Fotó: MTI/Kovács Anikó
Hirdetés

Yoko Ono bankár szüleinek köszönhetően Tokió, San Francisco és New York között vándorolva nőtt fel, majd bölcsészdiplomájának megszerzése után Manhattenbe költözött. Az avantgárd művészek világában már a John Lennonnal való londoni megismerkedése előtt is ismert volt, de a nemzetközi hírnevet a Beatles alapító tagjával kötött házassága hozta el számára. 1969-ben már javában dúlt a vietnámi háború, amelyben egymillió vietnámi katona és további kétmillió civil hunyt el, miközben az USA katonai vesztesége alig haladta meg az 58 ezer főt.

A háborúkat egyetemesen elítélő Len­non–Ono-páros közös békeharcának egyik ikonikus pillanata volt a New Yorkban 1972-ben tartott jótékonysági koncert, amely a mentálisan sérült gyermekek megsegítésén túl a béke melletti kiállásról is szólt. A fellépésen elhangzott Lennon második és egyben legnépszerűbb szólóalbumának címadó dala, az Imagine is, amely azóta a világbéke himnuszává vált. „Megtestesítette mindazt, amiben John és én erősen hittünk: Rock a Békéért és a Megvilágosodásért” – emlékezett Yoko Ono az előadásra, amelyre a belépéskor tamburinokat osztogattak, arra kérve a közönséget, hogy ők is vegyenek részt a zenélésben.

A nézőkkel folytatott interaktív párbeszéd Yoko Ono előadásainak védjegyévé vált. Éppen ezért a Magyar Nemzeti Múzeum tárlatának is hangsúlyos eleme, hogy a bemutatott alkotások között több olyan is legyen, amely a művész eredeti szándéka szerint a közönség közreműködésével kel majd éltre. A Menekülthajó, illetve Az én anyukám gyönyörű című felületekre ugyanis a látogatók helyezhetik el személyes üzeneteiket.

A provokatív művészeti megnyilvánulásairól ismert művész tárlata nem a klasszikus értelemben vett kortárs képzőművészeti kiállítás, hiszen a festmények és modern szobrok mellett rövidfilmek, valamint interaktív és performatív művek is megtekinthetők az alkotások között. Ilyen a Levágott darab című performansz, amelyet Yoko Ono először 1964-ben mutatott be Tokióban. Az előadás során a közönség a ruhájából vághatott le egy darabot, a teljes lemeztelenedésig. A bemutatóval az emberi test kiszolgáltatottságára, az egymástól való elidegenedésre próbálta felhívni a figyelmet. Az egykori produkció szellemében a tárlattal párhuzamosan performanszsorozat indul útjára előre meghirdetett időpontokban, ismert emberek közreműködésével. A kiállítás zárónapjának díszvendége Yoko Ono és John Lennon fia, Sean Lennon zenész lesz.

Korábban írtuk

Yoko Ono életének magyar kötődései is vannak. A művész ugyanis John Lennon halála után két évtizeden át Havadtőy Sámuel képzőművésszel élt, sőt Galéria 56 néven egy ideig közös kiállítótermet is működtettek Budapesten. A „happening nagy papnője” – ahogyan a 60-as években a nemzetközi sajtó előszeretettel nevezte – magyarországi kiállítása február 18-ig látogatható. Yoko Ono ezen a napon ünnepli 90. születésnapját.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Gulyás Gábor

Rendhagyó művész

Harminchárom zenei nagylemezt adott ki, több mint hatvan filmet készített, számos könyvet írt. A legnagyobb hatást kétségkívül vizuális művészként érte el. Japánban már az 50-es években igen elismert alkotó volt, a John Lennonnal kötött házassága pedig óriási felháborodást váltott ki az ázsiai országban, mert a popikon brit zenészt egyáltalán nem tartották méltónak hozzá – nyilatkozta Yoko Onoról a Demokratának Gulyás Gábor, a kiállítás kurátora.

– A „War is over! If you want it” szórólapok 1970-ben jelentek meg New Yorkban, a vietnámi háború elleni tiltakozásként, Yoko Ono kezdeményezésére. Az üzenet az orosz–ukrán konfliktus kapcsán ma is aktuális. De ismerjük-e a művész állásfoglalását a mostani amerikai szerepvállalással kapcsolatban?

– A háborút természetesen elítéli, de a sajtónak már legalább húsz éve nem nyilatkozik.

– Van olyan alkotás a tárlaton, amely klasszikus értelemben vett szoborként is felfogható?

– Jelképes háborúellenes szobor az a fehér sakk-készlet, amelyet egykor Yoko Ono adományozott a Ludwig Múzeumnak. A sakktáblán nincsenek fekete bábuk, a fehér a fehéret pedig nem tudja legyőzni, a játszma ezért csak békekötéssel érhet véget…

– Honnan eredeztethető a Yoko Ono alkotásaira is érvényes modernizmus?

– A paradigmaváltás, vagyis a korábbi szabályokkal való szembefordulás Marcel Duchamp francia képzőművész nevéhez fűződik, aki 1929-ben egy WC-kagylót állított ki. Duchamp lényegében lerombolta a klasszikus művészet esztétikai programját.

– Mennyire fogékony erre a magyar közönség?

– Nem egyszerű feladat erre nyitottá válni. Hazánkban a képzőművészeti kiállítások jellemzően festményeket, grafikákat, szobrokat mutatnak be, de számos nyugat-európai vagy amerikai modern galériá­ban az említett műfajok már kevésbé jelennek meg. A kortárs képzőművészet egészen más irányba halad.

– Hová sorolná Yoko Onót?

– Magyarországon John Lennon özvegyeként ismerik, vagyis nem a művészete alapján. Amikor 1993-ban a Ludwig Múzeumban kiállítása volt, a sajtó tudomást sem vett róla. Ugyanakkor a világ rangos közgyűjteményeiben, Bécsben, Párizsban, Berlinben, Tokióban, New Yorkban számos munkával van jelen, míg hazánkban egyetlen alkotása található meg, a korábban említett fehér sakk-készlet.

– Mit gondol, miért?

– Az őt inspiráló irányzatok, a fluxus mint az alkotó és a közönség együttműködésén alapuló akcióművészet, illetve a gondolatközpontú konceptuális művészet politikai okokból nem érvényesülhetett. A Kádár-korszak aczéli kultúrpolitikájába ez nem fért bele.

– A magyar közvélemény leginkább azzal a ténnyel azonosítja, hogy miatta bomlott fel a Beatles. Ön szerint az elmúlt hét évtizedes alkotómunkájával sikerült árnyalnia a róla alkotott képet?

– Azt gondolom, hogy nem igazán. A kiállítással kapcsolatban végeztünk egy kis közvélemény-kutatást, amiből az derült ki, hogy a húsz év alatti fiatal korosztály nem is ismeri őt. Sőt, még tovább megyek: John Lennonról sem hallott mindenki…