Vidékről az asztalra
Egyszemélyes vállalkozásként indult kilenc éve, ma már a Neked Terem Magyarország legnagyobb termelői közössége. A kezdetben zöldséget és gyümölcsöt kínáló webboltban ma már friss pék- és húsáru, száraztészták, szörpök, sőt kézműves borok, szuvidált húsok és tisztítószerek is megtalálhatók. Mivel az elmúlt években számos hasonló próbálkozást láttunk félresiklani, megkérdeztük Molnár Eszter alapító-ügyvezetőt, mi a sikerük titka.Egyedül, saját autójával vágott bele az üzletbe 2012-ben Molnár Eszter, aki a Franciaországban látott sikeres modellt meghonosítva akarta elérni, hogy a városlakók az interneten tudjanak rendelni vidéki termelők portékáiból.
Noha ágazati becslések szerint húsz év múlva a vásárlások 95 százaléka online fog lezajlani, ma még sokan idegenkednek attól, hogy zöldségféléket vagy gyümölcsöt rendeljenek maguknak a neten, jobban szeretik boltban megvenni, ahol látják, mit tesznek a kosárba. Még nagyobb kihívás volt ez egy évtizede, amikor még az online vásárlás közel sem volt ennyire az életünk része, mint manapság.
– Volt viszont már egy olyan réteg, amely szeretett volna friss és egészséges termékekhez hozzájutni egyenesen a termelőtől, de nem akart ezért piacra járni. Nekik jól jött a Neked Terem, és használni is kezdték. Sikerült jókor indulnunk, és hamar szélesebb lett a kínálatunk, mint a piacoknak – eleveníti fel a kezdeteket Molnár Eszter. Azt is elárulja a Demokratának, gyorsan kinőtték az egyszemélyes kiszállítást, és jöttek az első futárok. A gazdák ugyan a kezdeti időszakban bizalmatlanok voltak, de ezt úgy hidalták át, hogy összefogtak az Élő Tisza egyesülettel, akik a piaci értékesítésben segítik őket.
– A mai napig tart ez az együttműködés, sokat segített, hogy rögtön az elején egymásra találtunk, nagyon sok mindent szállítanak nekünk.
Ugyanakkor a sikeres építkezéshez az is hozzájárult, hogy komoly szakmai múlt volt már mögötte, reklámügynökségnél dolgozott, ott volt a Vatera indulásánál, és egy startup cégnél is tevékenykedett.
Az egyszemélyes vállalkozásból hamar jelentős csapat alakult körülbelül tíz kiszállítóval, öt-hat csomagolóval, illetve a raktárban és üzlethelyiségben dolgozókkal. Idén ugyanis egy boltot is nyitott a Neked Terem, ahol egyrészt a vásárlók átvehetik a rendelésüket, másrészt a webshopénál szűkebb szortimentből válogathatnak is, többek között füstölt áruk, sajtok, lekvárok közül, sőt a fenntarthatóság jegyében csomagolásmentes részleget is berendeztek a hüvelyeseknek, magvaknak.
A webboltból ugyanakkor már jó ideje minden beszerezhető, amelyre egy átlagos konyhában szükség lehet, a termelőkre sem kell már vadászni, maguktól jönnek. De mielőtt bármilyen termék kikerülne az oldalra, Molnár Eszter ízpróbának veti alá; a kóstoló dönti el, elég jó-e ahhoz, hogy forgalmazzák.
– A sikerünk egyik titka, hogy nálunk minden egy helyen megtalálható, nem kell keresgélni, és azokra is gondoltunk, akik valamilyen speciális, diabéteszes vagy gluténmentes étrendet követnek – hangsúlyozza az ügyvezető.
Amikor elindult a Neked Terem, jószerével egyedül voltak a piacon, mára viszont gombamódra elszaporodott a konkurencia. Főleg tavaly, a pandémiás helyzetben aki csak tehette, webshopban próbált gondolkodni. Molnár Eszter ugyanakkor nem tart a versenytársaktól, úgy látja, ebben a szegmensben nagyon nehéz tartós eredményeket felmutatni.
– Érzünk változást, 2020-ban a lezárások idején nagyon megugrott a forgalom, amikor pedig nyitott az ország, az igény visszaesett, és megéreztük, hogy feljött a konkurencia. Szerencsére a vevőink több mint fele hűséges, visszatérő vásárló – mutat rá az üzlet tulajdonosa, hozzátéve, sok munkát fektetnek az ügyfélélmény javításába, az oldalon például ötletes receptek várják a látogatókat, amelyekhez minden hozzávalót be tudnak szerezni a webboltban.