A III. orosházi Libamájfesztivál keretein belül megrendezett beszélgetésen a kormányzatot képviselő Dull Péter osztályvezető, az ágazatot képviselő Elekes lajos Merian Foods Kft. ügyvezető, illetve kommunikációs és marketing szakemberek vitatták meg a magyar liba ágazat helyzetét, és közösen keresték a megoldást a főleg Négy Mancs okozta külföldi keresletcsökkenésre.

Az 1800 tonnás éves termelésével Magyarország a világtermelés 80%-át adja a hízott libamájnak, ezért a magyar libamáj egy olyan világhírű hungarikum, amelyet külföldön is meg kell védeni!

Poór Csaba kommunikációs szakértő előadásában 2006-ig visszamenőleg elemezte a Négy Mancs és Magyarország kommunikációját, amelyből kiderült, hogy tudományos bizonyíték, és magyarázat nem elegendő, érzelmi szinten kell befolyásolni a fogyasztót. Ezt tette a Négy Mancs is, ezért volt ekkora hatással az állatvédő szervezet úgynevezett Foie Gras kampánya.

Szigeti Orsolya élelmiszermarketing szakértő szerint: „Ahhoz hogy a fogyasztókat ismét megtanítsuk, hogy miért jó a libamáj, és hogy rávegyük őket a vásárlásra ez egyének és a vállalatok egyéni érdekeltségi szintjén túl széleskörű feladatot jelentene, és ezt nem is fogják egyenként felvállalni, ezért a közösségi marketing lehetőségeket vizsgálom, ami ugyan több területen elindult, de a libamáj érdekében még nem igazán történtek lépések. Az ágazat szereplőinek nem egyenként, hanem közösen kell kampányolnia külföldön.”

A Kaposvári egyetem felméréséből az is kiderült, hogy magyarok mindössze 30%-a fogyaszt rendszeresen libamájat, ők viszont kizárólag csak magyar terméket vásárolnak.

A háttérbeszélgetésen mind a szakemberek mind az újságírók egyet értettek abban, hogy az eddiginál sokkal hatékonyabb lépésekre lenne szükség az ágazat megmentésére. A résztvevők szerint a megoldást egy nemzetközi, közös ágazati marketing stratégia jelentené. Ehhez azonban nincs meg egy megfelelő szervezet, aki koordinálja és aki finanszírozzon egy ilyen kampányt.

A libamáj nemzetközi marketingjének finanszírozása még nem kidolgozott, de Dull Péter osztályvezető szerint az AMC-n keresztül fog tudni a kormány támogatást adni a kezdeményezésre.

A szervezők tovább folytatják az egyeztetéseket a kományzati és az ágazat képviselőivel, hogy a tervekből minél előbb konkrétumok lehessenek.


III. Orosházi Libamájfesztivál

A magyar libamáj világhírű! Azonban a jó hírnevet meg kell őrizni. Évről-évre ezért rendezik meg Orosházán – a libamáj fellegvárában – a Libamájfesztivált. Az Orosházán megrendezett három napos (2011. június 3-4-5.), ingyenes rendezvényen mindenki megtalálhatja saját szórakozását. A gasztroturisták idén újdonságként nemcsak libamájból, hanem libahúsból készült ételkülönlegességeket kóstolhatnak, a családosok a libaolimpia vetélkedőin, míg az éjszaka kedvelői az esti koncertekben találhatják meg az ízlésüknek megfelelő programokat. Az ágazatot érő nemtelen támadások milliárdokban mérhető kárt okoztak országunknak, pedig nem kellene sokat tenni, hogy az ágazatban dolgozó 60 ezer ember megélhetése ne kerüljön veszélybe. Ha minden magyar évente 30 dkg libamájat fogyasztana, már eltűnnének az ágazatot gyötrő anyagi gondok. Ezért népszerűsíti a hazai piacon – a libamáj fellegvárában – Orosházán megrendezett III. Libamájfesztivál ezt a különleges Hungarikumot.

