Fotó: mti, archív

Az ENSZ nyilvánosságra hozta az egész világra kiterjedő migrációs egyezmény tervezetét, amely a migráció hatékonyabb kezelését, a legális migrációs útvonalak bővítését, a kormányokra és a társadalmakra háruló feladatok összehangolását helyezi kilátásba a hétfőn publikált első változat szerint.

A világszervezet honlapján olvasható, Mexikó és Svájc ENSZ-nagykövetei által kidogozott tervezet – amelyet egy december 10-11-én Marokkóban rendezendő csúcstalálkozó keretében kívánnak elfogadni –, összefoglalja azokat a vezérelveket és követendő célokat, amelyek a migráció egész folyamatát lennének hivatottak szabályozni mind a migránsok emberi jogainak, mind a fogadó országok érdekeinek az együttes figyelembe vételével.

A dokumentum egy sor olyan konkrét kötelezettségvállalást vázol fel, amelyek elősegítenék a bevándorlási hullám mederben tartását, szavatolnák a jelenség emberséges kezelését. Ennek érdekében szükségesnek látja, hogy bővítsék a legális migrációs útvonalakat, visszaszorítva az embercsempészek tevékenységét. A tervezetről bővebben itt olvashat.

Tóth Norbert, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, nemzetközi jogász és az Alapjogokért Központ kutatója a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában elmondta: a 2016-os New York-i nyilatkozatból és az ENSZ tisztviselőinek, köztük a főtitkárnak a nyilatkozataiból lehetett számítani arra, hogy ez az úgynevezett „nulladik változat” milyen tartalmi elemekből áll majd, végül pedig igazolta is a várakozásokat.

A szakértő ugyanakkor rámutatott: vannak meglepetések is a szövegben, köztük kellemesek és kellemetlenek is. Maga a szöveg visszafogottabb, mint az ENSZ-főtitkár korábbi nyilatkozatai, a dokumentum huszonöt oldalnyi komoly diplomáciai szövegből áll, amelyet két nemzetközi jogász állított össze. Az eleje pedig olyan, mintha valaki „rátenyerelt volna a közhely-generátorra” – tette hozzá.

Tóth Norbert azt is elárulta, hogy eredetileg szeptemberben akarták volna elfogadni a végleges változatot, de végül ezt kitolták decemberre. Addig összesen hat tárgyalási fordulót bonyolítanak le, az első február 20-án kezdődik majd, ahol a kormányok képviselői csak a „nulladik változatot” vitatják majd meg.

Felhívta a figyelmet arra, hogy ez a dokumentum is alapvetően egy pozitív dolognak tartja a migrációt, ugyanakkor Magyarország és V4-ek, illetve a velünk azonos álláspontot képviselő országok diplomáciai szolgálatai nyomás alá helyezhették a tervezet jegyzőit az utóbbi időszakban. A szövegben ugyanis megjelennek olyan szempontok is, amelyek például a visegrádi országok álláspontjával csengenek egybe, ugyanis aggályokat is felsorolnak a dokumentumban. Korábban ilyennek nyoma sem volt a New York-i nyilatkozatban és a főtitkár megszólalásaiban.

Tóth Norbert kiemelte: a 39. pontban megjelenik egy olyan szereplő is, amit korábban egyetlen ENSZ-dokumentumban sem látott: ezek a filantróp alapítványok, amelyeket a sok egyéb szereplő mellett be kellene vonni a tagállamok migrációs politikájának a kidolgozásába. A szakértő szerint ez elég meglepő, épp hogy csak azt nem írták bele az ENSZ-tervezetbe, hogy Soros-alapítvány. Hozzátette: ebből látszik, hogy milyen lobbiereje van ezeknek az alapítványoknak az ENSZ-ben.

A szövegben az is olvasható, hogy a tervezet jogilag nem kötelező érvényű, ugyanakkor az államok érdekeinek az felelne meg, ha csak annyi lenne benne, hogy nem kötelező politikailag sem.

A nemzetközi jogász arra is felhívta a figyelmet, hogy a végrehajtást illetően is tartalmaz rendelkezéseket a paktum, amiből arra lehet következtetni, hogy bár jogilag nem kötelező, de „ilyen-olyan diplomáciai eszközökkel megpróbálják majd keresztül verni a tagállamokon”.

híradó.hu