A bőség zavara valójában igen kellemes érzés. Rendszerint akkor következik be, amikor az embernek több remek lehetőség közül kell választania, s csak komoly megfontolások után képes eldönteni, melyik úton is induljon el. A Fidelitas által másfél hete nyilvánosságra hozott, a Medgyessy- és Gyurcsány-kormány 619 be nem váltott ígéretét tartalmazó gyűjteményét lapozgatva azonban a bőség zavara már kifejezetten kellemetlen érzéssé válik. Ha az elejéről kezdjük, elkeseredünk, ha a végéről indulunk, dühösek leszünk, ha pedig véletlenszerűen választunk ki egy-egy pontot, olyan gondolatok fordulnak meg a fejünkben, amelyeket nem illik papírra vetni. E sorok megjelenésekor kereken egy hónappal járunk majd a 2006-os, mindent eldöntő országgyűlési választások első fordulójának napja előtt. A Fidelitas fiataljainak köszönhetően összeállt gyűjteményből szemezgetve most egy kis időutazásra invitáljuk olvasóinkat: a hatszáztizenkilenc lufi-ígéretből kommentár nélkül és tökéletesen önkényes módon olyanokat válogattunk össze, amelyekkel kapcsolatban az utóbbi két hónapban már napnál világosabban látszik: a szociálliberális kormányok politikája képtelen azok valóra váltására.

Egészségügy


32. Ingyenessé tesszük a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a csontritkulás kezelésére szolgáló gyógyszereket. (Egyetértésben a nemzettel.)

A VALÓSÁG: Az elmúlt két hónapban tovább emelkedett a legtöbbet használt szívgyógyszer ára. 2003 januárja óta az ez évi, februári áremelkedést is beleszámítva 133 százalékkal emelkedett – négy esztendő leforgása alatt – a gyógyszer ára, és ebből az elmúlt két hónapra 24 százalékos áremelés esett. (Rogán Antal sajtótájékoztatója, 2006. március 1.)

HONVÉDELEM


175. A Magyar Honvédséget olyan, az egész társadalom által elismert nemzeti intézménnyé alakítjuk át, mely biztos egzisztenciát kínál, megbecsült és versenyképes szolgálati és munkahely lesz. (Cselekedni most és mindenkiért.)

177. Helyreállítjuk a katonai pálya tekintélyét, támogatjuk a reform veszteseit. (Egyetértésben a nemzettel.)

A VALÓSÁG: A Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat kész továbbra is átvenni a győri honvéd középiskolát, ha a honvédelmi tárcától megkapja az épületet; az erről szóló, a honvédelmi miniszternek levélben tett ajánlatára az önkormányzat máig nem kapott választ – mondta Szakács Imre fideszes politikus Győrött. (MTI, 2006. március 1.)

IFJÚSÁG ÉS SPORT


180. A GDP 1 százalékát fordítjuk a sport támogatására. (Cselekedni most és mindenkiért.)

181. Évente 5-10 milliárddal növeljük a sport költségvetési támogatását.

191. A minőségi sport támogatását az alapoktól biztosítjuk. (Egyetértésben a nemzettel.)

196. Fokozatosan megvalósítja a magyar sport – egy évtizede késlekedő – európai modernizálását és esélyteremtő fordulatát.

199. Szerepet vállalunk a létesítményfejlesztésben, az iskolai és diáksport átfogó, a szabadidősport és a versenysport részleges finanszírozásában. (Lendületben az ország.)

A VALÓSÁG: Ma a büdzsének mindössze 0,2 százalékát fordítja sportra az állam, ami az ígéretekben szereplő mértéknek csupán egyötöde. (MTI, 2006. február 28., Schmitt Pál sajtótájékoztatójáról.)

Gyurcsány Ferenc megszüntette a Sportminisztériumot, megszüntette a diáksport kötött normatívájú támogatását. Leállította a stadionrekonstrukciós programot, lassította a létesítményfejlesztéseket. Beígért 100 új tornatermet, 50 új tanuszodát, megyénként 5 világított műfüves labdarúgópályát, ám ezeknek csak a töredéke valósult meg. A doppingügyek és Puskás Ferenc sportrelikviáinak méltatlan állami kezelése, a szaúd-arábiai válogatott leterroristázása sportdiplomáciai botrányokat okozott. (Szalay Ferenc sajtóközleménye, 2006. január 25.)

