Anna Márk, Lucien Hervé, Haász István, Hantai Simon és Maurer Dóra. Csak néhány név Szöllősi-Nagy András hidrológus professzor és Nemes Judith képzőművész gyűjteményéből, melynek kiemelkedő festményei, grafikái és szobrai immár a kortárs művészet iránt érdeklődők számára is hozzáférhetőek.

A házaspár több mint ötven évvel ezelőtt kezdett képzőművészeti alkotások gyűjtésébe, ami Párizsba költözésüket követően kapott igazi lendületet, miután Andrást 1989-ben az UNESCO programigazgatójának választották. Céljuk kezdetben az volt, hogy a XX. századi Párizsban élő magyar alkotók munkáit összegyűjtsék, melyekre akkoriban még nem igazán figyelt senki, hiszen az itthoni gyűjtőknek nem volt lehetőségük rá. Így műfaji kötöttség nélkül néhány év alatt összegyűjtöttek mindent, amit csak tudtak. Tevékenységükre ekkoriban inkább még csak egyfajta leletmentésként tekintettek, mert abban már akkor is biztosak voltak, hogy ezeknek a műveknek előbb vagy utóbb, de haza kell kerülniük.

A gyűjtés iránya aztán az 1990-es évek közepén megváltozott, és a kollekció egyre inkább nemzetközivé vált. Andrásék ugyanis rájöttek: az, hogy valaki magyar, nem műfaj, így mindenképpen nemzetközi kontextusba szerették volna helyezni és abban mérni a magyar munkákat is. A gyűjtésben ettől kezdve nagy segítségük lett Molnár Vera, akit itthon ugyan méltatlanul kevesen ismernek, de a francia geometrikus festők között ő ma az abszolút első, képei elképesztő árakon cserélnek gazdát. Neki köszönhető, hogy a házaspár 2002-ben Angers városában együtt, egy kiállításon mutathatta be a magyar és a francia absztrakt művészek munkáit, bizonyítva ezzel, hogy dacára az elmúlt száz év magyar politikai rendszereinek, volt egyfajta kontinuitás és kulturális csere a művészek között, vagyis a magyarok a vasfüggöny ellenére is mindig tudták, hogy mi történik Párizsban.

A gyűjtés során a legfontosabb számukra mindig a művészekkel való személyes kapcsolat volt, így csaknem minden, a gyűjteményükben szereplő alkotáshoz kapcsolódik valamilyen személyes történetük is. Mindemellett nagyon fontosnak tartották azt is, hogy csak olyan műveket vásároljanak, amelyekkel együtt is tudnak élni. Talán ezért van, hogy gyűjteményükre soha nem befektetésként tekintettek, így nem is adtak el belőle egyetlen darabot sem, legfeljebb cseréltek.

Evidensnek és etikai kötelességüknek tartották, hogy kincseiket a közönség számára is hozzáférhetővé tegyék. Különösen, hogy gyűjteményükben egy olyan unikális nemzetközi anyag gyűlt össze a XX. század elejétől a végéig, ami itthon nem nagyon van, hiszen ez az időszak kulturális hiátus a magyar közgyűjteményekben. Miután néhány évvel ezelőtt hazatértek Magyarországra, gyűjteményük számára befogadó várost kerestek, amely azt egyben tudja tartani, és erre felelősséget és garanciát is vállal.

Így került kollekciójuk Balatonfüredre, a reformkori városrész felújított villaépületében helyet kapott Modern Műtárba. Az Európa összeköt elnevezésű, bemutatkozó képzőművészeti tárlatba Rényi András kurátor Bob Bonies, Carlos Cruz-Diez, Haász István, Hantai Simon, Anna Mark, Maurer Dóra, Marta Pan és Luis Tomasello műveit válogatta be, míg a fotókiállításon Somosi Rita Brassai, Paul Almásy, Benkő Imre, Lucien Hervé, Kerekes Gábor, Kinszki Imre és Sugár Kata munkáit láthatja a közönség. A Múzeumok Éjszakáján, azaz 2023. június 23-án ugyanitt a századik életévébe lépett Vera Molnár életművét bemutató tárlat is nyílik.

Hirdetés
Korábban írtuk