A magyar libamájágazatnak nemcsak hazánkban, hanem külföldön is hatalmas károkat okozott a Négy Mancs lejáratókampánya. Ezt a presztízsveszteséget csak egy külföldi marketing kampány ellensúlyozhat. A Négy Mancs által 2006-ban indított úgynevezett Foie Gras kampány legfontosabb célja a magyar kényszertáplált libamáj bojkottálásának elérése. Sikerrel is jártak, hiszen a REWE, a Tengelmann, a Familia, a Coop, a Billa, a Penny, a Bipa, a Merkur, a Mondo, a Metro, a Kaufland-Lidl, az Aldi, az Edeka, a Zielpunkt, a C+C Pfeiffer és a Spar-csoport is elutasította a kényszertáplálásból származó magyar libamáj forgalmazását.

A Foie Gras kampánynak nemcsak gazdasági következményei voltak. Különböző gerillavideókkal, brutális, túlzó kiadványokkal elérték, hogy Európa-szerte a közvélemény elítélje, állatkínzásnak minősítse a kényszertáplálást.

A magyar libamájat meg kell védeni, mert nemcsak a magyar kultúra része, hanem Magyarország egyik védjegye is. Kultúránk része, mert már az 1500-as években, Bornemissza Anna által készített receptkönyv is tartalmazta a sült libamáj receptjét. Többek között ez az írott emlék is bizonyítja, hogy Magyarországon több mint 400 éves hagyománya van a hízott libatenyésztésnek.

Magyarország egyik védjegye, mert a hízott libamáj királyi étel és Hungarikum. Egy olyan étek, mely szinte bármely külföldi keresve keres a hazai étlapokon, az itthoni gourmet turizmus legfőbb mozgatórugója – a libamájból készült ételek a hazai éttermek étlapjainak 95%-án jelen vannak. Védjegy, mert a magyar libamáj világhírű. Szívesen fogyasztják Franciaországban, Németországban, Ausztriában, Spanyolországban, Kanadában, Svájcban, Szaúd-Arábiában, illetve a távoli Kínában és Japánban is ínyencségnek számít.

Mindemellett az 1800 tonnás hazai termelés a világtermelés több mint 80%-a. Ezzel hazánk világelső ebben a szektorban. Évente 6 000 000 db libát és kacsát állítunk elő, melynek értékesítése 18-20 milliárd Ft árbevételt jelent. Ebből 8 milliárd Ft-ot tesz ki a liba-, és kacsamáj értékesítés.

A III. Libamájfesztivál keretein belül a szervezők minden eddigi rekordot túl akarnak szárnyalni. Erre jó esélyük is van, hiszen ha pusztán a számokat nézzük az első Libamájfesztivál 15 000 látogatót vonzott, míg a másodikon már 17 000-en vettek részt. Az emelkedő látogatószám a májfogyasztásban is meglátszódik, hiszen 2009-ben 1000 kiló, míg 2010-ben már 1200 kiló libamáj fogyott a rendezvényen. Idén nemcsak libamájból, hanem libahúsból készült ételkülönlegességeket is kóstolhatnak a látogatók.

Természetesen a Libamájfesztivál nemcsak a számokról szól! Az ingyenes rendezvény célja Magyarország egyik védjegyének, a hízott libamáj termelésnek a védelme, népszerűsítése, hiszen a magyar libamáj nemcsak Hungarikum, hanem Nemzeti Ügy! Gasztrokultúránk olyan része, melyet gazdasági érdekek miatt sárba akarnak tiporni! Ezért Nemzeti Ügy a magyar libamáj megmentése, ezért kell megrendezni minden évben a Libamájfesztivált és ezért kell külföldön is népszerűsíteni ezt a különleges Hungarikumot.

További információ: www.libamajfesztival.hu