Fotó: shutterstock.com/Andocs

Megjelent a pályázat a Zeneakadémia rektori pozíciójára. A pályázat beadási határideje augusztus 10. Már nincs sok hátra addig. A balliberális médiában hetek óta zeng egy károgó kórus, amiből sejteni lehet, hogy amint az SZFE esetében, itt sem szakmai, sokkal inkább politikai kérdésről van szó. Valakik attól félnek, hogy eddigi uralmi helyzetük megváltozik, ezért még a határidő lejárta előtt általános támadást indítottak: „Veszélyben az egyetem függetlensége! Vigyázzatok!”

Hirdetés

Tényleg veszélyben van? Nézzük a tényeket. Az index.hu mai vezető híre szerint 171 oktató állt ki egységesen úgymond a Zeneakadémia függetlensége mellett. Eképpen:

„Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kulturális és Innovációs Minisztérium részére eljuttatni.

Tiltakozunk a fenntartó Minisztérium által megfogalmazott, súlyosan diszkriminatív rektori pályázati kiírás ellen, amely elzárja a pályázás lehetőségétől az Egyetem oktatóinak jelentős részét: a zeneszerzés, zenetudományi, egyházzenei, zeneelméleti, zenepedagógiai, jazz és népzene szakirányok oktatóit.

Egyes sajtócikkekben megjelent valótlan állítások miatt hangsúlyozzuk, hogy oktatóink egységesen kiállnak az Egyetem autonómiája, demokratikusan megválasztott képviselői, a tanszékvezetők és elsősorban az Egyetemi Szenátus mellett.

Továbbra is elkötelezettek vagyunk az Egyetem szakmai színvonalának megtartása, illetve fejlesztése iránt.”

Korábban írtuk

Akkor nézzük egyfelől a „súlyosan diszkriminatív” feltételeket, másfelől az „elkötelezettséget a színvonal iránt”. A kiírás szerint a leendő rektornak doktori fokozattal, mesterfokozattal, vagy azzal egyenértékű egyetemi szintű végzettséggel kell rendelkeznie. Ez sok? Egy Zeneakadémia vezetőjétől minimum elvárható.

További feltételek: „Tekintettel az alapító Liszt Ferenc szellemiségére és a Zeneakadémia hagyományaira, a pályázónak rendelkeznie kell: legalább 5 éves, jelenleg is aktív nemzetközileg kiemelkedő és elismert előadóművészi (rezidens) és legalább 5 éves oktatói tapasztalattal; nagyszámú, nemzetközileg is elismert lemez-, illetve stúdiófelvétellel; nemzetközi klasszikus zenei versenyeken elnyert díjjal; nemzetközi klasszikus zenei versenyek értékelői (zsűrizési) tapasztalattal; az európai komolyzenei élet meghatározó művészeti és oktatási intézményeinek ismeretével; magas szintű jártassággal klasszikus zenei intézmények működtetését, menedzselését illetően; szakmai teljesítményének elismeréseként magyarországi állami és (vagy) művészeti díjjal.”

Összegezve, a leendő rektor legyen magasan képzett, itthon és külföldön egyaránt elismert és magasra értékelt zeneművész, akinek van gyakorlata az oktatás és a művészi teljesítmények értékelése terén is. Melyik feltétellel van baj?

Nem inkább az ellen kéne tiltakozni, hogy a Zeneakadémia az elmúlt nyolc évben a 30. helyről az 51.-re zuhant vissza a zeneművészeti egyetemek nemzetközi rangsorában? A 171 oktató azt állítja, „elkötelezettek az Egyetem szakmai színvonalának megtartása, illetve fejlesztése iránt.”

Akkor miért nem tettek a színvonalesés ellen semmit?

Miért nem zavarta őket, hogy egyre több magyar tehetség külföldi egyetemet választ a budapesti helyett, mert a tiltakozókkal ellentétben ők nem tartják megfelelőenek a Zeneakadémia színvonalát?

Ha a Real Madrid vagy a Manchester City új vezetőedzőt keres, akkor a legjobbak legjobbikát igyekszik e feladatkörre megnyerni, mert pontosan tudják, hogy egy középszerű vezető középszerűvé teszi a csapatot is. Jó lenne Liszt Ferenc hazájában ettől a zenei képzés terén is megszabadulni. Liszt, Erkel, Dohnányi, Hubay és a többi nagy előd példája kötelez.