Hirdetés

Melyek a leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémák, amelyekkel az ünnepek környékén találkoznak a hatóságok?

– A fogyasztóvédelmi hatóság az év végi időszakban célzott ellenőrzéssorozattal vizsgálja a fogyasztóvédelmi előírások betartását. Az ellenőrzések legfőbb célja a vásárlók megkárosításához, megtévesztéséhez vezető árfeltüntetési, illetve áralkalmazási szabálytalanságok felderítése. Az ünnepi készülődés jegyében erre az időszakra koncentrálódik a vásárlások jelentős hányada, ezért kiemelt cél a vásárlók vagyoni érdekeinek védelme. 

A hatóság évről-évre kiemelt figyelmet fordít a megvételre kínált áruk és szolgáltatások akciós árfeltüntetésének ellenőrzésére, különös tekintettel az ünnepi termékekre (például csokoládéfigurák, mák, dió, bejgli, szaloncukor, karácsonyi, szilveszteri dekorációk, virsli, pezsgő). Az utóbbi években megnőtt a jelentősége az online kereskedelemnek, emiatt kiterjed az ellenőrzés a webáruházakra is.

A már lefolytatott ellenőrzések alapján annyi előrebocsátható, hogy a kereskedők nagyobb része betartja a szabályokat, azonban még mindig gyakran előfordul például, hogy nehezen elérhető a vásárlók könyve, ami akadályozza a fogyasztók panasztételi lehetőségét. Az árfeltüntetés területén az akciós árak feltüntetése okozza a legnagyobb problémát.  A fogyasztóvédelmi hatóság továbbá idén is kiemelten kezeli a karácsonyi fényfüzérek szezonális ellenőrzését. Az Igazságügyi Minisztérium akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriuma idén is vizsgálja ezeket a szezonális termékeket annak érdekében, hogy a veszélyek kiszűrésével elejét vegye a baleseteknek. A laboratóriumi vizsgálatok alapján a kereskedelmi forgalomban kapható fényfüzérek esetében továbbra is magasnak tekinthető a nem megfelelő termékek aránya.

Milyen stratégiát követnek a fogyasztóvédelemben

Korábban írtuk

– Az év végi ellenőrzéssorozatban valamennyi kormányhivatal részt vesz. Tapasztalataink szerint a hatóság folyamatos jelenléte erősíti a vállalkozók jogkövető magatartását, emellett – a hatóság megelőző, a fogyasztói tudatosság növelésére irányuló tájékoztató tevékenységének köszönhetően – a fogyasztók is egyre inkább tisztában vannak az őket megillető jogokkal. A fogyasztóvédelmi hatóság mind a hagyományos, mind az online webáruházakat vizsgálja az ünnepi időszakban. Az Igazságügyi Minisztérium május óta látja el a fogyasztóvédelmi hatóság szakmai irányításával, illetve a fogyasztóvédelmi jogalkotással kapcsolatos feladatokat. Ily módon – az IM által eddig követett elvekkel összhangban – a fogyasztóvédelem területén is lehetőség nyílt új irányvonalak meghatározására, az alaptörvényi garanciák fokozott érvényesítésére. A kormány a jelenlegi ciklusban új fogyasztóvédelemi politikát dolgozott ki, amely négy fő területre fókuszál, a gyermekvédelemre, a digitális fogyasztóvédelemre, a fogyasztóvédelem elérhetővé tételére és az egységes joggyakorlat kialakításának támogatására. Ezeket szem előtt tartva dolgoztuk ki a fogyasztóvédelmi hatóság 2023. évi Ellenőrzési és Vizsgálati Programját, amelynek fő vezérfonala a gyermekvédelem. 

Elsődleges célunk, hogy a hatóság minél több területen fel tudjon lépni a gyermekeket érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben, illetve a gyermekeknek szánt veszélyes termékek forgalomból történő kiszűrése érdekében.

Vannak bevált módszerek, jó gyakorlatok?

