Fotó: MTI/Kovács Attila (szerk.)
Hirdetés

Demeter Márta (LMP) interpellációjában arról beszélt, nem a legjobb napjait éli a MÁV, a közelmúltban olyan emeletes vonatokat sikerült vásárolni, amelyek már a Déli pályaudvar alagútjánál elakadnak. Végtelenül elkeserítőnek és felháborítónak nevezte a helyzetet, és azt mondta, a vasút fejlesztése nagyon fontos feladat lenne Magyarországon, a valódi zöld fordulat érdekében el kellene érni, hogy a közösségi közlekedés és a vasút valódi alternatíva legyen. Feltette a kérdést, mikor kezd el a kormány érdemben foglalkozni a vasút átgondolt fejlesztésével, komolyan gondolják, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalra kell elkölteni 600 milliárdot, miközben megyei jogú városokat órák alatt lehet elérni vonattal?

Cseresnyés Péter, az innovációs tárca államtitkár emlékeztette a képviselőt, hogy a kormány – már eldöntött fejlesztésekkel – mintegy 1500 milliárd forintot fordít a vasút fejlesztésére 2022-ig. Felsorolta a konkrét fejlesztéseket, kitért többi között arra, hogy a sorra megújuló pályákon Európa legnagyobb egységes motorvonat-flottája közlekedik. Összesen 143 új flirt, 34 új villanymozdony állt forgalomba – mondta, hozzátéve: ha ez a vasúthálózat elhanyagolása, kíváncsi lenne, mit ért a képviselő fejlesztés alatt. Megjegyezte: Magyarország még 2014-ben vállalta az unió felé, hogy az előírt műszaki szintre fejleszti 2030-ig a vonatkozó vasúti hálózat színvonalát, ennek része a Budapest-Belgrád vonal.

Keresztes László Lóránt (LMP), az interpelláció másik jegyzője úgy reagált, hogy a kormány figyelmen kívül hagyja a szakembereke jelzéseit, az 1500 milliárd még a tüneti kezelésre is elégtelen.

A képviselő a választ nem fogadta el, a parlament 116 igen, 32 nem és 1 tartózkodó szavazattal jóváhagyta.


Mint ismeretes, az ellenzéki sajtó és az ellenzék sivalkodására reagálva a MÁV már hetekkel ezelőtt tisztázta:

„Nincsenek alagutak a januárban forgalomba álló új KISS motorvonatok vonalain.”

A szerelvényeknek adottságainak megfelelő, Budapest környéki vonalakra állítja a MÁV 2020-tól a 11 új, emeletes KISS motorvonatot.

Közleményében a vasúttársaság a Budapest-Vác-Szob és Budapest-Cegléd-Szolnok vonalak jelentős forgalmával indokolta az emeletes járművek elhelyezését. Közlekedésüket egyik vonalon se hátráltatja műszaki akadály, csupán akkor, ha a nyári menetrendi időszakban a Balaton és Velencei tó felé is közlekednének. Utóbbi esetben a MÁV szükségesnek látja a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti alagút átépítését. A beruházás műszaki megvalósítását és finanszírozását a járműbeszerzési projekt keretében a MÁV és a MÁV-START közösen vizsgálja – írták június 18-i közleményükben.

A MÁV-START Zrt. 2017. augusztusában írt alá szerződést 11 emeletes KISS motorvonat szállításáról a Stadler Bussnang AG.-vel. 2018 decemberében újabb 8 szerelvényről állapodtak meg, és további 21 vásárlását tervezik. A korszerű utastájékoztató rendszerrel, wifivel, hálózati csatlakozókkal és kamerarendszerrel fölszerelt járművek a főváros környéki szakaszok mellett az újszászi, a székesfehérvári és a győri vonalon is forgalomba állhatnak.