Fotó: Karácsony Gergely/Facebook; MTI/Balogh Zoltán (szerk.)
Hirdetés

Karácsony Gergely azt írta: a BKK olyan fejlesztési tervet mutatott be, „amely az adatalapú tervezés eredményeképpen, kis ráfordítással nagy mértékben javítja a belvárosba jutást a külső kerületekből”.

Bár itt nem világos, miben rejlik az elsőre jól hangzó „adatalapú tervezés”, az elmúlt években a BKK arra hivatkozva, hogy az utasok mennyire szeretik ezt, módszeresen terjesztették ki a járműveket lassító elsőajtózás rendszerét. Ennek fényében különösen érdekes, hogy most épp gyorsítani akarják a buszjáratokat. Tavaly év elején a BKK épp az utasforgalmi adataira hivatkozva vezette be a hétfői menetrendet, amelynek köszönhetően számos járat ritkult – a közfelháborodás hatására vissza is táncoltak. Ebből az időből származik a BKK vezérigazgatójának elhíresült kijelentése, aki az utasokat vágásérett pulykákhoz hasonlította.

Metróbusz, trolibicikli, lóvasút

Szentkirályi Alexandra humornak fogta fel Karácsony Gergely bejelentését. A Fidesz budapesti frakcióvezetője szerint nem azzal van a baj, hogy új buszjáratok indulnak, hanem azzal, hogy a Városházán is érzik: ez nem nagy teljesítmény.

„Még tovább rontottak a képen ezzel az elnevezéssel, a buszból nem lesz metró. Mi lesz a következő? A lábvillamos? A trolibicikli? A hévroller?”

– tette fel a kérdést Szentkirályi Alexandra. „A metrófejlesztés fővárosi feladat, de mivel sem ezzel, sem P+R parkolók építésével, sem más kötöttpályás fejlesztéssel Karácsony Gergely hatodik éve nem segíti a budapestieket, ezért inkább átkereszteli metróvá a buszt” – tette hozzá, majd az érdekes járműelnevezések sorát folytatva megjegyezte, hogy Budapesten működött lóvasút is…

A metró szóból csinálnak viccet

Vitézy Dávid a metróbusz fogalmát ismertette: a metróbusz attól „metró”, hogy zárt pályán, a közúti forgalomtól teljesen elkülönítetten közlekedik, lényege, hogy akkora a kapacitása és olyan gyors, mint egy metró, olyan széles sugárutakkal tagolt városokban, ahol a kötöttpályás megoldás nem épült (még) ki – ehhez példákat is hozott Mexikóvárosból, Isztambulból, Rijádból és Bogotából.

„Budapest azonban nem a 8 sávos városi sugárutak, hanem a villamosok városa. Itt az út közepén elkülönített sávon közlekedő nagykapacitású tömegközlekedési járatok a villamosok, a spanyolviaszt nem kell újra feltalálni” – írta a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, aki a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos tervezését sürgette, mivel ezt a projektet például az elmúlt öt évben legalább négyszer jelentette be Karácsony Gergely.

A hagyományos buszhálózaton persze bőven lenne mit fejleszteni, írta Vitézy Dávid, akinek a programjában szerepelt külvárosi expresszbuszok indítása, amelyek a városrészek és fő csomópontok közötti hiányzó kapcsolatokat biztosítanák. Szerinte lehet, hogy ez az ötlet inspirálta a főpolgármestert, és aztán adtak neki valami hangzatos nevet.

„A metróbusz azonban egészen mást jelent, ahhoz kiépített, zárt infrastruktúra jár, ahogy a metróhoz is – ha ez nincs, a metró szóból viccet csinálunk.”

Fotó: demokrata.hu
Dugóban álló metrópótló busz – bizonyára nem ezt értik „metróbusz” alatt
Korábban írtuk

Elmaradt az egyeztetés

Bár külön rendelet szól róla, hogy a BKK hálózati változásokat 60 nappal bevezetés előtt megkapja a Főváros, ez most elmaradt, írta Vitézy Dávid, aki levélben kérte a főpolgármestert, hogy tartsa be a rá nézve is kötelező jogszabályokat, és haladéktalanul küldje meg a metróbuszok terveit a közlekedési szakbizottságnak.

„Tudtommal a BKV, a buszszolgáltatók, a szakszervezetek sem tudtak a bejelentésről semmit. Furcsa. Hirtelen olyan érzésem lett, mintha a Rákosrendező kapcsán a Főváros előtt tornyosuló feladattömegről szeretné elterelni a figyelmet a főpolgármester egy hangzatos, de bármiféle konkrétum nélküli bejelentéssel.”

A Közlekedő Tömeg civil szervezet is megerősítette, hogy egyeztetésre nem került sor. A „BKK – amely korábban büszkén hirdette, hogy társadalmi egyeztetéseken vonja be az utasokat és a civil szervezeteket – most egyáltalán nem konzultált velünk a témában, így mi is csak találgatni tudunk, milyen tartalommal töltené meg ezt az új koncepciót” – írták.