– Számos társhatósággal felvettük a kapcsolatot a jogsértésekkel szembeni erőteljes, koncentrált fellépés érdekében, az egységes fogyasztóvédelmi joggyakorlat kialakítása és a hatékony fogyasztóvédelem érdekében pedig létrehoztuk a Fogyasztóvédelmi Kerekasztalt, amelyben azok a kormányzati és állami szereplők vannak jelen, amelyek elsőként észlelik a fogyasztói problémákat. A kerekasztal már több alkalommal ülésezett, több előremutató kezdeményezését ültettük át a gyakorlatba, illetve a tagok javaslatai alapján jogszabály-módosításra is sor került. Jó gyakorlatként említhető továbbá a fogyasztóvédelmi civil szervezetekkel és békéltető testületekkel való aktív és konstruktív együttműködés a fogyasztók minél szélesebb körű védelme érdekében, amely a Fogyasztóvédelmi Tanács megújítása során is kiemelt jelentőséggel bír. Cselekvő fogyasztóvédelemként a fogyasztókat érő visszaélésekkel, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szembeni szigorú hatósági fellépés mellett kiemelten fontosnak tartjuk a megelőzést, a fogyasztói tudatosság növelését, amelyet minél fiatalabb korban célszerű megkezdeni. Ennek keretében ősszel országjárásra indult az Igazságügyi Minisztérium, amelynek részeként több középiskolát és egyetemet is felkerestünk a fogyasztóvédelmi ismeretek átadását célozva, továbbá igyekszünk megtalálni azokat a csatornákat, amelyeken eredményesen lehet megszólítani ezt a korosztályt, így került sor több TikTok-videó elkészítésére is lényeges fogyasztóvédelmi témakörökben.

Milyen különleges szempontokra figyeljünk, ha online vásárolunk?

– Ha az ajándékot online vásárlással szeretnénk beszerezni, tájékozódjunk a szállítási határidőkről, elkerülendő azt, hogy csak az ünnep után érkezzen meg az ajándék. Külföldi rendeléskor érdemes fontolóra venni, hogy a termék kedvező vételára a kiszállítási és egyéb költségekkel együtt is olcsóbb-e a hazai beszerzésnél, továbbá az is tény, hogy külföldi céggel szemben az igényérvényesítés nehézkesebb lehet. Könnyen előfordulhat, hogy a szükség szerinti visszapostázás többe kerül, mint amennyit magáért az árucikkért fizettünk. Online vásárláskor gondoljunk arra is, hogy az Európai Unión kívüli vásárlás esetén áfát, és bizonyos esetekben vámot számítanak fel. Online rendelésnél fizetés előtt ellenőrizzük, hogy valóban azt tartalmazza-e a kosár, amit szeretnénk megrendelni. Előfordul ugyanis, hogy az internetes megrendelésénél automatikusan bejelölnek olyan plusz szolgáltatást, amit nem is kértünk. Ilyen lehet például a díszcsomagolás vagy külön biztosítási díj. Hasznos továbbá tudni, hogy a vételár bankkártyás kiegyenlítése a bankoknál kérhető chargeback útján biztonságos visszatérítési lehetőséget nyújt abban az esetben, ha nem érkezik meg a megrendelt termék.

Hogyan bizonyosodhatunk meg róla, hogy megbízható webáruházból vásárolunk?

A webáruházak ellenőrzéséhez érdemes megnézni a jogsértést elkövető e-kereskedőket felsoroló www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalt is.

Az adatbázis nemcsak azt tünteti fel, ha az adott webáruház fogyasztóvédelmi szempontból jogsértő volt, hanem azt is, ha a cég együttműködést tanúsított és utólag teljesítette a határozatban foglaltakat. Általánosságban kijelenthetjük, hogy ha egy ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg tényleg átverésről van szó. Jó tudni, hogy a magyar nyelvű honlap és a „.hu” végződés nem feltétlenül jelent hazai webáruházat. Ha nincs kapcsolat menüpont, illetve csak mobilszám, ingyenesen létrehozható e-mail cím látható, akkor érdemes ezen honlapokat elkerülni. Legyen gyanús, ha minden előzmény nélkül veszi fel velünk a kapcsolatot a vállalkozás egy csábító ajánlattal. Egyébként is mindig nézzünk utána, hogy kivel van dolgunk. Keressünk rá a cégre, a személyre, a termékre vagy az ajánlatra az interneten és ellenőrizzük a cég elérhetőségi és egyéb adatait, mielőtt pénzt küldünk a részére.

Megbízható és komoly vállalkozások soha nem kérik e-mailen, telefonon vagy szöveges üzenetben a személyes adatainkat, banki vagy pénzügyi információinkat.

Használjunk folyamatosan frissített szűrőprogramot és tűzfalat a vírusok, valamint a személyes információink és adataink megszerzésére törekvő kémprogramokkal szembeni védelem érdekében. Fontos, hogy ami a hagyományos üzletekben jogsértő, az a webáruházakban is az.

Említette a megtévesztő árazást. Mi a szabály ezzel kapcsolatban?

