Hirdetés

A tárca tájékoztatása szerint az írásbeli két részből áll: előbb 45 perces magyar nyelv és irodalom, majd egy szünet után 45 perces matematika feladatsor vár a diákokra.

A vizsgákat – a járványhelyzetre való tekintettel – a korábbiaknál lényegesen több, 535 helyszínen szervezték meg, ezzel is csökkentve a járványügyi kockázatokat. Az idei felvételire 75 ezer tanuló jelentkezett.

A közleményben rámutattak: a járványhelyzettel kapcsolatban elrendelt változásokat az emberi erőforrások miniszterének 16/2020. számú EMMI határozata rögzítette, amely december 4-e óta elérhető az Oktatási Hivatal honlapján. A miniszter határozata alapján a hagyományos január 28-i pótlási lehetőségen túl február 5-én újabb pótnapot biztosítanak, ezen azok a tanulók vehetnek részt, akik igazoltan COVID-19 betegség, karantén vagy egyéb, önhibájukon kívüli elháríthatatlan ok miatt nem tudtak részt venni az írásbeli vizsgán. Ezt január 29-én 16 óráig jelezhetik annál a középfokú intézménynél, ahová a jelentkezést a tanuló eredetileg beadta.

Az alkalmazandó egészségvédelmi óvintézkedéseket tartalmazó ajánlás szintén egy hónapja megtekinthető az Oktatási Hivatal honlapján. Ennek értelmében az intézményekbe kizárólag testhőmérséklet-mérést követően, maszkban lehet belépni, a vizsga során egy teremben legfeljebb 10 tanuló lehet.

Korábban írtuk

Védőmaszk viselése a felügyelő tanárok számára kötelező, a vizsgázók számára a tanteremben ajánlott. Minden helyszínen biztosítják a szervezők a megfelelő mennyiségű kézfertőtlenítő szert, emellett a tankerületek védőkesztyűt is biztosítanak a vizsgadolgozatok kezelésében és javításában résztvevő pedagógusoknak.

Az eljárásban való részvétel egyébként nem kötelező, a középiskolák mintegy felében nem szükséges a központi felvételi írásbeli, ezek az intézmények saját felvételi eljárásukat követik. Az iskolák jelentős részében ugyanakkor a túljelentkezés miatt indokolt a felvételizők teljesítményének egységes elvek szerinti rangsorolása. Mivel visszatérő kérdés, hogy az írásbeli felvételi túl könnyű, vagy túl nehéz volt-e, a szaktárca felhívta a figyelmet arra, hogy a vizsga célja a tanulói teljesítmény objektív mérése, ezért az egységes írásbeli feladatsor eltérő nehézségű feladatokat tartalmaz, éppen ettől alkalmas arra, hogy a vizsgázók rangsorolása megtörténhessen. Az előző évek nyilvánosan elérhető eredményei azt igazolják, hogy a nehézség foka éppen ennek a célnak megfelelő.

A vizsgákra a felkészülést segíti, hogy az Oktatási Hivatal honlapján elérhető az összes korábbi feladatsor a javítókulcsokkal együtt – jelezték.