Mindenfajta mesterséges megtermékenyítés bűn, mert személyiségi jogokat sért, amelyek az egyház számára természetfölötti tartalommal is rendelkeznek – mondta a Demokratának Pajor András atya, a Keresztény Kulturális Akadémia elnöke, akivel Veres András győri megyéspüspök lombikbébiprogramról szóló üzenetének hátterét elemeztük.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata

– Alaposan kiverte a biztosítékot a sajtóban Veres András győri megyéspüspök augusztus 20-i szentbeszéde. Önnek mi a véleménye arról a felháborodásról, amely a Katolikus Püspöki Konferencia elnökének ünnepi beszédét követte?

– Szembetűnő, hogy a Szent István-napi Szent Jobb-körmeneten és az ehhez kapcsolódó szentmisén elhangzott mondatok szabályos hisztériát keltettek. Elhangzott egy, a természettel és a társadalommal kapcsolatos tanítás, aminek bioetikai háttere jó néhány olyan tényen alapul, amelyek alapján az egyház ezt a tanítást felépítette. Most azt látjuk, hogy anélkül fogalmazódnak meg a sajtóban az indulatos ellenérvek, hogy ezt a tanítást körbejárták volna mindazok, akik most sarat dobálnak. Ezt hívjuk hisztériának, ami valljuk meg, Szent István királyunk ünnepéhez méltatlan volt. Adott egy nemzeti ünnep, a nemzetalapító szent királyunk ünnepén egy olyan szertartás, amelyen az egyház különösen nagy erővel és színvilággal képviselteti magát: a szerzetesektől a professzorokig, jelen vannak a hívek közösségei, az ünnep méltóságához híven az eseményt a közszolgálati televízió is közvetíti, az egész ország ünnepel, kifejezvén, hogy az egyház létezik, erős, sokszínű, egységes és az emberekért van. Úgy tűnik, valamibe belekapaszkodva ezt kellett a közvélemény szemében lerombolni.


– Veres András püspöknek elhangzott egy másik mondata is: nem mondhatunk le arról, hogy az evangéliumi értékrend szellemében formáljuk a társadalmat. Erről miért nem beszél senki?

– Mert akkor szembe kellene nézni azzal az értékrenddel, amitől a kozmopolita világ eltávolodott. Ha az egyház hallgat, akkor nem tölti be azt a küldetését, hogy irányt mutasson. Az egyházzal szembeszegülő és ellentétes nézeteket valló sajtó volt az, amelyik megtámadta Veres András püspök ünnepi beszédét. Nem közvetlenül e miatt a mondat miatt, hanem a miatt a tanítás miatt, amelyről úgy gondolták, hogy sok jobboldali, keresztény, nemzeti érzésű embert is érzékenyen érinthet.


– Azt mondta, a lombikbébiprogram minden fajtája bűn. Egyértelműen fogalmazott.

– Ha megnézzük a katolikus egyház tanítását, az egységes logikai egész. Abból kiragadni bizonyos szempontokat, tudatlanul, a háttér ismerete nélkül, szellemtelen és hiteltelen vitát eredményez.


– Mit tanít erről az egyház?

– Az egyház rendelkezik egy szakértelemmel megalapozott bioetikai rendszerrel, amelynek kidolgozásában és fejlesztésében egy nagyon komoly tudós stáb vesz részt. A legrangosabb tudományegyetemeket is éppen a Vatikán körül találjuk. Mielőtt az egyház megfogalmazza a tanítását, genetikusok, biológusok, morálteológusok, szociológusok és más tudományágak képviselőinek csapata elemzi a kérdést, ők készítik elő a tanítás kidolgozását.


– Miért bűn a lombikbébiprogram minden formája?

– Elsősorban azért, mert mindenfajta mesterséges megtermékenyítés sérti a személyiségi jogokat, amelyek az egyház számára természetfölötti tartalommal is rendelkeznek. A személyiségi jog vonatkozik azokra a megfogant életekre is, amelyek nem születnek meg.


– Ezt hogy érti?

– A lombikbébiprogrammal az a legnagyobb baj, hogy nem a férfi és a nő természetes kapcsolatában fogan meg az élet, és általában szándékoltan és mesterségesen több embrió fogan meg, mint amennyit beültetnek és amennyi végül megszületik. A többi embriót lefagyasztják és tárolják, vagy elpusztítják. Ez az abortusz egy fajtája még akkor is, ha a szándék épp ezzel ellentétes. Képzeljük csak el, mi történne, ha az anya, aki négyes ikreket vár, közölné az orvossal, hogy ő csak egyet akart, a többire nem tart igényt, nem óhajtja kihordani és megszülni őket.


– Elképesztő párhuzam. Ki mindenkinek sérti még a személyiségi jogát ez a beavatkozás?

– Azokét is, akik megszületnek, de a születésük módját nem választhatják meg, és esetleg viselniük kell azokat a genetikai problémákat, amelyek a mesterségességből erednek. Ugyanakkor közvetetten azokét is sérti, akiket azért nem fogadnak örökbe, mert a lombikprogram mellett döntenek. Hisz ezek az árvák egyébként családban nőhetnének fel. Megjegyzem, az örökbefogadás gyakorlatával más gond is van.


