Ein Volk, ein Reich, ein Führer – Tudatos vagy tudatalatti kapcsolódás?

Bő egy hónap van a választásokig, tehát a kampány igazán kemény része még előttünk áll. Ennek ellenére eddig is kijutott különböző ügyekből, botrányokból. Kétrészes sorozatunkban a négy parlamenti párt kommunikációját, jelszavait, meggyőzési technikáját elemezzük.

A magyarországi választási kampányok eddig is tartogattak jó néhány érdekességet. Négy évvel ezelőtt például az is téma lehetett, ki a Fidesz plakátjain szereplő kisfiú, de emlékezetes az is, hogy a MIÉP egyik képviselőjelöltjét baseballütővel ütlegelték. Nem kis részben Ron Werbernek köszönhetően mindennapjaink része lett a negatív kampány, s minden korábbinál nagyobb szerepet kapott, hogy melyik párt hány helyszínre tudja kiküldeni aktivistáit, s melyik miniszterelnök-jelölt hány települést tud érinteni kampánykörútja során. Mindezek az elemek idén sem hiányozhatnak a felek eszköztárából.

MSZP: az ellenzék ellenzéke

Normális esetben az ember azt várná, hogy a kormányoldal többségét adó párt elsősorban saját sikereivel kampányol, illetve azzal, milyen úton akar továbbmenni. Az MSZP-nél azonban nem ezt látjuk, a szocialisták ugyanis hangosabban szidják politikai ellenfelüket, mint amilyen hangos saját sikerpropagandájuk. Hallunk ugyan néhány szlogent dübörgő gazdaságról, nagy jólétről, épülő autópályákról, 13. havi nyugdíjról, kétszeresére növelt családi pótlékról, azonban nyilvánvaló, egy finoman fogalmazva rosszul sikerült négy év után nehéz elhitetni az emberekkel, hogy jó irányba mennek a dolgok. Bár próbálják, de nehéz beadagolni, hogy a gazdasági programjuk sikeres, ha mindeközben egyre nagyobb az államháztartási hiány, több mint másfélszeresére nőtt az államadósság, nőtt a munkanélküliség és csökkent a mezőgazdaság teljesítménye, hogy csak néhány példát említsünk. Az egyes hírek szerint napi tízmillió forintba kerülő, az MSZP kampányát erősítő kormányzati önreklámozás tehát nem sikeres.

Csak átmeneti eredményeket hozott a szocialisták őszi propaganda-akciója is. Mint emlékezetes, szeptemberben „Bátorság, Biztonság, Igazságosság” szavakat tartalmazó plakátok árasztották el az országot, eközben pedig Gyurcsány Ferenc menetrendszerűvé tette hétfői parlamenti felszólalásait. A kormányfő először a konfrontatív kommunikáció mellett tette le voksát és a Fideszt támadta, majd egyre barátságosabb hangot próbált megütni, s fel-felbukkantak beszédeiben a Száz lépés programjának különböző elemei is. A szlogenek azonban mindmáig különösebb tartalom nélkül maradtak, nem tudjuk, mit takar a gyakorlatban a hármas jelszó, s valószínűleg azt is kevesen tudják megmondani, hová kell százat lépkednünk, s mit kell tennünk, hogy elérjük a célt.

A másik, egyre erőteljesebb része az MSZP kampányának a Fidesz támadása. Januárban Gyurcsány Ferenc a következőképpen fogalmazott elvbarátai előtt: „Arra kérlek benneteket, hogy alávalót és durvát, igaztalant és hamist, személyesen bántót és tisztességben sértőt sem szóban, sem írásban, sem újságban, sem könyvben ne kövessetek el, mert az országnak nem erre van szüksége.” Az álszent szavakkal egy időben jelent meg dr. Kende legújabb, Orbán Viktort gyalázó könyve, amelyről sokat elmond, hogy a műről még a jobb érzésű balliberálisok is lesújtóan nyilatkoztak, kemény kritikát kapott egyebek mellett a talpnyalásra amúgy igencsak hajlamos Népszabadságban is. Vannak persze kevésbé jó érzésű szocialisták is, Szanyi Tibor államtitkár például ott volt a könyvbemutatón.

A Fidesz-ellenes kampány néha egészen abszurd helyzeteket produkál. Miután Orbán Viktor megígérte, hogy a polgári kormány a következő ciklusban bevezeti a 14. havi nyugdíjat, az egyik MSZP-közeli nyugdíjas „érdekvédelmi szervezet” közölte: nem kérnek a pluszjuttatásból… Ilyenre nem volt példa az elmúlt másfél évtizedben.

A nyugdíjasok táborában ennek ellenére nem áll rosszul a szocialista párt, a fiatalokkal azonban nemigen tud mit kezdeni. A közvélemény-kutatások szerint az első választók, illetve a húszas éveikben járók között is nagy előnyben van a Fidesz. Ez nem is csoda, hiszen az MSZP igazából nem tud mit nyújtani a fiatal generációnak. Még ígérgetések szintjén sem sikerül ellensúlyozni, hogy 72 százalékkal nagyobb a pályakezdő munkanélküliek száma, emelkedett a diákhitel kamata, totális bukás a Fészekrakó program, vagy hogy duplájára emelkedett a budapesti diákbérletek ára.