KORRUPCIÓ


255. Kormányom határozott lépéseket tesz, hogy közéletünk kulturált legyen. (Egyetértésben a nemzettel.)

„Ha az embert megbántják, megsértik, rágalmakat szórnak rá, akkor az ember megrázza magát és megy tovább, és nem veszi fel a kesztyűt, és ha valakik kóbor kutyákat kergetnek ki az utcára, akkor erre a válasz nem az, hogy mi pedig veszett rókákat, a válasz az, hogy a kóbor kutyákat befogjuk, és telepre visszük, a városokat és az országot megvédjük.” (Gyurcsány Ferenc, 2006. február 25.)

254. Magatartásunkkal is tanúsítjuk, hogy van tisztességes politika és vannak tisztességes politikusok. (Egyetértésben a nemzettel.)

A VALÓSÁG: A Gyurcsány-kormány a munkahelyek teremtése és megvédése helyett cenzúrázza a munkanélküliségi adatokat. A napokban egy levél került a nyilvánosságra. Ebben Héthy Lajos államtitkár azt kéri a hivataligazgatóktól, hogy a megyei munkaerő-piaci információk közlésével minden esetben a KSH havi munkaerő-piaci adatainak közzétételét várják meg. Ennél sokkal súlyosabb, amikor az államtitkár leírja, hogy „egyáltalán nem javasoljuk a »regisztrált munkanélküliségi ráta« közlését, mert az adat módszertanilag aggályos, nehezen értelmezhető, összehasonlításra alkalmatlan, ezért félrevezető”. Az ombudsman állásfoglalása alapján ezek közérdekű adatok. Közérdekű adatokat nem eltitkolni, hanem nyilvánosságra kell hozni. (…) Egy ilyen levélnek nem szabad következmények nélkül maradnia, ezért feltesszük Gyurcsány Ferencnek azt a kérdést, hogy fordulhat elő egy demokráciában, hogy a kormány adminisztratív eszközökkel akarja meggátolni a közérdekű munkanélküliségi adatok nyilvánosságra hozatalát? (Révész Máriusz sajtótájékoztatója, 2006. február 2.)

OLCSÓBB ÁLLAM


271. A kormány csökkenti az állami túlköltekezést, és karcsúsítja a bürokráciát. (Lendületben az ország.)

275. Olcsóbbá tesszük az államot. (Lendületben az ország.)

A VALÓSÁG: Három és fél év alatt több mint 16 milliárd forintot költött gépkocsik, köztük nagy értékű luxusautók vásárlásra a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány. Gyurcsány Ferenc, amikor ifjúsági és sportminiszter lett, kijelentette: megfelel neki az eddigi autó is, de amikor kormányfővé választották, akkor lecserélte azt egy 30 millió forint értékű luxusautóra. (Dobó László sajtótájékoztatója, 2006. január 14.)

529. A jövőben új vagy többletfeladat előírásakor a teljes fedezetet biztosítani fogjuk az önkormányzatok részére. (Cselekedni most és mindenkiért.)

A VALÓSÁG: Az elmúlt négy évben 311 milliárd forintot vett el a kormány az önkormányzatoktól. Az idei év második felére tragikus helyzetbe kerülhetnek a magyar falvak és városok. 2006-ban – az előző évhez viszonyítva – 57 milliárd forinttal kapnak kevesebbet az önkormányzatok. Az óvodák, iskolák, kulturális és szociális intézmények működtetésére adott állami normatívák a bérek kifizetésére sem elegendők, holott ezen felül még a dologi kiadásokat is finanszírozni kell. 92 százalékkal nőtt az intézményi gázár az elmúlt négy évben. (Szita Károly sajtótájékoztatója, 2006. február 8.)

MÉDIA


327. Kormányom tiszteletben tartja a sajtószabadságot, megszünteti a hatalom beavatkozását a tömegtájékoztatás ügyeibe. (Egyetértésben a nemzettel.)