– Mire gondol?

– A társadalom, amelyik engedélyezhetné az örökbefogadást, olyan liberális ideológiai rendszert tesz az örökbefogadók számára kötelezővé, hogy az örökbe fogadó házaspár nemcsak hogy nem járhatja körül az örökbe fogadandó gyermek körülményeit, de nem is választhatja ki a gyermeket, hanem kiosztják neki, ha pedig nem fogadja el, nem kap több lehetőséget. Ez is oka annak, ha elmegy a szülők kedve az örökbefogadástól, és sajnálatos módon a lombikprogram mellett döntenek.


– Ön hogy látja, mitől ilyen népszerű mégis ez a program?

– Általánossá vált, hogy 19-20 éves fiatalok összeköltöznek, de gyerekeket nem vállalnak. Már ez az élethelyzet is mindenestől természetellenes. Hosszú évek védekezése után rádöbbennek, hogy az életük nem teljes: gyereket szeretnének, de addigra esetleg kialakul a pár biológiai vagy a pszichés terméketlensége. Addig élvezni szerették volna az életet gyerek nélkül, most szeretnék tovább élvezni gyerekkel, csak közben a természet válaszolt: eddig ellenem dolgoztatok, most én dolgozom ellenetek, és nem jön a baba. Ekkor következik a lombikprogram, egy újabb természetellenes lépés, ami további természetellenes következményekkel járhat. Az egyház azt tanítja, a nem szentségi kapcsolat természetellenes, éppígy a hosszú éveken át tartó védekezés és a mesterséges megtermékenyítés is.


– Akárcsak az abortusz.

– Az abortusz a természetellenesség csúcsa, mert még gyilkossággal is párosul.


– Visszatérve a lombikbébiprogramra, sokan, köztük hívő katolikusok is azzal érvelnek, hogy az ily módon megszületett gyermek mégiscsak a Teremtőtől kapja a lelkét, vagyis mégiscsak Istennek tetsző, ha megengedi, hogy a gyermek megszülessék. Erről mit gondol?

– Azt nem teljesen értem, hogy miért kell mindenbe Isten szándékát belekeverni. Erre a sokat hangoztatott felvetésre Pilinszky János szavaival tudok válaszolni: „Mindaz botrány, ami megtörténhetett, és mindaz szent, ami megtörtént.” A megszületett emberi élet szent, de attól még botrány, ami természetellenes fogantatásával megtörténhetett. Ehhez Isten akaratának semmi köze.


– De lehet ennyire általánosítani? Minden élethelyzet más. Az egyház szerint kivétel nélkül minden mesterséges megtermékenyítés bűn?

– Ha megnézzük a katolikus egyház katekizmusát, egy kicsit árnyaltabb bűnfogalomba tartozik az a fajtája, amelyben a gyermek mégiscsak a két szülő ivarsejtjeiből származik. Ugyanakkor nem ritka, hogy egy harmadik személy is belép a képbe, és ebből indul osztódásnak a petesejt. Az így születő gyermekekről hol azt nem lehet tudni, hogy ki az anya, hol pedig, hogy ki az apa, mivel a donorok anonimitást élveznek, felnőttkorban nem zárhatók ki a testvér- vagy unokatestvér-házasságok.


– Hova vezet mindez hosszabb távon?

– A társadalom lassan belenyugszik ezeknek a gyerekeknek a kiszolgáltatottságába, és elfogadja azt is, hogy két azonos nemű felnevelhet egy velük azonos vagy eltérő nemű gyermeket ennek minden pszichés következményével együtt. A lavinákat mindig egy aprócska kavics indítja el, aztán településeket temethetnek maguk alá. Ma rábólintunk a lombikbébi­programra, holnapután embertenyészetek alakulhatnak ki. Az egyház szeretné már csírájukban megfékezni ezeket a veszélyes és beláthatatlan következményekkel járó folyamatokat.


– A lombikprogramot ennek ellenére egyre jobban elfogadja a társadalom, annál is inkább, mert a fogyó népesség miatt úgy érzi, hogy minden eszközzel elő kell segíteni a gyermekvállalást. Erről mi a véleménye?

– Van egy kitűnő receptem a népességfogyás megállítására.


– Ossza meg velünk!

– Nemzettudatra kell nevelni az ifjúságot, hogy ne vándoroljanak szanaszét a világban egy kis zsebpénzért. Az ellenzék a kormányt vádolja a kivándorlásért, de álljunk meg egy pillanatra: a kivándorlásért a kivándorlók a felelősek. Erőteljesebben kell fellépni a globalizáció és a kozmopolitizmus szelleme ellen. A fejekben kell rendet tenni ahhoz, hogy az itthon maradás, család­alapítás és a gyermekek vállalása ne kényelmesség vagy kedvtelés, gazdaságosság vagy veszteségesség kérdése legyen, hanem az élet magától értetődő és természetes, de természetfeletti eredetű feladata.

Hernádi Zsuzsa