Nagyon félrenyúlhattak Bidenék
Az elmúlt héten Joe Biden amerikai elnök többször is „ultra-MAGA”-soknak titulálta politikai ellenfeleit, utalva Donald Trump korábbi elnök 2016-os, Make America Great Again (MAGA; Tegyük újra naggyá Amerikát) szlogenjére.A jobboldal ahelyett, hogy – ahogyan erre minden annak kiötlői bizonnyal számítottak – elhatárolódott volna ettől a szélsőségességre utaló jelzőtől, inkább magáévá tette azt.
A The Washington Post szerint az „ultra-MAGA” üzenet a Center for American Progress Action Fund nevű liberális agytröszt féléves kutatási projektjének gyümölcse; a szervezetet feje egyébként Biden vezető tanácsadója, Anita Dunn.
Egy, a Hart Research és a Global Strategy Group által végzett közvélemény- és fókuszcsoportos kutatás megállapította, hogy a „MAGA” kifejezést a választók már negatívan ítélik meg, negatívabban, mint az olyasfajta kifejezéseket, mint például a „Trump-republikánusok” – jelentette a Post pénteken.
„A billegő választási körzetekben több mint kétszer annyi szavazó mondta azt, hogy kevésbé valószínű, hogy szavazna valakire, akit «MAGA republikánusnak» neveznek, mint ahányan azt valószínűnek tartanák. A kutatás azt is megállapította, hogy a kifejezés azt a széleskörben elterjedt nézetet erősíti a választók körében, hogy a Republikánus Párt szélsőségesebbé és hataloméhesebbé vált az elmúlt esztendőkben.”
Navin Nayak, a CAP Action Fund elnöke és ügyvezető igazgatója a Postnak elmondta: „A [MAGA] márka az összes szélsőségességet magában hordozza”, hozzátéve, hogy a „sokoldalú jelző” minden politikai kérdésben alkalmazható, beleértve az abortuszt és az éghajlatváltozást is.
„Nem próbálunk új szót létrehozni. [A Trump-hívek] határozzák meg így magukat” – mondta Nayak.
Kritikusaik nevetségesnek nevezték a kutatásokat, azt állítva, hogy azok csak a demokraták közösségi médiás márkaépítési próbálkozásai.
„Az «Ultra Make America Great Again» szerintük segíti… a demokratákat?!” – tette fel a kérdést Jerry Dunleavy, a Washington Examiner munkatársa. – „Mindenesetre gratulálok a tanácsadóknak, akik ezért fizetést kapnak”.
„Psaki tegnap azt mondta, hogy ezt Biden egyedül találta ki” – emlékeztetett Dana Loesch rádiós műsorvezető, utalva Jen Psaki, a Fehér Ház leköszönő szóvivőjének azon megjegyzésére, miszerint az „ultra-MAGA” ötlete Biden fejéből pattant ki.
„Mi történik a demokrata establishmenttel? Azt hiszik, minden problémát meg lehet oldani annyival, hogy tanácsadókra és üzenetek megfogalmazására költenek, miközben egy az egyben elutasítják az érdemi változtatásokat” – reagált a RealClearInvestigations újságírója, Mark Hemingway.
„Ha ez hat hónapjába telt Bidennek, akkor nem meglepő, hogy az afganisztáni kivonulás úgy sikerült, ahogy” – jegyezte meg Drew Holden, a Free Beacon publicistája.
„Talán jobb lett volna, ha a demokraták inkább azzal töltik ezt a hat hónapot, hogy megelőzik azt a bébitápszer-hiányt, amely miatt most amerikai kisgyermekek éheznek” – írta a Twitteren Stephen Miller, Donald Trump egykori tanácsadója.
Joe Biden a múlt héten használta először az „ultra-MAGA” kifejezést aközben, hogy éppen minden erejével támadta a konzervatívokat a Roe kontra Wade ítélet hatályon kívül helyezését jelző, legfelsőbb bírósági véleménytervezet kiszivárgását követően.
„Ez a MAGA-tömeg valójában a legszélsőségesebb politikai szervezet, amely az amerikai történelemben, az amerikai közelmúlt történelmében létezett” – mondta Biden szerdán újságíróknak, és „ultra-MAGA programnak” nyilvánította azt aRick Scott floridai republikánus szenátor által közzétett javaslatot, amelyben azt vázolta fel, a Republikánus Párt hatalomra kerülése esetén mit tenne a súlyos gazdasági válság felszámolására.
A fókuszcsoportokban megszületett kifejezést Biden aztán egy hatalmas bevétellel kecsegtető chicagói demokrata párti adománygyűjtő rendezvényen is használta.
A leköszönő fehér házi szóvivő, Jen Psaki újságíróknak azt ígérte: „Akár holnap, akár az elkövetkező napokban és hetekben… de ezentúl is azt hallhatják majd, hogy [Biden] egyre többet beszél az ultra-MAGA republikánusokkal és a programjukkal kapcsolatos aggodalmairól”.
Az újságírók azonnal szkeptikusan fogadták az új szlogent, egyesek még ahhoz is hasonlították, amelyben a kormányzat az Egyesült Államokat fojtogató inflációra és gázár-növekedésre rendszeresen „putyini áremelkedésként” utalt, ezzel azt a látszatot keltve, mintha azok az ukrajnai háború következményei lennének, még annak ellenére is, hogy mindkét probléma már hónapokkal a katonai konfliktus kezdete előtt felütötte a fejét.
Médiaszakértők szerint a „putyini áremelkedés” kifejezés nem aratott sikert az amerikaiak körében, hiszen a közvélemény-kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy a szavazók az egyre súlyosbodó gazdasági nehézségekért inkább Biden politikáját, mintsem Oroszországot okolják.
(forrás)