Fotó: DiegoMariottini / shutterstock.com
A Montmartre kerület a szüreti fesztivál alatt
Hirdetés

„Nekünk mindig megmarad Párizs” – mondta Humphrey Bogart az 1942-es Casablanca című filmben. Közismert, hogy Párizs a divat, a szerelem városa, a Nyugat egyik intellektuális és művészeti központja. E sorok írója Párizsban nőtt fel. Ott tanult, a várost 22 évesen hagyta maga mögött, amikor Budapestre költözött. A visszatérés azonban minden alkalommal egyre kiábrándítóbb.

A progresszív erőd

A 11 milliós Párizs liberális és progresszív város, amelyet húsz éve a baloldal vezet. A II. világháború után fokozódott a bevándorlás vidékről, a francia főváros pedig európai mércével is gigantikus metropolisszá vált. Valaha a munkások és kézművesek a belvárosban éltek, majd a XX. század első felében a külvárosok fejlődésével és a közlekedés javulásával az ipari és családi vállalkozások a külvárosokba tették át székhelyüket, átadva a teret a gazdagabb rétegeknek. A dicsfény mára megkopott: a középosztály azon tagjai, akik ragaszkodnak Párizshoz, és nem költöztek el a külső külvárosokba, illetve Bordeaux-ba, Lyonba vagy Reims­be, jellemzően túlárazott, szűkös bérleményekben élnek, ahol szinte lehetetlen családot alapítani. Az efféle kényelmes életet hajszoló liberális belvárosiakat a köznyelv csak bobóknak nevezi, amely szó a burzsoá (bourgeois = polgár) és a bohém szavak első betűiből tevődik össze. Az egykori gyárak mára a bobók közösségi tereivé váltak, a műhelyek pedig loftlakásokká. A progresszív pártok kizárólag erre a rétegre összpontosítanak, nem véletlen, hogy a belvárosokban mindig ők tarolnak. A burzsoázia a kellemesebb városrészekbe húzódik vissza, és vagyonával szegregálja magát a bevándorlóktól. Utóbbiak ugyancsak a maguk környékein, egymás közt szeretnek élni, kihasználva a nagylelkű szociális támogatásokat, amelyeket a francia közép- és munkás­osztály tagjai nem kaphatnak meg. Akik ezért mára el is hagyták a fővárost.

Nathalie a cikk írójának távoli rokona. Igazi baby boomer. A II. világháború után született, átélte a Trente Glorieuses-t, vagyis az 1945 és 1975 közötti gazdasági fejlődés korszakát, és ma is kényelmesen él kertes házában a 14. kerületben. 2017-ben és 2022-ben is Macronra szavazott.

– Párizs örökké Párizs lesz! Még ha az arcok változnak is, Párizs a kultúra és a jólét városa marad! – vallja. – A bevándorlás gazdagít, és olyan kulturális érték, amely azt is lehetővé teszi számunkra, hogy egzotikus ételeket fogyasszunk. A bevándorlók pedig elvégzik azt a munkát, amit a franciák nem akarnak – teszi hozzá kérdésünkre.

Fotó: Production Perig / shutterstock.com
Korábban írtuk

Párizs polgármestere, a szocialista Anne Hidalgo szintén progresszivitásáról ismert: támogatja az LMBTQ-mozgalmat, háborút vív az autózás ellen, és szélsőbaloldali aktivisták után nevez el utcákat. A legnagyobb gond számára természetesen a szélsőjobboldal. Mikor a közelmúltban a polgárok az elszaporodó patkányokra panaszkodtak, a városházi liberális többség egyik képviselője kijelentette: a párizsiaknak meg kell tanulniuk együtt élni a négymilliós patkánykolóniával. Felszólította őket, próbálják meg azok életét megkímélve elűzni a rágcsálókat az óvodákból, parkokból és más helyekről, ahol felbukkannak. Azt is javasolták, hogy a pejoratív „rat”, vagyis patkány szó helyett a jövőben a „surmulot”, vagyis „nagy rágcsáló” néven hivatkozzanak a kártevő emlősökre.

