Hazánk az élvonalban a halálos balesetek számában

Az újonnan csatlakozott tagállamok miatt előreláthatólag nem fogja tudni tartani az Európai Unió azon célkitűzését, mely szerint 2010-ig felére, vagyis 25 ezerre csökkentsék a halálos közúti balesetek számát az unió területén. Míg Nyugat-Európában ugyanis csökken a balesetek száma, az EU keleti felében növekedésről árulkodnak a statisztikák. Az útrendszer ugyanis nem tud lépést tartani a hirtelen rázúdult nagy teljesítményű gépkocsik tömegével.

2001-ben közel ötvenezren vesztették életüket az EU útjain. Ezt a számot öt év alatt mindöszsze kilencezerrel sikerült mérsékelni különböző balesetmegelőző intézkedésekkel. Egyre kisebb tehát az esély az unió ezredfordulón tett célkitűzésének megvalósítására, amely tíz év alatt felére csökkentené a közúti halálozásokat. Mindehhez hozzájárul az is, hogy a 2004-ben csatlakozott tagállamok területén csökkenés helyett egyenesen növekszik az utakon baleset során életüket vesztettek száma.

Az Európai Bizottság statisztikáiból egyértelműen kiderül, hogy mely országokban a legbiztonságosabb a közlekedés, valamint hogy mely államok küszködnek a legnagyobb problémákkal. A legkevesebb balesetet Hollandiában, Máltán, Nagy-Britanniában és Svédországban jegyzik. A lista másik végén Csehország, Lengyelország és a balti államok társaságában hazánk szégyenkezik. A sorrendet a népesség és a személygépkocsik számának arányához viszonyítva állították fel.

Az ellentétes tendenciát jól példázzák a fejlett ipari országok és hazánk statisztikái. Németországban például 2001-2004 között 6977-ről 5842-re sikerült csökkenteni a balesetben elhunytak számát. Még kedvezőbb a francia adat, ahol 8162-ről mérséklődött 5530-ra a halálos áldozatok száma. Ugyanakkor Magyarországon a 2001-es 1239 helyett 1296-an lelték halálukat az utakon. Ez közel 5 százalékos emelkedést jelent. Ennél rosszabb tendenciával csak a litvánok szégyenkezhetnek, ők 7 százalékkal állnak a baleseti lista élén.

Az Európai Bizottság a probléma gyökerét abban látja, hogy a Közép-Európai államokban a gépjárműpark gyorsan kicserélődött, de az úthálózat nem fejlődött ennek megfelelően. Hiszen nyugaton 30-40 év alatt jutott a modernizáció a jelenlegi szintre, ezért volt idő a megfelelő úthálózat kiépítésére. Keleten viszont tíz éve még a Trabantok, Ladák és Wartburgok voltak többségben az utakon, napjainkra viszont minőségben és mennyiségben is gyökeresen változott a helyzet, amit képtelenség követni. Az utak túlnyomó része nem a jelenleg rajtuk futó gépek teljesítményéhez lett tervezve.

Az egész EU-ban a legnagyobb veszélynek a motorosok vannak kitéve. Brüsszel ezért azt tervezi, hogy a jövőben szigorítaná a motorvezetői jogosítványok kiadását. Ezenkívül az EU szorgalmazza, hogy az új tagállamok szigorítsák a közúti szabálytalanságok büntetési tételeit.

Balázs Attila