– Van igény ma Magyarországon a megújuló energiaforrásból származó villamos energiára?

– Igen. Már korábban is azt láttuk, hogy vannak olyan cégek, amelyek keresik ezeket a megoldásokat. Például az Ikea vagy a Microsoft hazai beszerzési tenderében már szerepel, hogy preferálnák a fenntartható forrásból származó villamos energiát. A magyar villamosenergia-termelést részben megújuló források adják, de számos vállalat szeretné minél nagyobb mértékben megújuló forrásból biztosítani az energiafelhasználását.

– Milyen erőművek szolgáltatják ezt a villamos energiát?

– Egyelőre egy biomassza-erőművel működünk együtt, ami akár fél terawattórányi kapacitást is tud nyújtani. Vannak olyan termelői körök Magyarországon, amelyek kiszorultak a megújuló erőműveket támogató KÁT-ból, vagyis a Kötelező Átvétel rendszerből. A villamosenergia-piacon lévő zöldáram termékek számukra is fennmaradást biztosíthatnak, jó megoldást kínálva arra, hogy továbbra is könnyen értékesíteni tudják környezetbarát terméküket. Összességében ez is egy eszköz arra, hogy ösztönözzük a megújuló energiatermelést hazánkban, hiszen elkötelezettek vagyunk a Nemzeti Energiastratégiában meghatározott célok mellett. Úgy gondoljuk, egyelőre elég kapacitással rendelkezünk az elkövetkezendő egy-két évre, de ha nagyobb mennyiségre érkezik igény, természetesen újabb forrásokat fogunk bevonni.

– Mennyivel drágább a zöldáram?

– Nem szignifikánsan, 15 és 30 százalék közé tehető a felár. Ez nyilván függ attól is, hogy az adott cég milyen mértékben szeretné zöldáramból biztosítani a villamosenergia-felhasználását, vannak ugyanis 25, 50 és 100 százalékos csomagjaink. A díjak egyediek, hiszen függetlenül a zöldáramtól, az is megszabja az értékesítési árat, hogy milyen az ügyfél fogyasztásának a jellege, mikor vannak a csúcsidőszakai.

– Mennyire számítanak a kisvállalatokra?

– Egyelőre elsősorban a nagyvállalatok mutatnak komolyabb szándékot. Magyarországon a kisvállalkozások esetében az is egy gát, hogy magára a versenypiacra sem nyitottak. Náluk először a kereskedő megválasztásának lehetőségét kell tudatosítani: gyakran nem merül fel a gondolat, hogy valaki más is adhatja a villamos energiát, hogy kérhetnek ajánlatokat. Aki viszont nem nyitott a kereskedőváltásra, az valószínűleg egy zöldtermékre sem lesz az. Ugyanakkor évről évre azt látjuk, hogy egyre kisebb és kisebb cégek foglalkoznak ezzel a kérdéssel, tehát a folyamat lassan ugyan, de változóban van.

– Miben más ez a tarifa, mint a piacon lévő, többi környezetbarát termék?

– A vállalkozások számára szóló kínálatban a mi zöldáramunk abban nyújt újdonságot, hogy választhatóak a csomagjaink. Ezenkívül bevezettünk egy Zöldbázis elnevezésű terméket is, ami egyfajta belépő: ha egy cég inkább csak kipróbálná ezt az alternatívát, akkor vásárolhat zöldáramot csupán a székhelye számára, míg a telephelyein továbbra is hagyományos energiát fogyaszt. Ez kevesebb pluszköltséget jelent. Emellett azok számára, akik ajánlatot kérnek erre a termékre, térítésmentesen biztosítunk villamosenergia-auditot, amelynek során átnézzük a villamosenergia-számlákat, a fogyasztást, a helyszínt, a mérőeszközöket, és javaslatot teszünk arra, hogyan lehetne optimalizálni a villamosenergia-költségeket. Ám a legalapvetőbb különbség mégis az, hogy ez a szolgáltatás számunkra valódi üzleti terméket jelent, tisztában vagyunk azzal, hogy az adott cég politikájában egy ilyen döntés milyen pluszértékeket hordoz. Magyarországon például eddig nem volt jellemző, hogy tanúsítványt adjanak ki az ilyen fogyasztók számára, mi azonban ehhez körültekintő, hiteles dokumentációt kapcsolunk arról, hogy a fogyasztó vállalat fenntartható forrásokat használ és csökkenti ökológiai lábnyomát. Így ezt tényt a cég közvetítheti a potenciális ügyfelei, vásárlói felé többek közt egy zöldáramlogóval is. Mindez hozzájárul pozitívabb márkakép kialakulásához, újrapozicionálja a céget a piacon, az arculat részévé téve a környezettudatosságot és a felelős gondolkodásmódot.

Fehérváry Krisztina