Az autógáz az úgynevezett alternatív üzemanyagok közé tartozik, és hagyományos járművek hajtására, azok viszonylag egyszerű átalakításával, biztonságosan felhasználható. Magyarországon mégis kevesen ismerik a gázautót. A hazai járműpark mindössze 4-5 százalékát teszik ki az LPG-gázzal működő járművek. Hazánkban először 1993-ban alkottak rendeletet a gázüzemű autók használatáról és forgalmazásáról, ekkor jelentek meg az első ilyen gépkocsik az utakon. Az eltelt tizenkét év alatt igaz mérsékelt sikerrel, de azért gyökeret eresztett itthon is. Gázzal működő autókat maguk az autógyártók is forgalmaznak, megtalálhatjuk többek között a Volvo, a FIAT, az Opel, a Peugeot és a Daewoo kínálatában is, ám a legtöbb ilyen autót benzines autóból alakították át. Meglepő, de egyelőre sokkal olcsóbb egy benzines autót utólag átalakítani gázüzeművé, mint eredetileg gázüzeműnek gyártani.

A gázautó hívei szerint az ilyen gépkocsinak több igen jó tulajdonsága van, biztonságos, megbízható és gazdaságos. Első helyen kell megemlíteni környezetbarát voltát. Az autógáz sűrített földgáz, ami tökéletesebben ég el, mint a hagyományos üzemanyag, így a kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású vegyületet tartalmaz. Nitrogénoxid-kibocsátása 20-40, szénhidrogén-kibocsátása 40-60, szénmonoxid kibocsátása pedig 60-90 százalékkal kevesebb, mint a benzinüzemű autóké. Az üzemanyag nem tartalmaz kopogásgátló adalékanyagot, így a kipufogógázban szennyező, szilárd részecskék sem találhatók. Mivel a gáz halmazállapotú hajtóanyag tökéletesen keveredik el a motorba jutó levegővel, csökken a motor olajfogyasztása, az olajcsere időtartama meghosszabbodik, aminek következtében kevesebb fáradtolaj keletkezik. A kevesebb károsanyag mellett "hasznosanyag" kibocsátás is történik. Az autógázok magas hidrogéntartalma miatt az égés során víz keletkezik, ezért a légkörbe jutó széndioxid mennyisége kisebb, ami hosszú távon az üvegházhatás csökkenését eredményezheti.

Másik kedvező tulajdonsága alacsony üzemeltetési költsége. Ma az autógáz literje 145-147 forint körül mozog, szemben például a sokak által használt 95-ös oktánszámú benzin árával, ami 240-245 forint körül mozog.

– Az elmúlt éveket tekintve a 2000. évben volt a legnagyobb a forgalmunk – nyilatkozta a Demokratának egy gázautó-átalakítással és szervizeléssel foglalkozó cég tulajdonosa. – Abban az évben csökkentették ugyanis az autógáz jövedéki adóját, így az LPG épphogy elérte a bűvös 100 forintot, vélhetően ennek tudható be, hogy 2000-ben mintegy húszezer benzinüzemű gépkocsit alakítottunk át gázüzeművé. Azóta többször is emelkedett a gáz ára, ami nagyon meglátszott a megrendelések számán. Már a 2000-et követő évben érezhető volt a negatív változás, ugyanis 2001-ben az előző évi húszezerhez képest mindössze négyezer gépkocsit hoztak átalakításra. Az utóbbi két évben ez tovább csökkent, a tavaly már csak 2000 gépjárművet alakítottunk át. Az emberek számolnak, és az a tapasztalatom, hogy ha az autógáz literje csak 30-40 százalékkal kerül kevesebbe, mint a benzin, nem alakíttatják át járműveiket. Az, hogy ez az üzemmód kevésbé szennyezi a környezetet, úgy látszik egyelőre még nem számít a társadalomnak.

Egy 1000 köbcentis városi átlagautó átalakítása ma közel 130 ezer forintba kerül. Az alacsonyabb üzemanyagárat tekintve ez az összeg 20 ezer lefutott kilométer alatt térül meg, éves átlagos futás mellett ez másfél, két évet jelent. Egy nagy, 2000 köbcentis autó esetében az átalakítás költsége jóval borsosabb, elérheti a 200-250 ezer forintot is.

– 1997-től foglalkozik gázautókkal, cégünk 7 év alatt országos szervizhálózatot épített ki, talán egy megye kivételével mindenhol legalább 3-4 szervizzel kötöttünk gázautók szervizelésére szerződést, az országban pedig 450 töltőállomáson lehet autógázt tankolni – tette hozzá a cégtulajdonos.

Megoszlanak a vélemények a tekintetben, hogy mi az oka a piaci visszaesésnek. Vannak, akik szerint a folyamatosan emelkedő gázárak okozták a piacszűkülést, szerintük egy korszerű dízelautó költséghatékonysága ma már vetekszik a gázautóéval. Vannak, akik az alacsony szinten mozgó környezettudatos gondolkodást okolják, és olyanok is akadnak, aki szerint a forgalmazók a hibásak, mert nem törődnek eleget a piacépítéssel, és nem tudják meggyőzni a flottaüzemeltetőket arról, hogy sokat utazó üzletembereik alá gázüzemű autót adjanak. Mindenesetre úgy látszik, ezen a piacon komolyabb bővülés egyelőre nem várható.