Hirdetés

Február óta többször is előfordult, hogy a pánikvásárlások miatt kiürültek a boltok polcai, miközben a fertőzéstől való félelem otthon tartja az embereket. Felértékelődött a házhoz szállítással egybekötött online rendelés – állítja a több mint négyezer hazai webáruház adatait vizsgáló ShopRenter elemzése. Mindezt segíti a vírus miatt átalakított jogszabályi környezet is: a kormány megkönnyítette az üzleten kívüli, illetve csomagküldő kereskedelmi tevékenységet a vállalkozások számára. Ez immár bejelentés és nyilvántartásba vétel nélkül is folytatható a veszélyhelyzet idején, „ha a kereskedő napi fogyasztási cikket vagy éttermi ételt forgalmaz”. A jogszabály lehetővé teszi azt is, hogy a kereskedő az áruját ne maga juttassa el a vásárlókhoz, hanem bevonjon ezzel foglalkozó cégeket.

Megugrott a rendelés

A helyzet hatalmas lendületet adhat olyan vállalkozásoknak is, amelyek megvoltak már a járvány előtt is, de kevés figyelmet kaptak. Amíg szabadon lehetett az áruházak polcai között válogatni, nem sok embernek jutott eszébe a neten böngészni a zöldségeket, pedig számos oldal kínál kifejezetten a hazai terményt. Most úgy tűnik, eljött az ő idejük, és ennek még a jelenlegi szorult helyzetben is örülhetünk, hiszen a hazai termék ökológiai lábnyoma jóval kisebb, mint a gyakran több ezer kilométerről fuvarozott importé. A koronavírus így akár új esélyt adhat a magyar vidéknek, egyúttal számos zöldmegoldást is meghonosíthat a mezőgazdaságban. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is felhívta rá a figyelmet, hogy már nagy mennyiségben kapható hazai termelésű, friss primőr zöldség: paprika, paradicsom, retek, uborka, fejes saláta, zöldhagyma. A termesztett gomba pedig egész évben a vevők rendelkezésére áll, ahogy a következő hónapokban minden szezonális zöldség-gyümölcs is. Aki ezekből fogyaszt, sokat tehet immunrendszere erősítéséért, valamint vásárlásával a magyar gazdákat is segíti.

–  Háromszor annyian rendelnek tőlünk most, mint a járvány előtt, de lennének többen is, ha elbírná a kapacitásunk. Folyamatosan dolgozunk a bővítésen – mondja a Demokrata kérdésére Molnár Eszter, a Nekedterem.hu online piac ügyvezetője. Az oldalon kifejezetten hazai kisüzemi termékek közül lehet válogatni, árulnak zöldséget, sonkát, hústermékeket, egyszóval mindent, amire egy konyhában szükség lehet. Céljuk, hogy olyan kisgazdaságokkal működjenek együtt, amelyek kíméletes eljárással gondozzák terményeiket, illetve olyan vásárlói közösséget építsenek fel, amelynek segítségével – a vásárlóerő növekedésével – a beszerzés idővel egyre olcsóbbá válik.

–  Kistermelőinknek most jól jön a megnövekedett rendelés, ugyanis jelentős piactól estek el a hotelek és éttermek bezárásával – mutat rá az ügyvezető. Hozzáteszi, remélhetőleg a járvány után is megmaradnak azok a vásárlóik, akik most rákaptak a rendelésre.

Online zöldségpiac

–  Szépen ívelnek fel a megrendelések, persze még a szezon elején vagyunk, most kezdenek megjelenni az első hazai termesztésű zöldségek – vélekedik Goda Szilárd, a Zöldséges.com alapítója. A fiatal magyar startupot azért alapították pár éve, hogy felkarolják a vidéki termelőket, mielőtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük. Működésük egyszerű: egy virtuális piacteret üzemeltetnek, amely hasonló elven működik, mint mondjuk az Aliexpress. A gazda feltölt néhány képet a portékájáról, amelyet rajtuk keresztül lehet megrendelni: jól jár, mivel nem kell üzlethelyiséget fenntartania, az oldalon való megjelenésért pedig csak pár százalékot kell fizetnie.

