A varázslatos Roxfort-világot elhagyó, és az immár mindenekfelett uralkodó Voldemort elől futó Radcliffe-Watson-Grint hármas persze nem sokkal jobb, mint az eddigiekben, ami különösen a kissé nyafogósra sikerült érzelmi és szerelmi jeleneteknél érhető tetten. Hogy mindez mégsem annyira feltűnő, az a remek mellékszereplőket alkalmazó rendezői érzéknek, a gyönyörűen megkomponált, világvége hangulatú képi világnak és a mindig kitűnő zenének köszönhető. Meg annak az egyszerre meghökkentő és félelmetesen szépséges animációs betétnek, ami minden eddigi HP-film csúcsa.

Farkas Anita

Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. rész – angol-amerikai kalandfilm, 2010

ZENE – Mókától a komolyságig

Hihetetlenül nehéz helyzetbe hozza a szerkesztőt az az előadó, akinek több mint négy évtizedes pályafutását kell bemutatnia egy válogatáslemezen. Ezt jól példázza Barbra Streisand esete, akinek 1964-es áttörését jelentő, Funny Girl (Mókás lány) film People-dalától a 2009-ben megjelent legutolsó albumáig terjedő időszakát 18 felvételével követi a CD. Hírességekkel énekelt kettősei, Barry Gibb (Guilty), Donna Summer (No More Tears), Celine Dion (Tell Him) mellett filmek (A Star Is Born, The Way We Were, Yentl), musicalek (Cats, A Little Night Music, Sunset Boulevard) jelzik páratlanul sokszínű előadói képességét. Az egykori film kelekótya, mókás főszereplője azóta az érzelmek széles tárházával mutatja be, hogy megkomolyodott.

Szakács Gábor

Barbra Streisand: The Ultimate Collection – Sony Music, 2010

KIÁLLÍTÁS – Hárman

Ez egy nagy generáció. A múlt század hatvanas éveinek végén lettek művészek. Most hárman állítanak ki úgy, hogy művészi felfogásban egészen mások, ám a generációs kötelék erős közöttük. Nádler Tiborral már csak spirituálisan, mert a kitűnő festő nem volt hatvan éves, amikor 2002-ben elhunyt. Organikus fogantatású, sokszor náddal applikált képei immár legendák. Most az utolsó évtizedéből látunk válogatást, amikor eljut a szinte kalligrafikus gesztusfestészethez, immár kevés színnel, ám szorongató feszítettséggel. Horváth László Xavér a festészet varázslója. Hosszú ideig alkalmazott grafikából élt, festészete mégis sokféle, izgalmas, szuverén. Korábban geometrikus képeket készített, ma szabadsággal telten szárnyaló, szinte minimal-artos festményei születnek, többször a monokróm színek bűvöletében. Kligl Sándor húsz éve nem állított ki Budapesten. Most látható kisplasztikai kollekciója reveláció. Az érzékeny emocionalitással, a látvány tobzódásában, elmélyültséggel mintázott kisszobrai egy széles szellemi érdeklődésű, robbanékony szobrászt jeleznek.

Feledy Balázs

Horváth László Xavér, Kligl Sándor, Nádler Tibor kiállítása – Pataky Galéria, megtekinthető. december 10-ig

ZENE+MESE – Meseköltők

A Katáng legújabb albumát legalább akkora bátorság volt összeállítani, mind a mesebeli legénynek elindulni a hét madár után. A népmesék belső kohézióját, ívét ugyanis nem könnyű reprodukálni, és az sem biztos, hogy az egyes elemeket összegyúrva biztosan jó és hatásos történetet kapunk. A Katáng meséjében azonban minden adott, ami egy jó meséhez kell: bátor, kalandvágyó legény, sárkány, csodatévő életvize és persze a rengeteg erdő, ráadásképp pedig még a cselekményt is sikerült jó irányba szövögetni. A történet gerincét ugyanis népzenei hangulatú dallamokkal megzenésített gyermekversek (többek közt Kányádi Sándor, Kiss Anna, Nemes Nagy Ágnes költeményei) adják, a versek közötti prózát pedig Fenyő Iván színész meséli el. Így a játékosság, a kedves, de nem bárgyú dallamok és az ismerős népmesei motívumok folytán szerethetővé válik az album.