A VALÓSÁG: A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség választási plakátján szerepelő tisztességes nyugdíjas asszony helyett Börzsönyi Jenőné lett a szocialisták és a Népszabadság támadásának célszemélye. Minden alapot nélkülözve valótlanságokat jelentettek meg róla. Sajnos a közelmúltból is jól ismert ez a módszer. Jól ismert Makóról, amikor egy – ahogyan a jog fogalmaz – bagatell nyomozás első intézkedéseként a fideszes képviselőjelölt kampánymunkatársainak számítógépét foglalta le a rendőrség, őket idézte be tanúkihallgatásra. Vagy tetten érhető ez a magatartás, amikor azt kutatják, hogy kik azok, akik Orbán Viktor nyilvános kampányeseményein a színpadon ülnek. (…) A Népszabadság, mint minden ilyen ügyben, a tulajdonosok elvárásai szerint cselekszik. A Népszabadság több mint 26 százalékos tulajdonosa a Szabad Sajtó Alapítvány, amelyet a Magyar Szocialista Párt alapított, és amelynek jelenleg is kuratóriumi elnöke Földes György, az MSZP korábbi választmányi elnöke. Mindezt a Népszabadság által, a mögé bújva a szocialisták csinálják. Arra kérjük Gyurcsány Ferencet, hogy ezt a politikai hajtóvadászatot állítsa le. Hiszen ő maga mondta, hogy „alávalót és durvát, igaztalant és hamist, személyesen vádlót és tisztességben sértőt, sem szóban, sem írásban, sem újságban, sem könyvben ne kövessünk el, mert az országnak nem erre van szüksége, és nem fog senki felmentést adni ez alól”. (Deutsch-Für Tamás sajtótájékoztatója, 2006. február 22.)

MEZŐGAZDASÁG


353. A kormány különös súlyt helyez az agrárgazdaság jövedelemtermelő képességének érdemi javítására, a vidékfejlesztésre. (Cselekedni most és mindenkiért.)

354. A kormány munkahelyteremtő, a környezetet megóvó vidékfejlesztési programot valósít meg. (Cselekedni most…)

355. A kormány versenyképes, az európai integrációba beépülő magyar mezőgazdaságot teremt. (Cselekedni most és mindenkiért.)

365. Azonos versenyesélyeket adunk minden agrárvállalkozási formának. (Cselekedni most és mindenkiért.)

A VALÓSÁG: Turi-Kovács Béla szerint az elmúlt négy esztendő alatt olyan polarizáció következett be a gazdatársadalomban, mely megosztotta a növénytermesztésből élőket és azokat, akik az állattenyésztésből próbáltak megélni. Az utóbbiak közül a tőkeszegények mára teljesen kimerültek, anyagilag tönkrementek, s a hitüket is elvesztették. (MTI, 2006. március 28.)

OTTHONTEREMTÉS


512. Nagyobb és többféle támogatással segítjük a fiatalok első lakásának megszerzését. (Lendületben az ország.)

515. Tiszteletben tartjuk a lakástámogatással kapcsolatban tett hosszú távú kormányzati kötelezettségvállalásokat. (Cselekedni most és mindenkiért.)

505. 2006-ra bérlakáshoz juthat minden mai igénylő. (Jóléti rendszerváltást.)

507. A krízishelyzetben levő családok, az állami gondozásból kikerült fiatalok és lakás nélkül maradt idősek elhelyezésére „albérlők” házait építtetünk. Ilyen intézmények létrehozását állami és önkormányzati összefogással, közös finanszírozással kezdeményezi a kormány. (Cselekedni most és mindenkiért.)

508. A négy év alatt 150-180 ezer lakás épül, és ebből legalább 25 ezer állami támogatással épülő, önkormányzati bérlakás lesz. (Jóléti rendszerváltást.)

510. Bérlakás-építési programmal és átfogó támogatással segíti a fiatalokat az első önálló lakás megszerzésében. (Cselekedni most és mindenkiért.)

A VALÓSÁG: A kormány eltörölte a hitelek kamatplafonját, felére csökkentette a felvehető kölcsön összegét, és 240 ezerről 120 ezerre csökkentette az egy évben igénybe vehető adókedvezmény mértékét is, aminek eredményeképpen egy lakáshitellel rendelkező család zsebéből havi 10 ezer forintot vettek ki. Míg korábban a hitel teljes időtartamára igénybe vehető volt az adókedvezmény, a kormány ezt öt évre mérsékelte, közben pedig három százalékkal drágította az államilag támogatott lakáshiteleket, csökkentette a használt lakás vásárlásakor felvehető támogatást, és a lakásfelújításra szánt pályázati pénzeket is. (MTI, 2006. február 21., Varga Mihály sajtótájékoztatójáról.)

