A Formula-1-es világbajnoki sorozat leghosszabb, 23 futamos állomása az idei. Ha a helyszíneket tekintjük, jelenleg kilenc európai város szerepel a programban, de könnyen meglehet, a jövőben ez az arány is csökkenni fog. A 2023-as szezonban már három amerikai futamot rendeznek, a naptárban a látványos versenyhelyszínnek ígérkező Las Vegas is helyet kapott. Ha az idei sorozatot nézzük, mindössze kilenc pálya „idősebb” a magyarnál, ha a kontinensre szűkítjük a kört, akkor a Hungaroring a hetedik legrégebbi.

Hirdetés

Talán még ennél is érdekesebb adat, hogy a Magyar Nagydíjnál csak az olaszországi Monza szerepel hosszabb ideje megszakítás nélkül a versenyprogramban: zsinórban 38 éve a Formula-1-es világbajnokság egyik állomása.

A száguldó cirkusz egyre jobban dübörög, a világ egyik legnépszerűbb és látványosabb sportága, egy-egy versenyhétvégén százezreket vonz a helyszínekre és milliókat a képernyők elé. Egyre nagyobb sebességbe kapcsol az F1, ezért nem meglepő, hogy óriási harc folyik a rendezések elnyeréséért. Szaud-Arábia, Katar, Bahrein, Abu-Dzabi, Szingapúr, Azerbajdzsán, Miami, Las Vegas és még lehetne folytatni a sort, ahova a sorozat ellátogat. És ebben a mezőnyben Magyarország és a Hungaroring még mindig helyet követel magának. A kérdés, hogyan lehet versenyre kelni az arab országokkal vagy az amerikai piaccal. A választ a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója adta meg a Demokrata kérdésére.

Fotó: MTI/Illyés Tibor
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója a Hungaroring fejlesztéséről tartott sajtótájékoztatón a mogyoródi Hungaroringen 2023. április 4-én

– Nem vagyunk egy súlycsoportban, nem tudunk ezekkel a piacokkal versenyre kelni. Bizonyos dolgokban viszont erősek vagyunk, ilyen a szervezés, a sportszakma és a környezet, a pálya versenyképessége. Budapest közelsége sokat számít, a mezőny szeret ilyen európai környezetbe jönni, a versenyzők és a csapatok három kedvenc versenypályája közé tartozik a Hungaroring – mondja Gyulay Zsolt.

A Formula-1 ügyvezetője, Stefano Domenicali számára fontos, hogy a tradicionális európai pályák megmaradjanak, ezért számít a Hungaroring múltja is, de a feltételeknek meg kell felelni.

– Az európai futamok száma a jogdíjviták miatt csökken, mert a jegyár bevételből ezt nem lehet kitermelni. Nagyon jó esetben, ha a jegyekből származó bevétel eléri a 15–20 millió eurót, akkor sem elég a 40–50 millió dolláros jogdíjra, ezen felül a pálya fenntartása és a versenyrendezési költség is jelentős. Egy helyszínnek biztos háttér kell. Ez lehet a város, a kerület, a megye vagy maga az állam. Nekünk ebből a szempontból szerencsénk volt, mert bármilyen politikai párt vagy rendszer volt hatalmon, a Magyar Nagydíj mindig nemzeti ügy. Azt gondolom, a Hungaroring a világon a legismertebb magyar cégnév.

Gyulay Zsolt úgy véli, a Formula-1 népszerűsége még tovább növekedhet.

– Amióta a Liberty átvette a tulajdonlást, a nézőszám meredeken ível felfelé. Ha a világ egyik legnagyobb média birodalma megvesz egy vállalkozást, egyben biztosak lehetünk, nem fog veszteni rajta. Láthatjuk az amerikai futamok számának növekedését, a Liberty Media ráadásul maga invesztál a Las Vegas-i pályába és a versenyszervezésbe is. Csak az arányok érzékeltetésére mondom, a mi átlag jegyárunk 180 dollár körüli, a Las Vegas-i pedig 1600 dollár. A Netflix sorozata is sokat dobott a népszerűségen. Úgy gondolom, az F1-ben még nagyobb potenciál rejlik – mondta lapunknak az elnök-vezérigazgató.