Szentei Anna

Katáng együttes: Hétmadár – Naphegy Kiadó, 2010

KÖNYV – Végzet és karma

A francia Coelho – így reklámozza a majdnem ponyvaregényekre emlékeztető, nyilván szuggesztívnek szánt borító fülszövege Guillaume Mussót, Franciaország mostanság egyik legnépszerűbb íróját. Hogy ez dicséret vagy inkább kritika, mindenki döntse el, az azonban biztos, hogy az álfilozófia és az ezotériával kevert misztikum hajóján a legkönnyebb ma beevezni az irodalom vizeire. Ha a regényben sűrűn szerepeltetett végzet és a karma fogalma összeölelkezik a földöntúli szerelemmel, kész is a biztos recept: a giccs határán mozgó bölcsességek hatásvadász koktélja. A New York-i gazdag pszichiáter története, aki éppen háromszor születik újjá, hogy esélyt kaphasson egy jobb túlvilágra, éppen azért nem ragad magával, mert a hangzatos mondatok közben eltűnik a mélység maga. És ez már csak azért is szomorú, mert az ígéretes alaphelyzet – sosem lehet késő megváltoztatni a sorsodat – kibontatlanul marad, miközben az egész nem más, mint az író valóban sokkal tartalmasabb előző műveinek (Szerelem életre-halálra, Ott leszel?) kiüresített sémája.

Farkas Anita

Guillaume Musso: Visszajövök érted – Ulpis-ház Kiadó, 2010

FILM – Életfázisok

A Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálma-díjra jelölt Antikrisztus követi a Lars Von Trier-i hagyományokat: valódi mozifilm helyett sokkal inkább egy hihetetlen művészi látomás, melyben az apa és anya gyászának fájdalma csap át olyan erőszakba, mely egyes esetekben a nyílt pornográfia legtágabb határait súrolja. A film felépítésében Pier Paolo Pasolini 1975-ös botrányfilmjét, a Salót követi, ennek megfelelően a gyász, a fájdalom és a kétségbeesés fázisain mennek át a szereplők, s csak utána teljesedik ki a látomás, amely megnyugvást nem ad. Nem is csoda. Lars von Trier életének egy depressziós szakaszában írta meg a film forgatókönyvét, így aztán kell egyfajta hangulat, és lelkiállapot a megtekintéséhez, ami után az ember napokig nem talál megnyugvást.

Pozsgai András Tamás

Antikrisztus – dán-német-francia-svéd-olasz-lengyel filmdráma, 2009

ÉTTEREM – Székely harmónia

A Vándor székely étterem olyan, mint amilyennek megálmodunk egy hangulatos székelyföldi kisvendéglőt. Gyönyörű kerthelyiség, rusztikus beltér, hántolatlan fatörzs oszlopokkal és kézi megmunkálású fabútorokkal. A kiszolgálás kedves, szívélyes, a konyha a hagyományosnak nevezhető belső-magyarországi gasztronómia fogásait elegyíti az Erdélyben is meghonosodott román és székely ételekkel. Az árak nem egyszerűen barátságosak, hanem, különösen a vendéglő színvonalát is figyelembe véve, zavarba ejtően alacsonyak. A főételek köret nélkül mind ezer forint alatt vannak, de az italárak is hasonlóan zsebbarátok. Ettünk már itt pacallevest, brassói aprópecsenyét, vegyes bőségtálat, melyeket korrekt, átlagos színvonalon készítettek el. Kötözködni persze lehet, de minek? Az atmoszféra, kiszolgálás, ár/érték arány dolgában a Vándor székely ugyanis egyértelműen kimagasló hely, gasztronómiailag pedig azt nyújtja, amit a legtöbb vendéglő ebben a térségben.

Dorozsmai Endre

Vándor székely panzió és étterem – Csíkrákos, a falu melletti kápolna dombjának tövében