A Fiatal Baloldal is legfeljebb annyit tudott felmutatni a negatív kampány mellett, hogy a biztonságos szex érdekében óvszereket osztogat. Egyébként pedig a szervezet a párt ökle szerepet tölti be, alacsony színvonalú támadásokkal igyekszik gyengíteni az ellenfelet. Közelmúltban bemutatott „konzervjövő kampányuk” legfontosabb mondanivalója elnökük, Komássy Ákos szerint az, hogy ha a Fidesz nyer, olyan világ lesz Magyarországon, „ahol nincs internet és pizza, ahol szexualitásnak az egyetlen célja a gyermeknemzés és nem lehet mást nézni, mint a Morál TV-t”.

Van egy ember

A szocialista kampány központi figurája egyébként Gyurcsány Ferenc, akiben az MSZP megtalálta a saját Orbánját. A balliberális oldal hosszú évekig keresett egy olyan személyt, aki legalább megközelítően hasonló vezéri képességekkel rendelkezik, mint a Fidesz elnöke, s most azt remélik, Gyurcsány személyében megtalálták a megfelelő embert. Például:

Ő a madárinfluenza legyőzője. Miután elpusztult néhány hattyú, a média sietve felnagyította a veszélyt, s Gyurcsány Ferenc felléphetett a gondosan előkészített színpadra. Nejlonköpenyben boncolt, gumicsizmában végigsétált egy tökéletesen fertőzésmentes telepen, sült kacsát evett kézzel és mindezek után megnyugtatta az embereket, hogy nincs komoly veszély, de ha lenne, akkor van vakcina.

Remekül táncol. Miközben az ellenzék Gyurcsány korrupciógyanús cégügyeivel volt elfoglalva, „véletlenül” – Batiz András kormányszóvivő jóvoltából – előkerült egy olyan felvétel, amelyen Gyurcsány az Igazából szerelem című film egyik táncos jelenetét játssza el. Bár a produkció a nemzetközi sajtóban inkább meghökkenést okozott, miáltal rontotta az ország hírnevét, gumicsontnak jó volt. És a bulvárközönségnek tetszett.

Gyurcsány jól fekszik Moszkvában is. Vlagyimir Putyin személyében lapzártánkat követően hosszú évek után látogatott hazánkba az aktuális orosz elnök. Tony Blair brit miniszterelnök már volt itt. Hálából a Budapest Airportért…

De néha kicsit túlpörög a gépezet. A szocialista párt olyan plakáttal jött ki a múlt héten, amelyen a „Van egy ország. Van egy ember. Van egy program” szöveg szerepel. Ez pedig kísértetiesen emlékeztet a német nemzetiszocialisták „Ein Volk, ein Reich, ein Führer!” – Egy nép, egy birodalom, egy vezér! – szlogenjére. Tudatos vagy tudatalatti kapcsolódás? Ez itt a kérdés. A kampánytrükkök sorába illeszthető Dobrev Klára múlt heti megfenyegetése is. Állítólag valaki a Délvidéken kihallgatott két szerb üzletembert, aki Dobrev Klára ellen merényletet tervezett… Vajh, ki lehet a megbízó?

SZDSZ: több hülyeség

A Szabad Demokraták Szövetsége hajlamos magát az értelmiség pártjának nevezni. Bár ezt eddig is sokan vitatták, ez a kampány bebizonyította, hogy az SZDSZ erőteljesen halad a visszavonhatatlan politikai elbutulás felé.

A kispárt már a tényleges kampány előtt elkönyvelhetett egy veszteséget. Mert ugyan kevesen gondolták úgy, hogy az SZDSZ még ma is az a radikálisan kommunistaellenes erő, mint ami 16 esztendővel ezelőtt volt, Mécs Imre azért emblematikus figurának számított a liberálisoknál. A Fábry Sándor által a Heti Válaszban „megélhetési halálraítéltnek” nevezett Mécs azonban – hogy biztos bejutó legyen – az MSZP színeiben indul a választásokon.

És akkor a kampány. Az SZDSZ-éhez mérhetően bugyuta és semmitmondó üzenetekkel nemigen találkozhattunk a magyar politikában. Több, mint szembetűnő, hogy a maradék MDF hasonló gondolatkörrel próbálkozik. A központi figura a szabad demokratáknál „Kovács Pisti 5 éves magyar állampolgár, akinek senki sem ígért 15. havi csokit”. Pisti mellett felbukkan még a rejtélyes „több SZDSZ – több hűtőmágnes” szlogen is. A Kovács Pisti-kampány kellemetlen vetülete, hogy egy SZDSZ-es képviselőjelölt pedofilbotrányba keveredett. A kisfiús kampány és a kisgyerekeket betegesen szerető jelölt így együtt pedig meglehetősen kínos. Ezek után jobb bele sem gondolni, hogy mit akarhat üzenni az MDF elnök asszonya, Dávid Ibolya a párt mostani plakátjával, amely egy hatalmas cuclit ábrázol.

Bándy Péter