Hirdetés

Nincs egységes jogállamiság-definíció az Európai Unióban, az ilyen vizsgálódások során az egyes esetek mindig külön értékelhetők, nem pedig valamiféle univerzális mérce alapján döntenek – szögezte le az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója. Kovács István az EU következő hétéves költségvetését és a koronavírus okozta gazdasági károk enyhítését célzó helyreállítási alap kifizetéseinek úgynevezett jogállami kritériumokhoz kötésének tervéről azt mondta, annak érvényesülése esetén az Európai Bizottság ideológiai alapon meghozott döntésével tényszerű bizonyítékok nélkül, pusztán a „gyanú” fölmerülése nyomán szankcionálnák a kínpadra vont tagállamokat.

– Ez elfogadhatatlan, ezért Magyarország és Lengyelország a végsőkig elmegy ebben az ügyben – hangsúlyozta Kovács István.

Hozzátette ugyanakkor, hogy a vétó nem jelenti azt, hogy működésképtelenné válik az Európai Unió, hiszen az indemnitás (új szabályozás híján a jelenleg érvényben lévő regula további alkalmazása) elve alapján megállapodás nélkül apróbb korrekciókkal érvényben marad a jelenlegi EU-s költségvetés.

Ebből kifolyólag Magyarország sem esik el az uniós forrásoktól.

Kovács István a helyzetet elemezve arra is felhívta a figyelmet, hogy a helyreállítási alap pedig hitelt jelent, amit névleg ugyan az Európai Unió vesz föl a jó tündér szerepében tetszelegve, de valójában a tagállamok fizetik a tartozást.

Ugyanez igaz a hétéves uniós költségvetésre, nyomatékosította az Alapjogokért Központ EU-s kutatórészlegének projektvezető helyettese. Kurucz Orsolya rámutatott, hogy az EU-s költségvetés a tagállamok befizetéseiből áll össze, így az egyes országoknak járó összeg tulajdonképpen a saját pénzük visszaosztása.

A gyakran előkerülő hamis narratívával szemben szó sincs tehát valamiféle adományról vagy segélyről.

Nem eszik azonban olyan forrón a kását. Kurucz Orsolya emlékeztetett, hogy a tegnapi uniós csúcstalálkozón résztvevők abban maradtak: tovább keresik a kompromisszumot, hiszen minden tagállam abban érdekelt, hogy hatályba léphessen a következő hétéves uniós ciklus költségvetése, illetve a helyreállítási alap. Ennek feltétele azonban, hogy egyetlen tagállamot se lehessen a saját érdekeivel ellentétes politikára rákényszeríteni.

Korábban írtuk

A Demokrata kérdésére, miszerint nem lehetne-e rövidre zárni az értelmetlen huzavonát az Európai Unió Bíróságán, rákényszerítve az Európai Unió intézményeit a saját működésüket szabályozó regulák betartására, vagyis a törvényességre, Kovács István úgy válaszolt, hogy az EUB nem általános jogegységi döntéseket hoz, hanem egyes konkrét esetekben ítélkezik. Ma is vannak ugyanakkor a testület előtt problémás ügyek, például az Európai Parlament által a saját eljárásrendjét megsértve elfogadott, ezért súlyosan jogsértő Sargentini-jelentés, aminek nyomán megindították hazánk ellen az úgynevezett hetes cikkely szerinti eljárást.

A konfliktus lényege azonban az eltérő világértelmezés.

Ezt pedig csak úgy lehet meghaladni, ha az Európai Unió azzal foglalkozik, amiben egyetértés van.