Fotó: MTI/Rosta Tibor
Hirdetés

A lengyel ügyészek az SZK munkatársainak jelenlétében a lezuhant utasszállító darabjait tanulmányozzák, amiről fotókat és videofelvételeket készítenek. Az orosz hatóság sajtószolgálata hangsúlyozta Moszkvának az üggyel kapcsolatos nyitottságát és együttműködési készségét.

A Lengyelországból érkezett szakértők a kétoldalú jogsegélykérelmi egyezmény alapján eddig már több mint egy tucatszor dolgoztak Oroszországban a katasztrófa tárgyi bizonyítékaival. Igazolást kerestek arra a feltételezésre, hogy a fedélzeten robbanás történt. Moszkva ezt a lehetőséget kizárta, szerinte a tragédiát a személyzet hibája okozta.

Lengyelország az utóbbi években többször hiába kérte az eredeti feketedobozok és a géproncs visszaadását Oroszországtól. Moszkva ezt a hivatalosan a még mindig folyamatban lévő oroszországi bűnügyi vizsgálat lezárásától tette függővé. Az Európa Tanács tavaly a roncs visszaszolgáltatására felszólító határozatot fogadott el.

A 2010. április 10-én Szmolenszknél lezuhant Tu-154M-es repülőgép a lengyel elnöki küldöttséget a szovjet NKVD által lengyel katonatisztek ellen elkövetett katyni vérengzés 70. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésekre szállította. A katasztrófában 96 ember, a lengyel politikai, katonai és szellemi elit számos képviselője vesztette életét, köztük Lech Kaczynski és felesége, Maria.

Lengyel részről az elmúlt években többször is elhangzott hivatalosan, hogy a gép fedélzetén robbanás történt. Egyebek között erre az eredményre jutott a varsói védelmi tárca bizottságának vizsgálata.

Az orosz álláspont szerint a kétoldalú kormányközi bizottság az ügy kivizsgálásáról készített 2011-es jelentésében a katasztrófáért a repülőgép pilótáit tette felelőssé, akik a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt kiadott többszöri figyelmeztetés ellenére nem voltak hajlandók egy tartalék repülőtérre leszállni. Ezzel Moszkva az ügyet tisztázottnak tekintette.