Háborús helyzetben is Orbán Viktorban bíznak a magyar facebookozók
A Nézőpont Intézet elemzésében azt vizsgálta, kihez fordulnak a magyar facebookozók, amikor a háború kérdéséről van szó. A kutatás alapjául a különböző Facebook-oldalak interakciószámait – lájk, komment, megosztás – vették. Az elemzésben a február 24. és 27. közötti időszakban vizsgálták a vezető politikusok és a hivatalos oldalak teljesítményét, valamint kitekintettek a háborúval foglalkozó, legmagasabb interakciószámmal rendelkező bejegyzésekre is. A Nézőpont Intézet kutatását a Mandiner mutatja be cikkében.Oroszország a nyílt katonai konfliktus útjára lépett Ukrajnával szemben. A háború azóta is meghatározza a hazai politikai napirendet, és a magyarok a közösségi médiában is keresik az eligazodási pontokat. Az interakciószámok alapján a magyar facebookozók egyértelműen Orbán Viktor és a magyar kormány álláspontját, magatartását tartják helyesnek – számol be cikkében a Mandiner.
A saját közössége is elhatárolódik Márki-Zay mondataitól
Márki-Zay Péter megosztó mondataitól ugyanakkor még a saját közössége is elhatárolódik a kommentekben.
Többek között ez lehet a magyarázat arra, hogy az összes ellenzéki párt hivatalos oldala közül miért éppen a Kétfarkú Kutyapárt tudta ebben a periódusban a legtöbb lájkot összegyűjteni.
Orbán Viktor lépései elnyerték a magyarok bizalmát
Orbán Viktor rendkívül magas interakciószámot gyűjtött be a háború kitörése óta eltelt időszakban. A miniszterelnök a kezdetektől a béke megőrzése mellett emelt szót, világosan kinyilvánította, hogy ez nem a mi háborúnk, és hogy Magyarország nem sodródhat bele ebbe a konfliktusba. A miniszterelnök stratégiai nyugalomról, és arról beszélt, hogy Magyarország biztonsága az elsődleges. Sok lájkot hozott az a bejegyzése is, amikor személyesen vett részt a NATO-csúcson, ahol a szövetségi rendszer főtitkárával is találkozott.
Szorosan követi őt a 400 ezer interakciót is túlszárnyalva Szijjártó Péter, akinek élő videóit, bejegyzéseit ugyancsak nagy érdeklődés övezi, hiszen a humanitárius segítség szervezésével, a nemzetközi diplomáciában mutatott aktív, béketeremtő fellépésével markáns alakítója lett az online politikai napirendnek. De a jobboldali TOP10-be bekerült Tilki Attila képviselő is, akinek választókerülete az ukrán határ mentén közvetlenül is érintetté vált a humanitárius helyzet kezelésében – derül ki a Nézőpont Intézet elemzéséből.
Más stratégiát választott a baloldal
A baloldal a fentiekkel szögesen ellentétes stratégiát választott. Az egység helyett a vehemens, kíméletlen támadást választotta, a Facebookon azonnal negatív kampányba kezdett. A kutatásból kiderül, a magyar facebookozóknak nem tetszett ez a hozzáállás.
Gyakori jelenség, hogy saját kommentelői kénytelenek helyreigazítani a baloldal jelöltjét tárgyi tévedései miatt. Márki-Zay Péter hiába szólalt fel tüntetésen, hiába hirdetett el lényegesen több pénzt, mint Orbán Viktor, és hiába posztolt nagy mennyiségben kormányt támadó üzeneteket, még a 200 ezer interakciót sem sikerült elérnie a vizsgált időszakban.
A háborús helyzetben, a magyarok nem a kapkodó baloldali jelölttől várják a megoldást. Ebből következhet, hogy a baloldal vezető politikusai összességében rendkívül nagy, szám szerint 650 ezer interakciós lemaradásban vannak a jobboldalhoz képest.
A baloldali politikusok számára nemcsak az jelenthet rossz hírt, hogy rendkívül rosszul teljesítettek a vizsgált időszakban, hanem az is, hogy a Márki-Zay Péter bejegyzéseire érkezett reakciók 13 százaléka egyszerűen „kacagás, nevetés.” A követői nevetős fejekkel reagálnak bejegyzéseire olyan esetekben is, amikor semmi humorosat nem posztolt. A Mandiner összehasonlításképp megjegyzi, Orbán Viktor bejegyzéseire érkezett reakciók mindössze 1,2 százaléka volt nevetés.
A kormány és a Fidesz oldalához fordultak a facebookozók
A hivatalos oldalak közül a magyar facebookozók leginkább a kormány illetve a Fidesz oldalához fordultak a vizsgált időszakban, valamint a korábban már említett Kétfarkú Kutyapárt is kellemes meglepetést okozhatott követőinek. A hivatalos oldalak versenyében a párt most először küzdötte fel magát a harmadik, a pártok listáján pedig második helyre – mutatja be a kutatás.
Ez intő jel lehet a baloldal számára, akinek háborúra adott válasza a Fidesz ellen indított hangos, destruktív, negatív kampány volt. A Kétfarkú Kutyapárt második helye egyértelműen azt üzeni, téves pályán lehet Márki-Zay Péter kommunikációja, ebben a helyzetben a magyarok nem ezt várják el egy felelős politikustól.
Tibi atya is fontosabb igazodási ponttá vált, mint Márki-Zay
A kutatás összesítette, hogy a háborúval kapcsolatban mely szereplőktől származnak a legnépszerűbb bejegyzések. Az elemzés szerint érdemes megfigyelni, hogy Orbán Viktor, Szijjártó Péter és a kormány milyen komoly pozíciókat foglal ebben az összesítésben, a baloldal politikusai viszont be sem tudtak kerülni a listába. Márki-Zay Péter legnagyobbat menő bejegyzése még az első ötvenbe sem tudott bekerülni, nemhogy a fenti 15-ös táblázatba. Még Jakab Péternek és Karácsony Gergelynek is volt több interakciót szerző bejegyzése, mint Márki-Zay legsikeresebb posztja. Így tehát előállt az a helyzet, hogy a háborúval kapcsolatban Tibi atya is fontosabb igazodási ponttá vált, mint a baloldal miniszterelnök-jelöltje – derül ki a kutatásból.
A Mandiner cikke IDE KATTINTVA érhető el.