–  Termelői oldalról még nehéz kezelni a kiszállítást, sokan nagyon nagy mennyiségben termelnek, ahhoz viszont nincsenek hozzászokva, hogy értékesítsenek is – teszi hozzá Goda Szilárd. Ráadásul az átlagosan ötven év fölötti termelői réteg még nem ismeri ki magát teljes mértékben az online világban. Ezért a Zöldséges.com igyekszik YouTube-csatornájukra feltöltött oktatóvideókkal segíteni, amelyek rövid idő alatt megtanítják a rendszer használatát. Goda Szilárd szerint megéri tanulni, ugyanis ma már nem túl jövedelmező háztáji léptékben termeszteni zöldséget és gyümölcsöt, hiszen a kiskereskedelmi árnak mindössze 30 százaléka kerül a termelő zsebébe.

Ám egy ilyen konstrukcióval megfordítható a képlet, és a termelők könnyen elérhetik akár a kiskerárak hetven százalékát is. Ráadásul a felmérések azt mutatják, igény is van a háztáji árura, még a városi lakosság is előszeretettel vásárolna friss zöldséget közvetlenül a termelőtől.

–  Mindenki jól jár, hiszen a hipermarketekben kapható importárut féléretten szedik le, hogy bírja az utaztatást, ezért a vitamin is kevesebb benne, mint a friss hazaiban – hívja fel rá a figyelmet Golda Szilárd.

Az alapító úgy látja, ha a mostani körülmények között felpörögne az online zöldségpiac, a logisztikai vállalatok is gyorsabban készülnének fel a törékeny és romlandó áruk szállítására, kialakulnának a gazdaságos szállítási útvonalak, végül beállna a kereslet és kínálat egyensúlya. A vásárlók megszokják, hogy a zöldség is dobozban érkezik, természetessé válik számukra a vásárlás e formája.

Ötletes megoldások

A járvány kitörése számos új kezdeményezést is életre hívott, egymás után jönnek létre online fogyasztói közösségek is. Tárnokon például virtuális piactér alakult – ami nem más, mint egy Facebook-csoport. „Szeretnénk lehetőséget nyújtani a helyi kistermelőknek termékeik népszerűsítésére, és a tárnokiaknak, hogy jó minőségű, házi termékeket vásároljanak” – áll a névjegyük szövegében.

A netes piacteret a Tárnoki Sajtműhely vezetője, Dobos Erika kezdte szervezni, amikor kitört a felvásárlási láz, azzal a céllal, hogy a tárnokiak jobban megismerjék, kitől mit tudnának folyamatosan beszerezni. Mivel korábban nem volt termelői piac Tárnokon, csupán egy kis közterületen jelent meg néhány árus, nem kizárt, hogy a kezdeményezés túléli majd a járványt is.

Dunakeszin pedig úgy sikerült megmenteni a létező termelői piacot, hogy a termékek egy weboldalra kerültek. A vevő itt kiválogathatja, mire van szüksége, majd egy kicsit bonyolult eljárás során veheti át autóval, aminek lényege, hogy a vásárlás lehetőleg érintkezésmentesen történjen, mégis készpénzzel fizethessen az illető.

A vírus egyébként nem csak a vásárlási szokásokat változtatta meg, az otthon töltött idő sokakat ösztönöz arra, hogy konyhakertet rendezzen be. Noha a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara koronavírusról kiadott közleményében még a veszélyeztetett ágazatok közé sorolta a növényházi zöldséghajtatást, a palánták nevelésével és forgalmazásával foglalkozó délegyházi Garai Kertészetben lapunk kérdésére azt mondják, jóval nagyobb a forgalmuk, mint tavaly az évnek ebben a szakában.