Fotó: Demokrata/Vermes Tibor
Hirdetés

Hétköznap délelőtt égnek a telefonvonalak a Szociálpolitikai Innovációs Közhasznú Nonprofit Kft. Gondosóra programjának diszpécserközpontjában. A munkanapokon reggel 9-től 17 óráig működő ügyfélszolgálaton és a nonstop hívható diszpécserközpontban összesen több mint 70 ember dolgozik, de számuk folyamatosan növekszik.

Nagyon hálás a Gondosóra program elindításáért a fővárosban élő Margó, aki rendszeresen kér egészségügyi tanácsokat a diszpécserközpont munkatársától. A nyugdíjas hölgynek nehezére esik a levegővétel, néhány éve tüdődaganattal műtötték, és miután betegsége kiújult, sugárkezelést kapott. Nagyon odafigyel az étrendjére, leginkább saját biogazdálkodásból származó zöldségeket fogyaszt. Gyakran van egyedül, ezért óriási biztonságérzetet ad neki a Gondosóra, amelyet állandóan visel, vidéki utazásai alkalmával is.

– Szinte naponta igénybe veszem a szolgáltatást, gyakran fordulok útmutatásért a diszpécserközponthoz, ha például új gyógyteát szeretnék kipróbálni, és arra vagyok kíváncsi, illeszkedik-e a gyógynövényekből készült ital a gyógyszeres terápiámhoz. De erősödő fájdalom esetén a várható fronthatásokról is szoktam érdeklődni. A nap minden percében jóleső érzéssel tölt el a tudat, hogy szükség esetén egyetlen gombnyomásra van a segítség. Nemcsak az egyedülállóknak, de minden nyugdíjasnak ajánlom az eszközt, hiszen kinek ne volna fontos, hogy biztonságban érezhesse magát? – fejti ki Margó.

A Gondosóra program projektvezetőjének, Czibik Norbertnek tájékoztatása szerint ha visszatekintünk az elmúlt évtizedek társadalmi változásaira, szembetűnővé válik, hogy egyre kevésbé jellemző a generációk együttélése, amely korábban egyfajta családon belüli támogatást, biztonságot jelentett. Mint fogalmaz, a digitális technológia fejlődése ma már lehetővé teszi, hogy olyan elektronikus megoldást nyújtsanak a családoknak, közösségeknek, amelynek segítségével a gondoskodás, törődés úgy is megvalósulhat, ha a családtagok, rokonok, barátok, ismerősök egymástól fizikailag épp távol vannak, hiszen nem lehet mindig jelen lenni a másik életében.

Korábban írtuk

– A szeretteinkről való gondoskodás nemzeti ügy, amelyet a magyar kormány is felkarolt a Gondosóra programon keresztül. Az országos jelzőrendszerre épülő projekt segíti az idősek önálló otthoni életvitelének meghosszabbítását, lehetőség szerint kiváltva a bentlakásos intézmények szolgáltatásait. Fontos hangsúlyozni, hogy az idősek mellett a hozzátartozók életét is szeretnénk megkönnyíteni. Eddig összesen több mint 100 ezren regisztráltak, és 62 ezren már a gyakorlatban is használják a Gondos­órát. A jelenlegi demográfiai adatok szerint több mint 1,75 millió 65 év feletti magyar állampolgár él az országban, és mi nagyon örülnénk, ha mindannyian regisztrálnának. Bár a 2025 év végéig tartó programban egyelőre másfél millió felhasználó csatlakozására van lehetőség, amennyiben igény lesz rá, tovább bővíthetjük kapacitásainkat a kormány ígérete szerint.

Csatlakozni a www.gondosora.hu weblap regisztrációs űrlapjának kitöltésével lehet, de nemcsak a leendő felhasználók, hanem segítőik is regisztrálhatnak. A korosztályra figyelemmel ugyanakkor lehetőség van telefonon vagy akár papíralapon is jelentkezni. A regisztráció részeként ajánlott olyan kontaktszemély – családtag, rokon, szomszéd, ismerős – megadása, aki könnyen mozgósítható.

Kupsza Péter, a Gondosóra diszpécserközpontjának vezetője arról számol be, hogy a regisztrációt követően az eszközt futárszolgálattal juttatják el a felhasználóknak az egész ország területén a legnagyobb városoktól a legkisebb településekig.

A Gondosóra egy csuklóra csatolható, egyszerűen kezelhető, vízálló, ütésálló digitális eszköz, amelynek nagy szürke főgombját kell három másodpercig lenyomva tartani ahhoz, hogy a jelzés befusson a diszpécserközpontba. Az eszköz kétirányú kommunikációra alkalmas, lényegében telefonként működik. A zárt rendszeren belül a készülékről csak a diszpécserközpontba lehet jelzést indítani, és a Gondosóra használóját is csak a diszpécserek tudják visszahívni. Egyéb kimenő hívás indítására vagy külső hívás fogadására az eszköz nem alkalmas.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

A diszpécserközpont munkatársának húsz másodpercen belül kell visszahívnia a felhasználót. A beszélgetés során kiderül, hogy milyen természetű segítségkérésről van szó. A paletta rendkívül színes: van, aki nagyon magányos és csak beszélgetni szeretne, mások megijednek valamitől és megnyugtatásra vágynak, segítséget kérnek a tűzifa összevágásához, bevásárláshoz, gyógyszerkiváltáshoz, vagy éppen egészségügyi vészhelyzetet jeleznek. Életszerű példa, hogy egy idős ember zuhanyzás vagy kerti munkálatok során rosszul lesz, esetleg elesik, és egyedül nem tud felállni. De olyan felhasználó is akad, aki kórházi kezelésből hazatérve szorul támogatásra. A készülék a szürke gomb megnyomása után jelzést küld a diszpécsernek, aki először a korábbi regisztráció során megadott kontaktszemélyt értesíti, szükség esetén összekapcsolva a segítségkérővel. Indokolt esetben a helyi szociális szerveket, az étkeztetést, a nappali ellátást, ügyeletes gondozónőt, falugondnokot illetve a 112-es segélyhívón keresztül a rendőrséget, a tűzoltóságot, illetve a mentőket is be tudják vonni a folyamatba. Miközben a segítség megérkezik, a munkatársak megnyugtatják és szóval tartják az érintettet.

– A jelzéseket a nap 24 órájában folyamatosan fogadja a diszpécserközpont. Minden műszakot úgy állítunk össze, hogy a speciális képzésen átesett munkatársak között legyen például egészségügyi végzettségű szakember, a szociális ágazatban komoly tapasztalatot szerzett munkatárs vagy éppen pszichológus, akik szakavatottként tudják segíteni a társszervek munkáját, hogy ők már megszűrt, pontosított információ alapján kezdhessék meg munkájukat. Ugyanakkor amennyiben lehetséges, igyekszünk tehermentesíteni is az Országos Mentőszolgálatot, illetve a szociális ellátórendszert, és szakszerű tanácsokkal ellátni a Gondosóra használóját.

A Gondosóra program segítségével a támogatásra szoruló idős emberek otthon, megszokott környezetükben is úgy érezhetik, hogy nincsenek egyedül.