– A karácsonyi akciók idején is figyeljünk arra, hogy igazi leárazásról van-e szó. Akció esetén a vállalkozásnak fel kell tüntetnie a korábbi árat, amely az akciót megelőző legalább 30 napon belüli legalacsonyabb árat jelenti. Minden akciós árcsökkentésnél, leértékelésnél tehát meg kell határozni és fel is kell tüntetni egy korábban alkalmazott árat (korábbi ár), amihez képest meghatározható az akciós új ár. Karácsonykor sok üzletben az ünnepi akciós termékeket az üzlet különböző részein, több helyen – akciós szigeten, kínáló soron – is kihelyezik. Előfordulhat, hogy a feltüntetett akciós eladási ár nem azonos a polcokon, illetve az elkülönített részen kiírtakkal.

Amennyiben két ár is szerepel a terméken, a vállalkozás az alacsonyabb áron köteles eladni a terméket a fogyasztó részére.

Mire kell figyelnünk a égők, fényfüzérek, világító eszközök esetében?

– A karácsonyfaégőt és más világító eszközöket célszerű a piacokat, alkalmi árusokat elkerülve, lehetőség szerint szaküzletben megvásárolni. Kizárólag magyar nyelvű használati utasítással rendelkező terméket válasszunk, és ha tehetjük, győződjünk meg arról, hogy a vezeték nem cérnavékony. Különös gondossággal járjunk el a kültérre szánt fényfüzérek esetében. Csak olyan füzér helyezhető el kültéren, amelynek címkéjén (adattábláján) megtalálható az IP44-es jelölés (a számok lehetnek nagyobbak is, egészen 67-ig). Ha azonban a füzér címkéjén csupán egy üres ház szimbólum látszik, akkor ez azt jelenti, hogy a füzért csak belső térben szabad használni. 

Milyen lehetőségeink vannak, ha egy ajándékot ki kell cserélnünk, mert bármilyen okból nem megfelelő, vagy akár hibásnak bizonyul?

Ha mégsem tetszik az interneten vásárolt termék, 14 nap áll rendelkezése, hogy a vevő elálljon a vásárlástól. Az elállási jog abban az esetben is megilleti a fogyasztót, ha üzletben veszi át az online megrendelt terméket. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható, az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé.

Az interneten rendelt egyedi termékre, például feliratozott bögrére, pólóra azonban nem vonatkozik az elállási jog. Elállás esetén nemcsak a termék vételára, hanem a szállítási költség is visszajár, azonban a termék visszaküldéséről a fogyasztónak kell gondoskodnia. Az előbbiekben utaltunk már arra, hogy bizonyos esetekben, például a Távol-Keletre történő visszaküldés díja akár a termék áránál is magasabb lehet.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a hagyományos üzletekben történt vásárlás esetén a fogyasztókat nem illeti meg indokolás nélküli elállási, „meggondolási” jog – a fogyasztónak ilyen joga a webáruházból rendelt termékek esetén van.

Üzletben történt vásárláskor a fogyasztót csak hibás teljesítésre hivatkozva, szavatosság vagy jótállás keretében illeti meg elállási jog, ha a hibás termék nem javítható vagy cserélhető. Így tehát a hibátlan, ám nem tetsző karácsonyi ajándékok esetében a kereskedő üzletpolitikai döntésén múlik, hogy visszaveszi-e, és ha igen, akkor milyen feltételekkel az üzletben vásárolt terméket. Vásárláskor ezért érdemes ezt előre tisztázni. Persze ilyenkor is elvárás, hogy a kereskedő ne tévessze meg a fogyasztókat, és nyújtson egyértelmű tájékoztatást a visszavétel feltételeiről. A vásárláskor kapott számlát, nyugtát, illetve jótállási jegyet mindig fontos megőrizni, mert ha a termék meghibásodna, akkor a számla vagy nyugta bemutatása igazolja a vásárlás tényét, a jótállás pedig jótállási jeggyel érvényesíthető.

A szavatossági vagy jótállási igények teljesítéséhez a kereskedő nem követelheti meg az eredeti csomagolás megőrzését. Ha azonban nem jogszabályi előírás alapján kerül sor a termék visszavételére, akkor a kereskedő akár ezt is feltételül szabhatja.

Sokan vásárolnak karácsonyra telefont, laptopot és hasonló eszközt, amely tartós adathordozásra alkalmas. Ezek vásárlása esetén a kereskedő köteles ingyenes adattörlő kódot biztosítani, amellyel szükség esetén, például ha továbbértékesítjük az eszközt, biztonságosan, véglegesen törölhetjük adatainkat a készülékről. A termékhez kapott jótállási jegyet minden esetben gondosan őrizzünk meg, hogy esetleges probléma esetén könnyen kéznél legyen.