Fotó: shutterstock.com
Hirdetés

Az Orlen a Kommerszant forrásai szerint azzal fordult a Transznyeftyhez, hogy 2023-ban hárommillió tonna olajat importálna Barátságon keresztül. A Transznyefty megerősítette, hogy kapott ajánlatot, de konkrét vállalatokról és mennyiségekről nem kívánt nyilatkozni.

Az Orlen azt közölte a lappal, hogy ez a szokásos eljárás, amely mindössze „a vezeték potenciális kapacitásának lefoglalását jelenti”. Hozzátették: minden előírást és szankciót betartanak.

Az orosz olajszállításokra vonatkozó uniós embargó december 5-én lép életbe, de ez a Barátságon keresztüli szállításokra nem vonatkozik. Az Orlennek egyébként hosszú távú szerződése van a Transznyefty-tel és a Rosznyeftel. Zbigniew Rau lengyel külügyminiszter november 14-én azt mondta, a szerződések egyoldalú felmondása kártérítési kötelezettséggel fenyegetné az Orlent.

Jelenleg az Orlen nem vásárol orosz olajat az azonnali piacon, de továbbra is a Tatnyefty-tel (2024-ig évi 2,4 millió tonna) és a Rosznyefty-el (évi 3,6 millió tonna) kötött, hosszú távú szerződések keretében kapja azt – írja a lap. A Rosznyefty-el kötött szerződést 2021 márciusában két évvel meghosszabbították, tehát 2023 januárjában és februárjában még érvényes lesz.

Korábban írtuk

A Transznyefty alelnöke, Szergej Andronov az ügyet kommentálva elmondta, hogy a vállalat azon ügyfeleinek ajánlatain felül, amelyek a Barátság vezeték déli szakaszát használják, „a lengyel fogyasztóktól is vannak ajánlatok 2023-as, Belaruszon keresztüli szállításokra”. Andronov hozzátette: reméli, hogy a német partnerek „ugyanilyen értelmes és konstruktív hozzáállást tanúsítanak majd.”