Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Hirdetés

A nemzetközi példák – így az USA-ban és Nagy-Britanniában fiatalok bevonásával működő hasonló programok – tapasztalatai azt mutatják, hogy a részt vevő diákok tanulmányi eredményei akár 15-20 százalékkal is javulhatnak, miközben a tanulók igazolatlan hiányzásai csökkennek, szociális készségeik érezhetően fejlődnek a mentorálás során. A két évvel ezelőtt elindított Tanítsunk Magyarországért program – amely jelenleg az ország hét egyetemének közreműködésével zajlik – célja, hogy a tehetséges vidéki diákok ugyanúgy hozzájuthassanak a képességeiket kibontakoztató lehetőségekhez, mint a városi gyerekek, és a szakmaszerzési mutatóik elérjék a nagyobb településekre jellemző 88 százalékos átlagot.

Mentorok a gyerekekért

Kertes házban élnek, sokkal jobban ismerik a természetet, nincsen tömeg az utcán és a boltban – sorolják a vidéki élet előnyeit a vasmegyeri Megyer Vezér Általános Iskola 8. osztályos diákjai, akik rögtönzött felmérésünk szerint leginkább ügyvédnek, ácsnak, kereskedőnek, fodrásznak, informatikusnak tanulnának.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gyerekek már nagy izgalommal várták, hogy a digitális kapcsolattartás után végre ismét személyesen találkozhassanak mentorukkal, a Nyíregyházi Egyetemen magyar–történelem szakon tanuló Papp Petrával. A negyedéves pedagógusjelölttel az előző tanévben kezdték meg a közös munkát, és ahogy mesélik, bátran kérnek tőle segítséget az élet számos területén, legyen az házi feladat vagy pályaválasztási tanácsadás. Petra képzett segítő, hiszen az öt mentorált diákjával történő első találkozás előtt féléves felkészítőkurzuson vett részt, ami a programra jelentkező minden egyetemi hallgató számára kötelező.

– Jövőre diplomázok, a Tanítsunk Magyarországért programba azért jelentkeztem, hogy még több gyakorlati tapasztalatot szerezzek, mielőtt élesben is elkezdek majd tanítani. A tavaszi iskolabezárás előtt mi, mentorok hetente utaztunk a kistelepülésekre a megyeszékhelyről, együtt tanultunk, sportoltunk, kirándulásokat szerveztünk, hogy a csapatépítésen túl megmutassuk a diákoknak, a szűken vett környezetük határain túl is van élet, vannak lehetőségek. Célunk, hogy motiváljuk a nehezebb helyzetben lévő térségek tanulóinak továbbtanulását, támogassuk a pályaválasztásukat, hogy egykor majd sikeres munkavállalók lehessenek. Az elmúlt hónapokban nagyon megszerettem a gyerekeket, kölcsönösen ragaszkodunk egymáshoz, a programnak is köszönhetően egyre jobban átérzem annak a felelősségét, hogy a jövő nemzedékét nevelem. Úgy tapasztalom, a vidéki diákok rendkívül hálásak minden támogatásért, amit kapnak, de én is köszönettel tartozom nekik, hiszen általuk sikerült sokkal jobban megismernem önmagamat.

Korábban írtuk

Megállják a helyüket

Horváth Melissza jó tanuló, a pék-cukrász szakmán gondolkodik. Tisztában van vele, hogy a nyíregyházi szakképzőben szüksége lesz matektudásra, de a tantárggyal néha meggyűlik a baja. Megesik, hogy ilyenkor Petrához fordul, hiszen az életkorban hozzá közelebb álló mentortól könnyebben kér segítséget.

Kiválóak a tanulmányi eredményei a határozott fellépésű Rozgics Dominiknak is, aki rendészeti szakterületen szeretne továbbtanulni. A kisdiák arról mesél, milyen nagy hatással volt rá a nyíregyházi repülőtéren tett látogatás. Társaihoz hasonlóan életében először járt reptéren, a pilóták felügyelete alatt be is ülhetett a gépekbe. Dominik arról is beszél, érdekli az informatika, használja a közösségi oldalakat, és nem okoz neki problémát az sem, ha videóhívást kell kezdeményeznie, így mentorával online is könnyedén tudja tartani a kapcsolatot, bár szerinte is a személyes találkozás az igazi.

