Tikkasztó meleg, lökdösődés, kígyózó sorok a pénztáraknál és mérhetetlen költekezés – évek óta ezek jellemzik a verekedésektől sem mentes karácsony előtti bevásárlótúrákat. De miért kezdődik évről évre korábban az őrület? Milyen összegeket szánnak ajándékokra egy szezon alatt a magyar emberek? És hogyan próbálnak meg minél több pénzt kihúzni a zsebünkből ebben az időszakban? Ennek jártunk utána.

Fotó: http://www.shutterstock.com/illusztráció

Advent első vasárnapján összefüggő kocsisor áll a budapesti Kerepesi út két kilométeres szakaszán. Balesetnek nyoma sincs, a közlekedési lámpák hibátlanul működnek. A torlódás oka, hogy egy futballstadionnyi ember szeretne bejutni a Keleti pályaudvar mellett lévő óriáspláza közel háromezer férőhelyes mélygarázsába, ahol félelmetes a tumultus. A szén-monoxid-jelzők folyamatosan villognak, a kipufogógáz szaga annyira fullasztó, hogy a gyalogosok védekezésképp sálat tartanak az arcuk elé. Kiélezett küzdelem zajlik egy-egy megüresedő parkolóhelyért, a kaotikus hangulatot olykor dudálással és hangos káromkodással fokozzák a türelmüket vesztett sofőrök.

Vannak, akik hamar feladják a versenyt és bő gázzal távoznak, a kitartóbbak azonban dacolva a literenkénti 350 forintos benzinárakkal, képesek akár fél órát keringeni a mélyben, hogy végül diadalittasan leparkolhassanak, majd célba vegyék az üzletekhez vezető mozgólépcsőket. A felszínre érőket örvényként rántja magával az emberáradat, a vásárlók olyan hévvel ürítik a boltokat, mintha nem lenne holnap.

Két hete tört ki a vásárlási láz, ami vagyoni helyzettől függetlenül lassan mindenkit megfertőz. Idén érezhetően hevesebben kezdődött a roham, ennek pedig az az oka, hogy az amerikai fekete péntek hagyománya sajnos itthon is gyökeret vert. Az Egyesült Államokban 1932 óta számít ez a dátum az ünnepi bevásárlási szezon kezdetének, amikor az üzletek rendkívüli kedvezményeket kínálnak a vásárlók számára. Hazánkban tavaly találkozhattunk először tömegével ehhez kapcsoló akciókkal, az idén egy kutatás szerint már a magyar vásárlók több mint 70 százaléka előtt nem volt ismeretlen a Black Friday fogalma.

Ez múlt hétvégén tapasztalható volt, a plázák országszerte megteltek a kedvezményvadászokkal, akik úgy csaptak le az árcsökkentett termékekre, mintha az életük múlna rajta. Egy felmérés szerint mi, magyarok általában is keressük az ehhez hasonló leárazásokat, még ha megengedhetjük maguknak a drágábbat, akkor is inkább akciós termékeket veszünk.

Papp-Váry Árpád marketingszakértő szerint vannak, akiknek valóban szükségük van egy-egy kedvezményes áron kínált termékre, másokat viszont pusztán a szerzés öröme vezérel. Az, hogy az emberek többsége már idejekorán elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését, a szakember szerint nagyon egyszerű okokkal magyarázható: sokan félnek attól, hogy a decemberi fizetésüket valamilyen oknál fogva nem, vagy csak késve kapják meg, ezért inkább a novemberit költik el ajándékokra, nehogy hoppon maradjanak a családtagok. Ez az egyik oka annak, hogy az üzletek már október végén ünnepi díszben pompáznak, a médiumokból pedig ontják a karácsonyi ajánlatokat.

– Az, hogy évről évre egyre többet vásárolunk ebben az időszakban, azzal magyarázható, hogy a bérek folyamatosan nőnek, az eladásösztönzés pedig egyre kifinomultabb – mondja Papp-Váry Ár-pád. Hozzáteszi, az emberek pénzügyi intézményekbe vetett bizalmának megrendülése miatt nem

igazán tesznek félre, az erre szánt összeget inkább elköltik, karácsonykor ráadásul a rájuk zúduló hirdetések következtében erre még inkább hajlamosak. Az impulzív vásárlás sem ritka jelenség, nagyon sokan a pillanat hevében vesznek meg egy-egy terméket, amit később megbánnak, mert belátják, semmi szükségük nem volt rá.

A szakember szerint manapság az illatok, hangok vagy a termékek tudatos elhelyezése mellett a számítógépen, illetve okostelefonon való internetezés alkalmával felbukkanó reklámokkal fognak meg bennünket a legtöbbször. A közösségi vagy kereső oldalak használatával a tartózkodási helyünktől kezdve a mobilunk márkatípusáig bezárólag rengeteg dolgot elárulunk magunkról, amivel saját magunkat tesszük ki a kereskedők személyre szabott reklámhadjáratának.

