Hirdetés

Orosz Istvánnak, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendezőnek hihetetlenül gazdag alkotói pályájával párhuzamosan fokozatosan került előtérbe írói, művészeti írói munkássága, így sorra jelentek meg könyvei is. Közelmúltban kiadott nagyregénye azonban újabb oldaláról mutatja be a művészt: képes hihetetlenül bonyolult szövetű, szerkezetű nagyregényt is írni, ráadásul a magyar XX. századról, amelynek egyik központi szereplője Rákosi Mátyás. A szerző a fikciós és a tényirodalom vegyítését parádésan vezeti végig, ráadásul mindezt egy bűnügyi karakterű szövegbe ágyazva, miközben az olvasó az ötvenes, hatvanas évek magyar képzőművészetéről is sokrétű – sok esetben pedig új – ismereteket kap. A bonyolult szerkezetet a véletlenek sorozata kapcsolja egybe, mindig deus ex machinaként, melyek a titkokra oksági láncolatként adják a magyarázatot. A páratlanul gazdag ismeretanyagot a szerző – már ismert – ironikus stílusával alakítja letehetetlen olvasmánnyá. A cím nem az ima kezdetére utal, hanem a korábbról oly ismert körmozgó liftre. De a Miatyánk után mégiscsak jogosan ejtjük ki szánkon: Úristen!

Korábban írtuk