Felidézte, bő tíz évvel ezelőtt indították el azt a folyamatot, amelyben az iskolák fenntartását és később a működtetését is a tankerületi központok vették át. Egy 2010-es felmérés azt mutatta, hogy a hatéves gyermekek fejlettségi szintje között akár másfél éves különbség is volt, és ezt az iskolák nem tudták megfelelően „ellenpontozni” – mondta Rétvári Bence.

Hirdetés

Ismertetése szerint ezért két intézkedést hoztak: az egyik a hároméves kortól kötelező óvodáztatás bevezetése volt, hogy kevesebb legyen a hátrány, amit a gyermek az iskolába magával visz, másrészt meg akarták szüntetni azt a helyzetet, hogy ahol nehezebb körülmények között gazdálkodik az önkormányzat, ott az iskola is nehezebb helyzetben volt. Ezért döntöttek úgy, hogy tankerületi központok legyenek azok, amelyek az iskolákat fenntartják, működtetik – magyarázta az államtitkár.

Közölte, ennek már a PISA-mérés szerint is megvan az eredménye: míg tíz évvel ezelőtt az otthonról hozott hátrányok iskolában való megjelenése 26 százalék volt, ez az állami fenntartás évei alatt már 19 százalékra csökkent. Érezhető eredménye van tehát, hogy az állam belépett közvetlenül az oktatás rendszerébe – jelentette ki Rétvári Bence.

Az iskolának gyerekközpontúnak kell lenni, ez azt is jelenti, hogy bárhová születik egy gyermek, ugyanazokat a lehetőségeket kell megadni neki – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzáfűzte, az állami fenntartás a gyerekeknek átadott tudás-nevelés különbségét csökkentette, így a társadalmon belüli különbséget is csökkentette; az a generáció, amely most „megy ki” az oktatás-nevelés rendszeréből, kisebb különbségekkel megy ki, mint a tíz évvel ezelőttiek.

Rétvári Bence kitért az új pedagóguséletpálya-törvényre is, kiemelve, hogy annak középpontjában a gyermekek érdeke áll. A legfontosabb változás, amit a törvény hoz, hogy a pedagógus fizetését a gyerekekre fordított idő, energia fogja meghatározni, az, hogy mennyire intenzíven, innovatívan foglalkozik velük – közölte az államtitkár.

A fiatalabb tanároknak óhatatlanul jóval alacsonyabb fizetése volt eddig, és ez sokakat eltántorított a pedagóguspályától. De most már nem az életkor fogja meghatározni azt, hanem az, hogy hogyan foglalkozik a gyerekekkel – hangoztatta.

Megjegyezte, amúgy is céljuk a pedagógusok radikális béremelése, amelyből a költségvetés idén és jövőre is tíz-tíz százalékot előlegezett meg. És „ha nem tartanák vissza jogtalanul az európai uniós forrásokat”, akkor már 561 ezer forint lenne a pedagógusok átlagbére. De „abban a pillanatban, hogy ez a jogtalan állapot megszűnik”, a pedagógusok bére is közelíteni fog ahhoz a szinthez, amit megérdemelnek – tette hozzá Rétvári Bence.

Németh Szilárd rezsicsökkentés fenntartásáért felelős kormánybiztos emlékeztetett arra, hogy hosszú évekig „elképesztően méltatlan” körülmények között működött a Dél-Pesti Tankerületi Központ, amely végre modern épületbe költözhet.

Az iskola szerepe a kormánybiztos szerint az, hogy a gyerekek testi-lelki és szellemi-fizikai biztonságban legyenek, hasznos tudásra tegyenek szert, valamint a tehetségüket észre vegyék és segítsék kibontakoztatni. A tankerületi központnak ezt kell elősegítenie – mondta Csepel kormánypárti országgyűlési képviselője. Németh Szilárd hozzáfűzte: ehhez kaptak most „nagyon erős összefogással” egy új épületet a Csepel SC területén.

A felújítás, bővítés, korszerűsítés 225 millió forintba került, a terület fásítása az Agrárminisztérium adományaként valósul majd meg – tájékoztatott a kormánybiztos.

Beszélt arról is, hogy a „brüsszeli birodalmi központból” kvótát és migránsgettókat próbálnak a tagállamokra erőltetni, de a magyar kormány „nem akar beállni a sorba”. „Van olyan erős az oktatásunk, nevelésünk, a családon belül és az iskolákban is, hogy megtehetjük, hogy azok a szavak, hogy hazaszeretet, nemzethez tartozás, anyanyelv, szellemi és fizikai honvédelem, keresztény kulturális örökség, függetlenség, azok még érnek valamit” – fogalmazott Németh Szilárd.

Leszögezte: „ahhoz, hogy meg tudjuk őrizni az örökségünket, nagyon komoly oktatási, nevelési rendszerre van szükségünk, ez itt ahol állunk, a nemzeti függetlenség bástyája”.

Tóth János tankerületi igazgató az ünnepségen elmondta, hogy a csepeli és soroksári iskolák fenntartása, működtetése mellett a következő időszakban felkészülnek a ferencvárosi iskolák átvételére. Az új épület alkalmas ennek a feladatnak az ellátására is – közölte.

Korábban írtuk