Párizs annak is köszönheti fényét, hogy az ipari forradalmat követően Haussmann báró III. Napóleon ösztönzésére felszámolta a nyomornegyedeket és pompás lakások építésébe kezdett. Ma ezeket a felső középosztály és a burzsoázia lakja, gyakran irodaként vagy rendelőként használják őket, földszintjeiken elegáns éttermek, kávézók és luxusüzletek találhatók.

A város egyéb kerületei már más képet mutatnak. Barbés-ben algériai cigarettacsempészek és olcsó kínai árut kínáló pakisztániak vették át az uralmat, az afrikai bárok pedig gyakran nem engednek be fehér embert. Belleville-ből, Párizs egykori munkásnegyedéből a fehérek nagyrészt eltűntek. Egy mali kávézó áll egy amerikai étterem mellett egy kínai kifőzdével, ablakában a párizsi városháza pecsétjével ellátott hivatalos plakát is mandarin nyelvű. Párizs 10. kerületében a zsidó üzleteket sorra vásárolják fel a kínaiak, a Château-Rouge metróállomásnál pedig afrikai piacba botlik az ember.

A turisták közben özönlenek a francia fővárosba. Párizsba eljutni, sétálni a Champs-Élysées-n, lefotózni az Eiffel-tornyot sokak számára még mindig nagy álom. Japánban Párizs-szindrómának nevezik a jelenséget, amikor valaki hosszas kuporgatás után eljut álmai helyszínére, majd kiábrándultan konstatálja, hogy köszönőviszonyban sincs azzal, amire számított.

Fotó: Gail Palethorpe / shutterstock.com
Afrikai nő Párizs 19. kerületében

Külváros, drog, erőszak

Az átalakulás a külvárosokban a legszembetűnőbb. A nem európai országokból való tömeges bevándorlás 1945 után indult meg az ekkoriban felbomló észak-afrikai francia gyarmatbirodalomból, elsősorban Algériából, illetve Marokkóból, majd Fekete-Afrikából.

Az 1950-es évektől az égető lakáshiányt orvosolandó paneltechnológiával hatalmas szociális bérlakótelepeket húztak fel a nagyvárosok szélén. Franciaországban ma körülbelül négymillió, a HLM-programok keretében létesült bérlakás található, ebből Párizsban 211 ezer. A II. világháborút követő közel három évtizedes gazdasági felívelés idején a nem európai bevándorlók túlnyomó többsége is ezekben a kerületekben telepedett le. Az olcsó munkaerő tömeges beáramlásának az 1973-as olajválság vetett véget, 1974-ben ugyanis a kormány jelentősen korlátozta a munkavállalási célú migrációt.

Akkorra viszont már késő volt. A tartósan magas munkanélküliség, a közbiztonság hiánya, az egyenlőtlenségeket újratermelő közoktatás, illetve az általános társadalmi kilátástalanság miatti harag a 80-as évektől többször zavargásokhoz, lázadásokhoz vezetett ezekben a kerületekben. A francia politika deklaráltan a 90-es években kezdett foglalkozni az egyre gyorsabb tempóban gettósodó bevándorlók lakta városrészekkel. 1996-ban törvényi szinten határozták el ezeknek a területeknek a felzárkóztatását. Kevés sikerrel. Ma a Párizs környéki újszülöttek 80 százalékának már nem európaiak a felmenői, a külvárosok egy része pedig no-go zóna.

Benoît rendőr, a cikk írójának egykori iskolatársa.

– Vannak városrészek, ahol a legidősebb kollégák azt mondják, hogy 2005 óta nem tudnak beavatkozni. Abban az évben a külvárosok lángba borultak. Tízezer autót gyújtottak fel, több ember meghalt, szükségállapotot hirdettek, a katonáknak pedig megtiltották, hogy elhagyják a laktanyákat, „hogy ne provokáljanak”. Vannak jól ismert városrészek, ahol csak abszolút vészhelyzetben avatkozunk be, egyébként ott nem is járőrözünk. Az utóbbi években azonban az a benyomásunk, hogy a kábítószer-kereskedelem professzionálisabbá vált, és kevesebb a zűrzavar. A cannabis megnyugtatja az embereket, tompítja a hangulatukat.

