A reklámokból származó árbevétel, valamint a saját célú reklámok költsége után adót kell fizetnie a jövőben a médiavállalkozásoknak, kiadóknak, a szabadtéri reklámhordozók hasznosítóinak, az internetes reklámok közlőinek – erről döntött szerdai ülésén az Országgyűlés.

Az elmúlt hetekben a Fidesz többször hangsúlyozta, az emberekkel együtt kitart amellett, hogy a közteherviselést ki kell terjeszteni azokra a szektorokra, ahol jelentős nyereségek keletkeznek, márpedig a reklámpiac szereplői közül sokan nagy nyereséget könyvelnek el. Arra nem tudnak tekintettel lenni, hogy a jelentős profittal rendelkezők mellett vannak veszteséges vállalatok is. A közteherviselés elve mindenkire vonatkozik, ahogy a munkavállalónak személyi jövedelemadót kell fizetnie, úgy a jövőben a reklámpiac szereplőinek reklámadót.

Az is elhangzott, hogy a reklámadóból származó bevételeket a gyermekekre és az oktatásra fogják fordítani, iskolafejlesztésre, tornaterem, tanuszoda építésére. Sőt, a bevételből a minőségi újságírást szolgáló programra is szeretnének forrást szánni.

Az elfogadott törvényjavaslat különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. Tehát a fél milliárdos árbevétel alatt lévő médiumokat nem is érinti az adó, elsősorban a nagy árbevétellel rendelkező televízióknak kell majd fizetniük. A törvény, amely már 2014-re is megállapítja az adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba.

Az adó alapja a médiaszolgáltatásban, a sajtótermékekben, a szabadtéri reklámhordozókon, járművön, nyomtatott anyagokon vagy ingatlanon, valamint az interneten közölt hirdetésekből származó árbevétel.

L. Simon László a parlament döntése után tartott sajtótájékoztatóján elmondta, az Országgyűlésben lefolytatott vita nem a törvényjavaslat céljáról, nem az adó mértékéről, módjáról szólt, hanem a sajtószabadságról. A törvény elfogadása után határozottan mondom: a jogszabály nem az újságírók ellen van, nem médiaadót vezet be, hanem reklámadót, mely a kereskedelmi médiumok reklámbevételeit érinti, függetlenül attól, hogy ezek tevékenységükben, irányukban, hírműsoraikban közel állnak a kormánypártokhoz vagy sem. Ez egy mindenkire egyaránt vonatkozó jogszabály – szögezte le a fideszes politikus.

Az elfogadott jogszabálynak nincs a magyarországi politikai újságírást veszélyeztető része. Az az érdekünk és célunk, hogy a véleménypluralizmus Magyarországon megmaradjon – jelentette ki L. Simon László. A képviselő elmondta, a mai internetes világban semmilyen módon nem lehet, és nem szabad a nyilvánosságot befolyásolni. Nincs is ilyen szándékunk, nem is volt, és nem is lesz. Az a célunk, hogy ezt a sokrétű sajtóvilágot fenntartsuk – jegyezte meg L. Simon László.

(fidesz.hu)