Fotó: Emily frost/Shutterstock.com
Hirdetés

– Szüleink, nagyszüleink betegsége volt a gyomor- és nyombélfekély. Mára a gyógyszerfejlesztőknek köszönhetően ezek szinte teljesen eltűntek. A mai generációk kínzó emésztőrendszeri betegsége a reflux lett. Miért?

– A betegségek az évtizedek alatt változnak, ritkul az előfordulásuk, vagy éppen gyakoribbak lesznek. Ám ezek hátterében közel azonos okokat találunk. A stressz, a helytelen táplálkozási és életmódbeli szokások gyakran fokozott savtermelődéshez vezetnek, ami kiváltja a panaszokat.

– A stressz mára az életünk kísérőjelensége lett. Szokásainkat azonban magunk is alakítjuk. Mivel előzhetjük meg a refluxos tüneteket?

– A fokozott savtermelést számtalan rossz gyakorlat kiválthatja. Reggel rohanás közben felhajtunk egy kávét, napközben pedig sajnáljuk az időt egy tápláló, energiát adó ebédre, megpróbáljuk nassolással elütni az éhségünket. Közben cukros és szénsavas üdítőket fogyasztunk, és persze további kávékat. Este azonban kifosztjuk a hűtőszekrényt, és degeszre esszük magunkat. Az az általános, hogy arra is sajnáljuk az időt, hogy egy vacsora utáni könnyű sétával segítsük az emésztőrendszerünket, így a túlterhelésre ismét fokozott savtermeléssel reagál.

Korábban írtuk


– Sokan a panaszokért az élelmiszereinkben található sokféle adalékanyagokat vádolják. Igazuk van?

– Próbáljuk átgondolni, hogy egyetlen nap alatt hányféle szintetikus anyagot juttatunk a szervezetünkbe. Azt ma még senki nem tudja megmondani, hogy ezek az emésztőnedvek hatására hogyan kapcsolódnak egymáshoz, milyen új vegyületeket alkotnak. A szervezetünk egy darabig küzd ezzel a terheléssel, de nem mindig tud megbirkózni a feladattal, és a szintetikus anyagok egy részét elraktározza a zsírszövetekben. Azt se felejtsük el, hogy a dohányzás szintén felelős a ref­luxos panaszokért. Hiszen ahányszor a szájba veszünk egy cigarettát, annyiszor indul újra a savtermelődés.

– Nyár elején sokan kezdenek fogyókúrázni, hogy szépek legyenek a strandon. Ez elejét veheti, hogy nassolással vagy napi egyszeri zabálással túlterheljük a gyomrunkat?

– Erre csak azt mondhatom, hogy semmi nem pusztítja jobban az emésztőrendszert, mint a drasztikus, egyoldalú diéta. Sérül a bélflóra, ami nemcsak az emésztést nehezíti, árt az immunrendszerünknek is. Aki gyakran adja ilyesmire a fejét, az felkészülhet rá, hogy ez az állapot elvezethet az irritábilisbél-szindróma kialakulásához is.

– Milyen refluxtünetekkel fizetünk a rossz szokásainkért?

– Az első tünet a kellemetlen gyomorégés. Ezt enyhíthetjük tej és tejtermékek fogyasztásával, szintén jó szolgálatot tehet például a puffasztott rizs. Ám a napközbeni éhezés utáni nagy evésre úgy reagál a szervezet, hogy rengeteg savat termel, és megnyitja a gyomorszájat, hogy a sav egy része feljöhessen a torokba. Ha végül ez mégsem következik be, a savas gőzök akkor is irritálhatják a nyálkahártyát. Torokfájás, köhögés jelzi a bajt, sőt nehézlégzés is felléphet.

– Hogyan előzhetjük meg?

– A rendszeres testmozgás mellett a napi ötszöri, kiegyensúlyozott, rostokban gazdag étkezés a kulcsa annak, hogy elkerüljük a túlzott savtermelődést. Ez megelőzi azt is, hogy este túlterheljük a gyomrunkat. Természetesen enyhíthetjük a már meglévő panaszokat is. Nagyon jótékony a hatása, ha naponta kétszer 1-1 deciliter Salvus vizet iszunk. Pocsék ugyan az íze, de hűtve iható. Gyorssegélyként hasznosak a magasra polcolt párnák, növelik az esélyét a nyugodt alvásnak. Mindezek mellett léteznek savcsökkentő gyógyszerek, amelyek jelentősen enyhíthetik a panaszokat. Ezeket azonban nem szabad állandóan használni, eseti vagy kúraszerű szedésük ajánlható.