Hirdetés

A homoktövismag-olajnak rendkívül magas az E-vitamin-tartalma, a csipkebogyómag-olajnak úgyszintén, a lenmagolaj pedig az egyik legjobb növényi Omega-3 zsírsavforrás. A Grapoila püspökladányi üzemében húszféle olajat készítenek hidegsajtolásos eljárással, olyan egzotikusan hangzó nevűeket is, mint a fűszerpaprikamag- vagy a feketeköménymag-olaj.

A budatétényi székhelyű vállalkozás a napokban európai viszonylatban is rangos elismerésben részesült. A Generali Csoport kezdeményezésére elindított, az európai KKV-k körében a fenntarthatóság elősegítését díjazó pályázaton hatezer jelentkező közül hét céget választottak be a legjobbak közé, köztük egyetlen magyarként a Grapoilát is.

Hidegen sajtolva

Pinczés Marianna ügyvezető figyelme még közgaszdászhallgatóként irányult a szőlőmagolaj-piacra, aminek a vége az lett, hogy kísérletezni kezdett a sajtolással. Az első kis manufaktúra még elfért Budapesten, de ezeket a kereteket pár év alatt kinőtték, 2012-ben került a gyártás nagy része Püspökladányba, nagyüzemi körülmények közé.

– Eleinte nem volt nagy igény a szőlőmagolajra, az emberek nem is ismerték, de aztán elkezdett fejlődni az egészséges táplálkozás piaca, mi is építgettük az értékesítési csatornákat, és szépen felfutottak az eladásaink – meséli a cégvezető.

Korábban írtuk

Pinczés Marianna

A hidegsajtolás lényege, hogy a szárított, megtisztított magvakat hőkezelés nélkül préselik, mindenféle vegyszerhasználatot mellőzve, így megmaradnak az egészségvédő tápanyagai. Vagyis az olajok jelentős mennyiségben tartalmaznak többszörösen telítetlen zsírsavakat, E-vitamint, illetve egyéb antioxidáns hatású vegyületeket.

Azt gondolhatnánk, hogy a mediterrán jellegű termékek piacán nehéz érvényesülni a nagy olasz és görög gyártók mellett.

– Valóban Olaszország állítja elő a legtöbb szőlőmagolajat, de ez többnyire színtelen, szagtalan – mondja Pinczés Marianna. – Mi a hidegsajtolásnak köszönhetően sötétzöld színű, karakteres ízű olajat állítunk elő, az olasz tökéletes ellentétét. Ezért nem is velük versenyezünk, teljesen máshova pozicionáljuk magunkat. Mivel a hasonló eljárást alkalmazó kis gyártókból kevés van, inkább a kereslet vezérli a piacot. Ez egyébként Magyarországon is stabilan növekszik, évente tíz százalékkal.

Melléktermék nélkül

A Grapoila azonban nemcsak kiváló minőségű termékeivel sugallja a környezettudatosságot, hanem zero waste technológiájával is, ami azt jelenti, hogy a gyártás során részben mellékterméket hasznosítanak, részben száz százalékban hasznosítják a keletkezőket. A szőlőmagolajhoz eleve azt a törkölyt használják fel, ami a borászatok hulladéka. A magvak elkülönítése után hátramaradó, bioaktív anyagokban gazdag szőlőhéjat kiszárítják, megőrlik és sütemények, krémek ízesítésére kínálják. A frissen préselt olaj ülepítésével keletkező olajiszap gourmet magkrém vagy bőrtápláló kozmetikai iszap formájában kerül a boltokba. Az olajsajtolás úgynevezett száraz maradékából, a pelletből pedig tápanyagokban gazdag maglisztet őrölnek, egészen pontosan tizenhétfélét.

A kukoricacsíra-olajhoz használt csíra a malomipar és a bioetanol-gyártás mellékterméke, míg a tökmagolaj alapanyaga, a héjas tökmag a bébiételé. Azt a növényi hulladékot, amelyet valamiért végképp nem lehet termékesíteni, leszárítják takarmánynak, virágföldadaléknak, komposztnak. Továbbá felhasználják abban a biomasszakazánban, amely az üzem és a magszárító fűtéséről gondoskodik. A hasznosítást folyamatosan fejlesztik a csapat környezetvédelmi mérnökei, munkatársai.

Kert a városban

Bármilyen meglepő, a Grapoilát mégsem zero waste termékpalettája miatt választották be Európa fenntarthatósági hősei közé. A megtisztelő címet egy olyan kezdeményezéssel érdemelték ki, amelyre hazai gyártó cégek részéről eddig még nem volt példa. Tavaly tavasszal ugyanis egy permakultúrás kert kiépítésébe kezdtek a cég XXII. kerületi irodaépülete körül, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy közelebb hozzák a természetet a városi emberekhez, illetve dolgozóiknak juttatásként friss, vegyszermentes zöldséget – és a későbbiekben gyümölcsöt – adhassanak. Az említett elenevezés olyan kerttervezést takar, amely a természetben zajló ökológiai folyamatokat utánozza, és az összehangolt rendszerrel igyekszik minimalizálni az emberi munkaerő-szükségletet. A projekttel szeretnék a környéken lakó kiskerttulajdonosokat, balkonon kertészkedőket, iskolásokat is inspirálni és felvilágosítani, így palántavásárral egybekötött kertbejárásokat is szerveznek.

A környezetvédelemre, fenntarthatóságra általában úgy gondolunk, mint valami drága, ráfizetéses alternatívára, amelynek egy cég szempontjából legfeljebb reklámértéke van.

– Ha minden mellékterméket felhasználunk, nem kell fizetnünk a hulladék megsemmisítéséért vagy elszállításáért, illetve bevételre is szert teszünk az így készült termékből – mutat rá Pinczés Marianna.

Persze, a fejlesztés, az átgondolt termelés kezdetben pluszráfordítást, több beruházást igényelt, de hosszú távon gazdaságilag megérte. A másik gyakori probléma, hogy a fenntartható módon készült termékek drágábbak: ebben az esetben azonban ez sem helytálló, annyiba kerülnek, mint más, hidegen sajtolt olajok, amelyek azonban jóval több hulladék keletkezése mellett készültek.