Hirdetés

A mások életével Oscart nyert Florian Henckel von Donnersmarck egy sikertelen hollywoodi kitérő után szerencsére visszatalált hazájába, és a Németországban forgatott új filmje sok szempontból debütáló munkáját is felülmúlja. A három évtizedet felölelő történet egy festő életét meséli el, akit gyermekként vonzottak a nácizmus alatt tiltott és degeneráltnak tartott modern irányzatok, később az általa megvetett szocialista realizmus egyik legtehetségesebb alkotója lett, kiteljesedni azonban csupán nyugatra szökve nyílt lehetősége. A főszereplő karakterét egyébként Gerhard Richter festő ihlette, de a mű annyira szabadon bánik a valós eseményekkel, hogy végül a nevét is megváltoztatták. Donnersmarck több mint háromórás monumentális drámája persze nemcsak egy különleges életutat bejárt alkotóról szól, hanem a diktatúrák működéséről, a művészet szabadságáról, a sorsunkat befolyásoló mély tragédiákról és úgy általában a létezés fő kérdéseiről. A Mű szerző nélkül ettől lesz olyan tömény és tartalmas, hogy egyszeri alkalommal be sem lehet fogadni minden rétegét.