Az iskolában összefutunk Dominik édesanyjával is. Bernadett támogatja ugyan fia pályaválasztását, de mivel a közelben nincsen ilyen jellegű képzés, és Dominik még soha nem volt távol a családjától, aggódik, hogy a kollégiumi élet túlzottan nagy váltás lenne a fiúnak. Ezért örülne jobban, ha nem távoli településen levő iskola mellett határozna. Az édesanya szerint a végső döntésben sokat segítenek a mentorral folytatott beszélgetések is.

– Én is itt nőttem fel az 1700 főt számláló Vasmegyeren, nem éreztem hátrányát annak, hogy falusi lány vagyok. Nyíregyháza 22 kilométerre van tőlünk, busszal is könnyen megközelíthető, így aztán sok vasmegyeri a megyeszékhelyre jár ügyeket intézni, dolgozni és tanulni.

– Az elmúlt években számos pályázaton volt lehetőségünk indulni, programokat szerveztünk, kirándulásokon vettünk részt, a gyerekek egyre rutinosabban és szabadabban hangoztatják véleményüket, mi is próbáljuk a nagybetűs életre felkészíteni őket – vallja Pányáné Nyárádi Julianna iskolaigazgató. – Ez a második tanévünk a programban, én azt látom, hogy a diákok talán hamarabb megtalálják a közös hangot a fiatal mentorokkal, mint az idősebb pedagógusokkal. A teljes nyolcadik osztály részt vesz a projektben, függetlenül a diákok tanulmányi eredményétől, hiszen motivációra a jobb képességű tanulóknak is szükségük van. Büszke vagyok rá, hogy a végzősök döntő többségét felveszik valamilyen középfokú oktatási intézménybe, ahol meg is állják a helyüket. A legtöbben szakmát választanak, de egyre többen tanulnak érettségit is nyújtó intézményekben, és a felsőfokú oktatás sem áll távol tőlük.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Pányáné Nyárádi Julianna
Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Dr. György László

Esély a vidéki diákoknak

A gyerekekkel együtt megyünk át az iskola tornatermébe, hogy kipróbálhassák azt a vadonatúj teqballasztalt, amit a program keretében ajándékba kaptak a sportszergyártó vállalat jóvoltából. Az átadó ünnepségen dr. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára is edzőcipőt húz, hogy együtt sportoljon a helyi mentorprogramban részt vevő huszonkét diákkal és négy mentorral.

– Nagyon jólesett a gyerekekkel teqballozni, egészen belefeledkeztem a játékba – kezdi a beszélgetést az államtitkár. – Minden, a Tanítsunk Magyarországért programban részt vevő iskolának viszünk egy-egy asztalt. Emellett, mivel előfordulhat, hogy a járványhelyzet miatt esetenként egyes iskolákban át kell állni digitális oktatásra, azok az intézmények, ahol a 7-8. osztályos gyerekek csak korlátozottan férnek hozzá az elektronikus eszközökhöz, laptopokat is kapnak. A nemzetközi szakirodalom alapján és a hazai terepkutatásaink során is azt tapasztaltuk, hogy a továbbtanulási és munkalehetőségektől távol levő településeken élő diákok kettős kihívással szembesülnek a pályaválasztás után: egyrészt 14 éves korukban elkezdenek önállóan utazni, másrészt helyt kell állniuk egy teljesen új közösségben. A mentorok feladata, hogy felkészítsék őket az új élethelyzetre, ennek érdekében a program által nyújtott ingyenes utazási kártyával elkísérik a diákokat például középiskolákba, múzeumokba, gyárlátogatásokra, ezáltal támogatva a jövőbeli beilleszkedést.

György László hangsúlyozza, a mentorok kulcsfigurák, akik lelkesen vetik bele magukat a munkába, és valóban hasznos támogatást nyújtanak. A csaknem 400, már most is mentoráló egyetemista mellett jelenleg 650 további hallgató vesz részt a felkészítőkurzusokon. Ez azt jelenti, hogy 2021 januárjától a programba bevont általános iskolások száma meghaladhatja a háromezer főt.

A rendszeres beszámolók és a félévente elvégzett felmérések szerint a részt vevő diákok önbecsülése erősödik, tanulmányi eredményeik javulnak. Ahogy az államtitkár fogalmaz, ez a Tanítsunk Magyarországért program legfontosabb hozadéka.