Gyulay Zsolt azt is hozzátette, az idei Magyar Nagydíjra már decemberben elfogyott az összes jegy. A múlt évben a vasárnapi futamon százezren látogattak ki a mogyoródi pályára, ezzel a kapacitás maximumát kihasználták. A múlt heti Ausztrál Nagydíjon, Melbourne-ben, az Albert Parkba 441 ezer ember látogatott ki.

Gyulay Zsolt a sajtóeseményen felidézte, nehéz körülmények között vette át 2010. szeptember 1-jén a Hungaroring Sport Zrt. irányítását:

– 1500 euró volt a kasszában, 300 millió forintos adósággal, de az elmúlt tizenkét évben tizenegyszer nyereségesek voltunk, az idei évet 1 milliárd feletti nyereséggel zárjuk. Az elmúlt évtized sikertörténet. 1986 és 2010 között 41 nemzetközi eseményt, 2011 és 2022 között pedig 59 nemzetközi versenyt rendeztünk a Hungaroringen.

Megkezdődtek a tárgyalások a szerződés meghosszabbításáról

A mogyoródi pályát 1985. október 1-én kezdték el építeni, és Gyulay Zsolt elmondása szerint a szocialista nagyvállalatok nyolc hónap alatt be is fejezték. A 38 évvel ezelőtti állapotok még ma is visszaköszönnek, ami már nem elégséges, a változás szükséges ahhoz, hogy a következő évtizedben is száguldjanak a leggyorsabb versenyautók a Hungaroringen. Az jelenleg biztos, hogy 2026-ban a világbajnokság programjában szerepel a Magyar Nagydíj.

A tárgyalások már megkezdődtek a következő időszakra a szerződés meghosszabbításról, ha sikerül a megállapodás, akkor 2032-ig lenne F1 Magyarországon, de tárgyalnak egy plusz ötéves opcióról is. Szintén csak viszonyításként, jelenleg Bahrein rendelkezik a leghosszabb szerződéssel, ami 2036-ig szól. Ausztrália 2035-ig, Katar 2032-ig szóló megállapodást kötött, Európában a Hungaroring rendelkezne a leghosszabb távú szerződéssel.

Fotó: MTI/Illyés Tibor
Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár (b) és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója (j) a Hungaroring fejlesztéséről tartott sajtótájékoztatón a mogyoródi Hungaroringen 2023. április 4-én

Ahhoz, hogy a Magyar Nagydíj a következő évtizedre is a versenyprogram része legyen, szigorú feltételeknek kell teljesülnie, teljes megújulás szükséges, ezért már kormánydöntés is született a Hungaroring jövőjéről, melyet a sportét felelős államtitkár ismertetett.

– A Forma-1-es futam Magyarország számára kiemelkedően fontos, túlmutat egy sporteseményen és az autó-motor sporton is. Ezért arról döntött a kormány, hogy a Hungaroring tulajdonosi joggyakorlása a sportállamtitkárság háttérintézményéhez, a 2023. január 1-je óta működő Nemzeti Sportügynökséghez került. A másik döntéssel támogatja a kormány a versenypálya fejlesztési munkálatainak megvalósulását. Mindez két okból fontos: az egyik, hogy az 1986-os állapotok sok szempontból még ma is visszatükröződnek, ezért felújításra van szükség, a másik, hogy Magyarországnak jelenleg 2026-ig érvényes a szerződése a Formula-1-es futam megrendezésére, és az F1 jogtulajdonosa a fejlesztések megvalósulását szabta feltételül a 2027-32-ig a történő szerződéshosszabbításhoz.

