyarázkodásra kényszerült. Ezt írták: „Kedves közösségünk, szeretnénk néhány szóval Önökhöz fordulni. Nem akartunk provokálni vagy ártani ezzel a videóval. Szeretnénk megvilágítani különböző perspektívákat és nézőpontokat. Voltak már családokról szóló epizódok, és lesznek továbbra is. Mi mindenki számára itt vagyunk, és mindenkit várunk. Az Aldi ízei sorozatban társadalmi témákat tárgyalunk anélkül, hogy ítélkeznénk vagy pozicionálnánk magunkat. Kérjük, hogy maradjanak tisztelettudóak a hozzászólásaikban, ne sértsenek meg senkit!”
Az AfD európai parlamenti képviselője, Joachim Kuhs szerint most megmutatkozott, hogy milyen hatást fejt ki évtizedek óta a balliberális kulturális forradalom a fiatal nőkre, immár egy egész generációra. „Ez egyenes következménye annak a rendszerszintű élet-, gyermek- és családellenes politikának, amely aláássa azokat az alapokat, amelyeken a létünk múlik” – írta a politikus Facebook-bejegyzésében, hozzátéve, hogy az Aldi Nord által terjesztett videó újabb példa arra, hogyan hálózza be a liberális woke-izmus az egész társadalmat: szinte már nincs politikamentes tér. A Junge Freiheit című ellenzéki lap ugyanezt a kérdést feszegette: mit keres a gyermekellenes propaganda a bevásárlókosárban? Úgy tűnik, ha valaki elmegy bevásárolni, kap egy jó adag balliberális propagandát ajándékba. Az az üzletlánc, amely néhány hónapja még kedves, családbarát animációt készített, ma egy szélsőségesen gyermekgyűlölő feministának ad teret.
A családbarát reklámot egyébként, amit később bemutatunk, nem az Aldi Nord, hanem az Aldi Süd csapata készítette.
Az Aldi Süd és az Aldi Nord ma két különálló üzletlánc, amelyet Németország közepén az úgynevezett Aldi-egyenlítő választ ketté. Ma már mindkét, földrajzilag különálló üzlethálózatot az egykori alapító unokái üzemeltetik, és családi alapítványok tulajdonában vannak. Karl Albrecht halála után (1943) a két örökös Karl és Theo lett. 1961-ben a két testvér úgy döntött, külön utakon járnak tovább, ekkor osztották szét az üzletláncot északi és déli Aldira, hogy területileg ne legyenek egymás versenytársai. Az Aldi Magyarország az Aldi Südhöz tartozik. Webboltjukat azonban közösen hozták létre, és egyes sajtóhírek szerint a két Aldi újra egyesülni akar.
De térjünk vissza a családoknak szánt reklámfilmre. Nem sokkal 2021 karácsonya előtt az Aldi Süd magára vonta az LMBTQ-lobbi nagy haragját, mert egy öttagú, háromgyerekes répacsalád-animációval népszerűsítette a karácsonyi kínálatot a tévécsatornákon és az internetes reklámokban. Kait, az elégedett répapapát, Karlát, a répamamát, akinek a fején a petrezselyemhajat még szalag is díszíti, és a három jól nevelt, aprócska répagyereket plüssfiguraként is meg lehetett vásárolni. A hős a kis Kai, akinek ez az első karácsonya. Ám a Funke médiacsoporthoz tartozó wmn.de nevű portál ezt a kedves, klasszikus családmodellt problémásnak nevezte, feltéve a kérdést, vajon még mindig aktuális-e. A portál szerint az ilyen család túl idilli, a fiatalabb generáció már elavultnak találja. Azután jött az össztűz: túl heteró, írta a Frankfurter Rundschau. A wordpress.com egyenesen répabotrányról cikkezett, a kreiszeitung.de pedig arról számolt be, hogy az Aldira tűzeső zúdult, mert a figurái túl „szentek”, túl „aranyosak” de legfőképp hiányzik belőlük a másság.
A Taste of gyomorforgató epizódja lehetett a jóvátétel az Aldi Nord részéről azért az állítólagos sértésért, amelyet az Aldi Süd karácsonyi családbarát animációjával az LMBTQ-közösséggel szemben elkövetett.