2003-ban 731 (szociális bérlakás) készült el, míg 2005-ben és 2006-ban erre a célra 0 forintot állítottak be a központi költségvetésbe. (MTI, 2006. február 24., Áder János Jászfehérszarun tartott fórumáról.)

CSALÁDTÁMOGATÁS


592. Megőrizzük az elmúlt évek családtámogatási rendszerének eredményeit, és a szolidaritási hálót megerősítve átalakítjuk a társadalmi újraelosztás rendszerét. (Egyetértésben a nemzettel.)

597. A gyermekek utáni adókedvezmény alacsonyabb jövedelem mellett is teljes egészében igénybe vehető lesz. (Jóléti rendszerváltást.)

601. A kormány a családi adókedvezmény intézményét úgy fejleszti tovább, hogy ez a jelentős támogatás eljusson azokhoz is, akik ma ezt még kisebb jövedelmük miatt nem élvezhetik. (Cselekedni most és mindenkiért.)

612. Mindenki számára biztosítjuk a tisztességes megélhetés lehetőségét. Szavatoljuk, hogy a gazdaság növekedésével arányosan javulnak az életkörülmények, minden kereső rétegben nőnek a jövedelmek. (Egyetértésben a nemzettel.)

A VALÓSÁG: Korábban a magyar családok 85 százaléka jutott hozzá teljes körűen a kedvezményekhez. Egy gyermek esetében tavaly 74 ezer forint, két gyermek esetében 98 ezer forint, három gyermek esetében pedig 150 ezer forintos havi összjövedelem kellett a szülőknek ahhoz, hogy az adókedvezményt teljes körűen igénybe vehessék. Az adókedvezményt azonban megszüntették 2006. január 1-jétől és azt ígérték, helyette dupla családi pótlékot kapnak. Egy kétgyermekes, egykeresős családnak, ahol az édesapa 87 500 forintot keres, az édesanya munkanélküli és munkanélküli járadékot sem kap, a vesztesége 5239 forint havonta. Ez a család évente 62 868 forinttal kap kevesebbet az új rendszer szerint, mint 2005-ben. Egy háromgyerekes családnál, ahol az édesapa bruttó 190 000 forintot keres, az édesanya nem dolgozik, gyeden van a legkisebb gyerekkel, a másik két gyerek is iskoláskorú még, ennek a családnak a vesztesége havonta 1350 forint, ez évente 16 000 forintot jelent. Egy másik háromgyermekes családban az édesapa jövedelme 156 375 forint, az édesanya leszázalékolt, az ő jövedelme 28 155 forint, és az egyik gyermek fogyatékkal él. Ez a család havonta 958 forinttal kap kevesebbet, ami évi 11 496 forintot jelent. (Áder János sajtótájékoztatója, 2006. február 16.)

ROMÁK


589. A romák foglalkoztatását segítve nagyszabású és átfogó programot indítunk. Különös gondot fordítunk a munkanélkülivé vált cigányság visszavezetésére a munkába. A munkaügyi központokban külön roma foglalkoztatás-szervezők alkalmazását írjuk elő. (Cselekedni most és mindenkiért.)

A VALÓSÁG: A kormány közhasznúmunka-programja, az új családtámogatási rendszer és a Fészekrakó program nem segít a cigányokon, míg a megélhetési, utazási költségek emelkedése jelentősen sújtja a romákat. Az átlagos, 7,3 százalékos munkanélküliségi rátához képest a romák körében 60-70 százalékos, egyes térségekben 90-100 százalékos a munkanélküliség. (MTI, 2006. február 9., Farkas Flórián sajtótájékoztatójáról.)

108. A köztársaság kormánya beruházásösztönző programokat indít az elmaradott térségekben, hogy minél több munkalehetőséget adjunk az ott élőknek. (Lendületben az ország.)

112. Átfogó programot indítunk a fiatalok elhelyezkedésének segítésére. (Lendületben az ország.)

