A Jobbik továbbra is titkolja az áprilisban indult kormányellenes plakátkampány költségeit. A darabszámokat ugyan nyilvánosságra hozta, de a költségekről mélyen hallgat. Az ellenzéki párt kampányfinanszírozásának átláthatatlansága nemcsak a költségvetési csalás, de a tiltott kampány-, illetve pártfinanszírozás gyanúját is fölveti.

Az első kérdés, ami hónapok óta foglalkoztatja a közvéleményt, így hangzik: Mennyibe került a Jobbik plakátkampánya? A második ebből következik: Miből futja erre a pártnak? És végül a legfontosabb: Ki van a háttérben? Miközben az ellenzéki sajtó fideszes bosszúhadjáratról beszél, a fenti három kérdésre a mai napig nincs kielégítő válasz.

Közérdekű bejelentés alapján nyomozást indított a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont Kft. és Mahir Cityposter Kft.-nél költségvetési csalás gyanúja miatt. A hatóság gyanúja szerint az említett két cég megtéveszthette a NAV-ot azzal, hogy lényegesen kevesebb hirdetési felületet vallott be annál, mint amennyit valójában a Jobbik rendelkezésére bocsátottak.

Ha ez tényleg így történt, nyilvánvaló, hogy a szolgáltatás értéke, költsége, valamint a Jobbiknak nyújtott kedvezmény is lényegesen nagyobb az eddig közölt adatoknál, és a volt APEH-elnök két cége az adóbevallási vagy adófizetési kötelezettségének csak részben tett eleget, azaz költségvetési csalást követhetett el. A hatályos jogszabályok alapján a szóban forgó bűncselekmény alapesetben két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető, ám minősített esetben a büntetési tétel elérheti a tíz évet.

Az ügy előzménye, hogy a Jobbik április 1-jén országos plakátkampányt indított. A párt prominensei kezdettől fogva ellentmondásosan nyilatkoztak a kormányellenes akció részleteiről. Ami például a plakátok számát illeti, 2000 és 2500 darab között számos variáció hangzott el vagy jelent meg a sajtóban.

Vona Gábor, a Jobbik elnöke például egyszer 2500-at, egy másik alkalommal 2468-at mondott. Szabó Gábor párt­igazgató 2468 plakátról beszélt, akárcsak Mirkóczki Ádám szóvivő, aki azt is jelezte, hogy májusra kevesebb plakátot helyeztettek el a Mahir és a Publimont felületein. A Jobbik sajtóosztálya viszont 2000-es darabszámot adott meg egy közleményben.

A gyanú szerint azonban a fent említett mennyiségek nem felelnek meg a valóságnak, és a Jobbik plakátjainak száma minden hónapban mintegy ezerrel nagyobb lehetett. A büntetőeljárás szempontjából ennek azért van különösen nagy jelentősége, mert a párt képviselői többször leszögezték, hogy a piaci szokásoknak megfelelő szerződést kötöttek Simicska Lajos cégeivel. Jakab Péter, a Jobbik szóvivője is kiemelte egy nyilatkozatában, hogy nem azért esett a választásuk a Mahirre és a Publimontra, mert valamiféle kedvezményt kínáltak, hanem mert velük tudtak megállapodni.

A vádakat a honlapján közzétett elszámolással igyekezett cáfolni a Jobbik, már amennyiben cáfolni lehet valamit egy olyan táblázattal, amelyből éppen az összegek hiányoznak. A párt ugyanis kizárólag a megjelent plakátok típusát és darabszámát tette közzé, azt továbbra sem hajlandó elárulni, hogy mennyiért kapták meg a hirdetéshelyeket. Ráadásul egyelőre esély sincs arra, hogy a közvélemény tisztán láthasson ebben a kérdésben: Mirkóczki Ádám az ATV Egyenes beszéd című műsorában ugyanis világossá tette, hogy nem fogják nyilvánosságra hozni a megállapodás részleteit, mivel a szerződés ezt kifejezetten tiltja.

A Jobbik bevallása szerint áprilisban 2468, a májusban 2322, júniusban 2224 darab plakáthelyet béreltek.

Induljunk ki ezekből a számokból. Magyarországon az óriásplakáthelyek havi bérleti díja 20 és 130 ezer forint + áfa között mozog. Az egyes óriásplakátok árai azért mutatnak komoly eltérést egymáshoz képest, mert nem mindegy, hogy mikor foglalja le, milyen településen és azon belül milyen frekventált helyen helyezkednek el. A hazai közterületi felületek minőségük alapján 1-től 5-ig különböző kategóriába esnek.

Az óriásplakátok mérete 5,04 méter x 2,38 méter, ami 12 négyzetméteres reklámfelületet jelent.

Vegyük az átlagot, havi 80 ezer forintot plakátonként. Ha a Jobbik darabszámaiból indulunk ki, akkor 7014 darab plakát díja 561,1 millió forint + áfa a tervezési, gyártási költségek, valamint a hirdetőoszlopokon elhelyezett és az úgynevezett citylight, vagyis a buszmegállókban kifüggesztett hirdetmények nélkül.

Egy plakát gyártása körülbelül 5000 forintba kerül. Ez 7014 plakát esetén 35 millió forint. Az óriásplakátok teljes piaci átlagára tehát 596 millió forint. A plakátokat azonban célszerű frekventált helyekre kihelyezni, hogy az üzenet minél több emberhez eljusson. Ám minél frekventáltabb a hely, annál drágább a hirdetési felület. Ha havi 100 ezer forinttal számolunk, 736 millióba kerül a jobbikos óriásplakát-kampány.

Ehhez hozzá kell adni a buszmegállókban kihelyezett, úgynevezett citylight hirdetmények díját. A Mahir Cityposter Kft. 2017-es árai alapján a plakátkihelyezés hirdetési díja prémium citylight esetén 107 ezer 500 forint, a dupla citylight átlagos listaára 168 ezer 100 forint havonta.

A 912 citylight és a 839 dupla citylight hirdetési díja tehát összesen 239 millió forint. A hirdetőoszlopokon elhelyezett hirdetések ára darabonként és havonta 62 ezer 500 forint, azaz összesen 56,6 millió forint.

A teljes kampány a Jobbik számaiból kiindulva tehát 1 milliárd 32 millió forintba kerül.

Csakhogy a plakátok valós, és a Jobbik által bevallott száma között lényeges eltérés lehet. A sajtóban megjelenő hírek a Jobbik áprilisban indult kormányellenes plakátkampányának költségeit kétmilliárd forintra becsülték. Hollik István, a KDNP országgyűlési képviselője szerint is milliárdos nagyságrendet érhetett el a Jobbik plakátkampánya. Szerinte már harmadik hónapja nagyjából 3500 plakáthelyet adhatnak a Jobbiknak. Ennyi plakáthely értéke mintegy 2,5 milliárd forint. Csakhogy a Jobbik tavalyi költségvetési támogatása 476 millió forint volt, a mostani kampány értéke pedig ennek akár az ötszöröse is lehet.

Németh Szilárd, a Fidesz alelnöke is 2,5 milliárdos költekezéssel vádolta a pártot: szerinte az országot beborítják a Jobbik Simicska Lajos cégeinek felületein megjelenő kormányellenes hirdetései. Jogos a kérdés, hogy miből futotta erre, hiszen nemrég közzétett éves beszámolója szerint a pártnak 2016-ban mindössze 575 millió forint bevétele volt. A Jobbik-kampány finanszírozásának átláthatatlansága tehát nemcsak a költségvetési csalás, hanem a tiltott kampány-, illetve pártfinanszírozás gyanúját is fölveti.

Hernádi Zsuzsa