A bevándorlónegyedekben általános a drogfogyasztás. Ráadásul megjelentek az olcsó szintetikus szerek is. Éjszaka a Gare du Nord környéke ijesztő képet mutat: a pályaudvar előcsarnokának közelében harminc afrikai heverészik az utcán, némelyikük üres tekintettel kiáltozik az ég felé, mások alsóneműben mászkálnak és sírnak. A földön emberi ürülék, crackhoz használatos pipák, használt fecskendők, óvszerek.

Párizs északi részén van egy Crackdomb nevű hely, amely körülbelül 500 crackfüggő ember törzshelyévé vált. A lakosok kétségbe vannak esve, a Crackdomb idén tavasszal már kampánytéma volt.

– Nem tehetünk semmit, mert a városháza, a kormány és az igazságszolgáltatás akadályoz minket – panaszkodik Benoît, aki már azt fontolgatja, hogy elhagyja a rendőrséget.

A Maghreb-országokból és Fekete-Afrikából érkező tömeges és szervezett bevándorlás a párizsi külvárosokat többnemzetiségű gettókká alakította, amelyeket drogbandák vagy jobb esetben muszlim csoportok uralnak. Azért jobb esetben, mert a vallásos muszlimok legalább nem drogoznak és nem követnek el erőszakos bűncselekményeket. A hagyományos hentesüzletek helyét a halal boltok vették át. Ramadán idején az ember jobban teszi, ha nem eszik és nem dohányzik az utcán. Ezzel párhuzamosan az itt is népszerű amerikai hiphop által közvetített gengszterkultúra és a neomarxista, antikolonialista politika egy olyan párhuzamos mentális univerzumot hozott létre, amelynek semmi köze a régi Franciaországhoz és Párizshoz.

És még ehhez jönnek az újonnan érkezők. Párizsnak szinte minden kerületében vannak már sátortáborok, amelyeket a frissen érkezett illegális bevándorlók húztak fel maguknak. Emmanuel Macron ugyanis szigorított a bevándorláspolitikán, és jelentősen csökkent a jóváhagyott menedékkérelmek száma. A maradásra nem jogosult külföldiek kitoloncolása azonban akadozik, így egyre nő azoknak a száma, akik kérelmük elutasítását követően bármiféle státus nélkül élnek tovább Franciaországban.

Halványuló fény

Mindezek ellenére Párizs még ma is a világ fontos kulturális központja. A fény városa továbbra is a művészet és a kultúra fellegvára, számtalan múzeummal, régiségbolttal, zenei és egyéb programmal, kortárs alkotókkal. A jelen kultúrája azonban már aligha nevezhető franciának vagy akár csak párizsinak. Az újabb épületek már inkább csak üvegtömbök, a sanzont felváltotta a rap, az öltönyt a pufikabát, a szobrokat nehéz megkülönböztetni a városi építkezések maradványaitól, az irodalom pedig általában mindenről szól, csak Párizsról és a párizsiakról nem. Ami talán megmaradt, az a francia konyha. Viszont az európai szabványok és a gazdaság hanyatlása ezt is erodálja.

A francia filmművészetben mindig is különleges helyet foglalt el Párizs. A 2001-ben bemutatott Amélie csodálatos élete sok fiatalt és idősebbet elvarázsolt, köszönhetően az emberléptékű, romantikus Párizs kliséinek álomszerű bemutatásával. 2019-ben Jean-Pierre Jeunet, a film rendezője azt mondta, hogy nem készíti el a kasszasiker folytatását, mert „Párizs túl csúnya lett”.

E sorok írója Párizsban nőtt fel, kívülről ismeri a várost. De ma, tizenkét év távollét után idegenként tér vissza. Szemben Humphrey Bogart szavaival, Párizs nem mindenkinek marad meg örökké.