116. Elősegítjük 3-400 ezer új munkahely létrehozását. (Jóléti rendszerváltást.)

A VALÓSÁG: Magyarországon 436 376 hivatalosan nyilvántartott munkanélküli van. Két hónap alatt számuk drasztikusan nőtt. Az előző hónapok statisztikái alapján jól látszik, hogy a kormány tevékenysége a munkanélküliség megfékezésében sikertelennek bizonyult. A munkanélküliség az elmúlt négy esztendőben 5,4 százalékról 7,3 százalékra növekedett. Miközben a munkanélküliség növekedése folyamatos 2003 óta, a legdrasztikusabb folyamatok az elmúlt másfél évben, Gyurcsány Ferenc hivatalba lépése óta történtek. Mióta Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök, a munkanélküliek száma 96 ezer fővel nőtt. A drasztikus növekedés nemcsak folyamatos, hanem egyre gyorsuló ütemű is. Különösen rémisztő a pályakezdők munkanélküliségének az alakulása, hiszen a pályakezdő fiatalok körében a munkanélküliségi ráta 72 százalékkal nőtt az elmúlt négy esztendőben, ma már minden ötödik pályakezdő fiatal munkanélküli. (Rogán Antal és Bernáth Ildikó, 2006. február 17.)

(Összeállította: Somorjai Viktória)

Turmix és valóság

Gyurcsány Ferenc 2006-os választási programja Medgyessy Péter 2002-es programjának összeturmixolt változata, egy „kis Medgyessy-program”. Csupán az eddigi, be nem váltott ígéretek újrafogalmazását jelenti. Medgyessy Péter ígéretei lufiknak bizonyultak és elszálltak. És most Gyurcsány Ferenc részben újra megígéri ugyanazokat. Ezért tartotta fontosnak a Fidelitas, hogy emlékeztesse a választópolgárokat, mit is ígért nekik az MSZP 2002-ben, és milyen keveset is tartott meg belőle – mondta a Demokratának Cser-Palkovics András, a Fidelitas alelnöke.

Nehéz dolog volt a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok beváltatlan ígéreteit összegyűjteni?

– Sajnos nem. Inkább időigényes. Mindegy volt ugyanis, melyik területet kezdjük el vizsgálni, mindenhol a be nem váltott ígéretek tömegét találtuk. A kiindulópontot Medgyessy Péter 2002-es ígéretei jelentették, de természetesen összegyűjtöttük Gyurcsány Ferenc kormányfő ígéreteit is, amelyek sok esetben csak nagyotmondásnak bizonyultak. Ebből jött össze a 46 gépelt oldalon felsorolt 619 elszállt ígéret, ami ha jól belegondolunk, nagyon sok. Szerintünk túl sok. Nem mehettünk el mellette szó nélkül. Főleg úgy, hogy ebből nagyon sok kifejezetten a fiataloknak tett, be nem váltott ígéret volt. Ingyenes tankönyv, ingyenes jogosítvány, tízezer új kollégiumi férőhely és még sorolhatnánk.

– Miért nevezte kis Medgyessy programnak Gyurcsány Ferenc korábban ismertetett programját?

– Ezt a kifejezést Deutsch-Für Tamástól hallottam először. Nem hittünk a szemünknek, amikor elolvastuk az MSZP 2006-os választási programját. Megnéztük, hogy véletlenül nem a 2002-es választási programot vettük-e a kezünkbe. De nem. A dokumentumon Gyurcsány Ferenc neve és a 2006-os dátum szerepel. Végül rá kellett jönnünk, hogy nincs itt semmi tévedés. Gyurcsány Ferenc 2006-os választási programja Medgyessy Péter 2002-es programjának összeturmixolt változata, egy „kis Medgyessy-program”. Csupán az eddigi, be nem váltott ígéretek újrafogalmazását jelenti. Medgyessy Péter ígéretei lufiknak bizonyultak és elszálltak. És most Gyurcsány Ferenc részben újra megígéri ugyanazokat.

– Hatszáztizenkilenc be nem váltott ígéretet gyűjtöttek össze; hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy ez minden egészséges állam egészséges polgárát minimum elgondolkoztatná. Most azonban úgy tűnik, különösebb felháborodást nem váltott ki a gyűjtemény. Mit gondol, miért?

– Legnagyobb ellenfelünk a közömbösség és a beletörődés. Az ilyen akciók arra jók, hogy elgondolkoztassák az embereket. Hogyan élnek? Jobban vagy rosszabbul? Ez az alapkérdés. A tények pedig mellettünk szólnak. Medgyessy és Gyurcsány ígéretei elszálltak, de a valóság itt maradt.

Somorjai Viktória