Schmidt Ádám azt is hozzátette, hogy megkezdődött a háttérmunka, a feltételes közbeszerzési eljárás műszaki tartalmának összeállítása zajlik, remélik, május végére kiírásra kerül:

– A közbeszerzés eredményhirdetése elképzelésünk szerint év végéig megtörténik és ha 2024 elején hatályba lép, megkezdődhet az előkészítő munka. A 2024-es Magyar Nagydíjat még a jelenlegi konstrukcióban rendeznénk, az érdemi fejlesztés utána, ősszel kezdődne. A 25-ös futamot úgy kéne megrendeznie Magyarországnak, hogy közben zajlik a nagy léptékű fejlesztés. A 2026-os versenyre pedig mindennel el kell készülni, hogy egy teljesen megújult létesítményben rendezhessük a nagydíjat.

Azt a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója is hangsúlyozta, a felújítás nem veszélyeztetheti a futamok megrendezését, ezért kétszer tíz hónap alatt kell a munkálatokat elvégezni. Nagy kihívást jelent majd mindenki számára a köztes állapotban, a 2025-ös magyar F1 megrendezése, de a felújítás szükségszerű.  

Fotó: MTI/Illyés Tibor
Felújítási munkálatok a mogyoródi Hungaroringen 2023. április 4-én

– Gyakorlatilag a teljes infrastruktúra olyan állapotban van, ami közel-távol sem felel meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) követelményeinek. A közműfelújítás mindennek az alapja, anélkül fejlesztés sincs. A munka zajlik, számos átfúrási pozíció található az aszfaltcsík alatt és további fúrásokat készítenek elő. A víz- és villanyvezeték-korszerűsítés hat kilométeren megy majd körbe, ami a Hungaroring igényeit a következő 40–50 évben kiszolgálja. Megújul a főbejárat, ahol lesz közösségi tér, kávézó és helyet kap a műveleti operatív központ. A stratégiai fejlesztési programban a paddockot és a tízezer férőhelyes fedett lelátót is fejlesztik. Mivel a világ legkisebb depója a magyar, ezért azt is fel kell újítani és meghosszabbítani, és az 56 ezer ülőhely nagy része elavult, faszerkezetes lelátón található.

Vizsgálják a lehetőségét annak is, hogy ha már ilyen léptékű fejlesztés valósul meg, alkalmas lehet-e a Hungaroring motorversenyek, akár a Moto GP megrendezésére.

Fotó: Demokrata

Gyula Zsolt azt is elmondta, azt a programot viszik véghez, ami a szerződés hosszabbításhoz és versenyképességhez szükséges, mert a legfontosabb cél: a Formula-1-et hosszú távon Magyarországon tartani.

– Harmadik vagy negyedik szerződés-hosszabbításunk lesz a mostani. Az előzetes tárgyalás során az évről-évre sávosan emelkedő jogdíjak mértéke 2010-ben teljesen más volt, mint most. Ezeket próbáltuk leszorítani és spórolni, így a 2027-ig tartó időszakban 107 milliárd forintot spórolt meg a Hungaroring a magyar költségvetés számára. Azt gondolom, ez jól látható összeg. Egy éve kezdtük a hosszabbítási szerződés tárgyalását, ha most kezdenénk, már nem tudnánk ilyen jó pozíciókat kiharcolni – árulta el Gyulay Zsolt, majd hozzátette: a következő hetekben eldőlhet a 2032-ig szóló szerződés kérdése is.

Az elnök-vezérigazgató külön hangsúlyozta, olyan történelmi pillanatban vannak, hogy a következő három évben a felújítás alatt nem hibázhatnak, nem csúszhat a munka. A fejlesztéssel együtt egy sokkal modernebb, gyorsabb, új működési forma valósul meg. Az 1986 óta tartó magyar Formula-1-es történet még a következő évtizedben is folytatódna. Az idei világbajnoki versenysorozat 12. állomása lesz a 38. Magyar Nagydíj július 21. és 23. között a Hungaroringen.

Korábban írtuk