Fotó: shutterstock.com/Protasov AN

Számtalanszor elhangzott már, mi is írtunk az ukrán földekről, az uniós országok piacaira áramló mezőgazdasági termékek veszélyeiről. De nemcsak a dömping okoz kockázatot, az ellenőrizetlenül beáramló génmódosított növényekkel is meggyűlhet a bajunk. Pedig keleti szomszédunkban is törvény tiltja a GMO-növények termesztését, de akkor miért merül fel egyáltalán a kérdés? Mert Ukrajnában már a háború előtt sem volt kapacitása az államnak arra, hogy a szabályozásnak érvényt szerezzen, így pedig gyakorlatilag mindenki azt termel, amit jónak lát. Ez a fajta árnyéktermelés – amelynek valós arányairól a kijevi mezőgazdasági minisztériumnak sincs pontos képe – nemcsak Ukrajna saját élelmiszerbiztonságát ássa alá, hanem az EU-s fogyasztókat is érinti. Márpedig az európai csatlakozás nem csupán politikai akarat kérdése kellene legyen, hanem a közösségi normarendszernek is illene megfelelni – különösen akkor, ha az agráriumról és a fogyasztóvédelemről van szó.

Hirdetés

Ez azonban szinte lehetetlennek tűnik. Nemzetközi források – köztük az USDA (az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériuma) és az Agroberichten Buitenland is megerősítik: Ukrajnában dacára annak, hogy a GMO-növények termesztése hivatalosan tiltott, a gyakorlatban az ország szójababtermelésének akár 65 százaléka génmódosított fajtákból származik. A repce esetében ez az arány 10–12 százalékra tehető, de még a kukorica esetében is kimutatható a tiltott GMO-használat.

A helyzet különösen súlyos, mert nincs központi, egységes nyilvántartás a termőterületekről. A meglévő adminisztrációs rendszerek legfeljebb Excel-táblázatok szintjén léteznek, külön-külön a GMO-növényekre, az állatokra és az ilyen alapú élelmiszerekre. Ezek pontossága, aktualitása és átláthatósága emiatt finoman szólva is megkérdőjelezhető.

A jelenlegi szabályozás alapja a 2007-es biosafety törvény, amely ugyan szigorúan tiltja az engedély nélküli GMO-használatot, de sem a végrehajtási kapacitás, sem a hatósági ellenőrzés nem követte le az elvárásokat. A törvényi tiltás és a gyakorlat közti szakadék mély és tartós. Ezért övezte nagy várakozás a 2023 augusztusában elfogadott új törvényt, amely elvileg az EU-s szabályozáshoz igazodva online nyilvántartásokat, címkézési határértékeket, szankciókat és GMO-zónákat vezetne be.

Csakhogy ennek a törvénynek az érvénybe lépése 2026 szeptemberére lett halasztva, és csodát az új céldátumtól sem érdemes várni. Addig pedig marad a mostani, teljesen áttekinthetetlen helyzet. Ráadásul a probléma gyökere nemcsak a jogi környezetben, hanem a gazdálkodók mindennapi gyakorlataiban is keresendő. A kis- és közepes termelők számára a GMO-vetőmagok olcsósága és hozamnövelő hatása vonzó alternatíva – különösen egy háború sújtotta gazdaságban, ahol minden hrivnya számít. A vetőmagpiac nagy része informális, nem bejegyzett forrásból származik, és gyakorlatilag senki sem ellenőrzi, hogy milyen fajták kerülnek ki a földekre.

Az exportőrök ugyan végeznek PCR-alapú GMO-teszteket a kikötői silókban, de ezek csak a kivitelre szánt áru minőségét vizsgálják úgy, ahogy. A belföldi piacra szánt termény, illetve a nem dokumentált termelés szinte teljesen kívül esik a kontrollon.

Az ukrán GMO-helyzet rendszerszintű kihívás. Egy olyan ország, amely az európai közösség részévé kíván válni, nem engedheti meg magának, hogy a legnagyobb nemzeti erőforrását – a termőföldet – rendezetlen, ellenőrizhetetlen módon használja. A 2023-as törvény önmagában nem elég. A végrehajtást kell megvalósítani, a nyilvántartásokat digitalizálni, és a GMO-használatot teljesen átláthatóvá kell tenni – még a csatlakozás előtt. Ellenkező esetben Ukrajna legnagyobb versenyelőnye – az amúgy kiemelkedő adottságokkal bíró agrárium uniós integrációja válik a legnagyobb ballaszttá, nem beszélve a nekünk okozott károkról.