Egy online kiskereskedelmi kutatás szerint idén karácsonykor a meglepetésekre szánt teljes összeg ajándékozónként 30 ezer 500 forint lesz, ami tíz százalékkal több a tavalyinál. A felmérés eredményei azt mutatják, a magyar internetezők átlagosan öt embernek terveznek ajándékot vásárolni, a többség a szűk család részére. Tavalyhoz képest idén tizenkét százalékkal több ajándék kerülhet a webáruházakból a fa alá. A legközelebbi családtagok ajándékaira szánt átlagos összeg meghaladhatja a hatezer forintot. A legkevesebbet a munkatársakra szánják az internetezők, itt az ajándék átlagos értéke 2500 forint körül alakul. A kutatás szerint a teljes internetező lakosság körében az idén is a klasszikusnak számító ruházati cikkek, könyvek, szépségápolási termékek, kozmetikumok, elektronikai és lakásfelszerelési termékek, valamint a játékok jelentik az elsődleges ajándékötletet.

Magyarország legnagyobb játékkereskedelmi áruházlánca felmérést készített, amelyből kiderül, a legforgalmasabb, karácsonyi szezonban átlagosan 7550 forint értékben kerül gyermekeknek szánt ajándék a bevásárlókosárba. Ebben a kiemelt időszakban egyébként az éves eladások 60-70 százaléka realizálódik, a teljes játékpiaci forgalom elérheti a 31 milliárd forintot is. Az érintett játékbolt webáruházában az idén átlagosan 8600 forintot hagynak a vásárlók, ami öt százalékkal magasabb, mint tavaly évben. A bolti eladásban ugyanakkor nyolcszázalékos bővülésre számítanak, amely 6500 forintos átlagköltést jelent. 2016 slágertermékei a társas- és kreatív, fejlesztő játékok, valamint a játékbabák, de keresettek az építő-, valamint interaktív játékok és a puzzle is, és minden második családban ruha is kerül a fa alá.

Hogy mekkora méreteket ölt a karácsonyi vásárlási láz, azt jól példázza egy külvárosi plázába ideiglenesen kitelepült karácsonyfaizzót értékesítő árus esete. A férfi több mint húsz éve foglalkozik karácsonyi fénydekorációk árusításával, ami kiváló keresetkiegészítést jelent számára.

– November második felében nyitottunk és december végéig maradunk itt. A forgalmunk hétről hétre emelkedik, a legnagyobb rohamra a szenteste előtti napokban számítunk. Ma úgy 50 ezer forintot kerestem, ám a szezon végére akkora összbevételre teszek szert, hogy a büdzsémbe még egy eladó alkalmazása is belefér nettó havi 280 ezer forintért.

A következő hetekben óriási rohamra készülnek a hazai elektronikai áruházak vezetői is.

– Az ünnepek előtti hetek kiemelt időszakot jelentenek számunkra, a forgalmunk egy normál hónap háromszorosa is lehet. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy november közepétől indul a szezon, és közeledve az ünnephez, minden héten egyre nagyobb forgalom mutatkozik áruházainkban – tájékoztatta a Demokratát hazánk egyik legnagyobb, műszaki cikkeket árusító üzletláncának munkatársa. Várakozásaik szerint 2016-ban az okos applikációval vezérelhető eszközök, az UHD és a LED TV (a nagy sportesemények miatt jelentősen növekedett e termékek iránti kereslet) az okostelefon, a notebook, a tablet, valamint a különböző háztartási készülékek lesznek a legkeresettebb árucikkek, de minden bizonnyal a játékkonzolok iránt is nagy lesz az érdeklődés.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség várakozásai szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 50 milliárd forinttal lehet több decemberben, mint az előző év utolsó hónapjában, így túllépheti az ezermilliárd forintot. Az előzetes számítások alapján az év utolsó hónapjában az átlagos öt százaléknál nagyobb is lehet az emelkedés a keresetek folyamatos növekedése következtében. A szövetség szerint az ünnepi asztalra valókra, valamint az ajándékokra egyaránt 90-90 milliárd forintot költenek majd a vásárlók, az év végi ünnepekre így összesen legalább 180 milliárd forintot fordítanak. Nem véletlen, hogy az OTP bank várakozásai szerint a lakossági fogyasztási hitelek állománya tovább növekszik az előttünk álló egy hónapban.

A decemberi vásárlási őrület a Magyar Posta Zrt. napi átlagos csomagforgalmát is jelentősen befolyásolja: a karácsonyt megelőző két hónapban a megszokott mennyiség megduplázódik, ezért ebben az időszakban megnövelik a cég logisztikai kapacitását, akár rendkívüli kézbesítési napokat is bevezethetnek. Napjaink egyik legnépszerűbb magyar online apróhirdetési oldalának munkatársai számára ugyanakkor a december sokkal kevésbé megterhelő a forgalom szempontjából, mint az év első hónapja.

– Nálunk a január számít csúcsidőszaknak – mondja Oláh Andrea, a cég marketingigazgatója.

A jelenségnek két oka van: vannak, akik megpróbálják eladni azokat a tárgyaikat, amik helyett újat kaptak karácsonyra, mások, mivel az előző hetekben kiköltekezték magukat, szeretnék pénzzé tenni nem használt dolgaikat. A legnagyobb az áruforgalom a téli sportok kategóriájában: 34 százalék. Ezt követik a háztartási kisgépek és a zene, film termékcsoport 11-11 százalékkal. Tavaly januárban több mint 25 ezerszer írták be a keresőrubrikába azt, hogy „csere”, és 40 ezerszer azt, hogy „ingyen elvihető”. Több mint háromezren pedig úgy töltöttek föl hirdetést, hogy a termékleírásban szerepelt a „karácsonyra kapott” kifejezés.

Szencz Dóra