Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Hirdetés

A sétahajónak ütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása bűntettével gyanúsították meg. Előbbi 2-től 8 évig, utóbbi 1-től 5 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A Viking Sigyn után a helyszínre érkező másik szállodahajó vezetőjének és legénységének felelősségét segítségnyújtás elmulasztása miatt vizsgálják, de külön eljárásban a balesettől. Az ezredes hozzátette: ebben az ügyben nem gyanúsítottak meg egyelőre senkit.

Pál Adrián kérdésre válaszolva elmondta: a Viking Sigyn esetében is vizsgálták a legénység felelősségét, de ezt csak a tragédia időpontjában egyértelműen a vezetőfülkében tartózkodó ukrán kapitány esetében állapították meg.

Szintén kérdésre közölte, rögtön a baleset után mintát vettek a gyanúsítottól, de sem alkoholt, sem más tudatmódosító szert nem mutattak ki a szervezetében. Azzal kapcsolatban, hogy mi a kapitány védekezése, az ezredes azt mondta: az ukrán férfi állítása szerint egész egyszerűen nem vette észre az előtte haladó sétahajót.

Kérdésre válaszolva kitért arra: irreleváns, hány matróz tartózkodott a Hableány fedélzetén a baleset pillanatában, azt a szakértő teljesen kizárta, hogy a Hableány kapitánya hibázott volna. 

Pál Adrián felidézte: a Hableány sétahajó 2019. május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A sétahajón 35-en utaztak: 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét koreai turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták a hatóságok. Egy dél-koreai nő holttestét továbbra is a napi járőrszolgálat során keresik – közölte, kérdésre válaszolva megjegyezve: „naponta csökken az esély, hogy megtaláljuk”.

Az ezredes ugyancsak kérdésre válaszolva elmondta: búvárok átvizsgálták a szállodahajó alját és ott nem találtak áldozatot, ezért nem emelték ki a hajót. Ezt Magyarországon nem is tudták volna végrehajtani.

A nyomozás mindössze 135 napot vett igénybe, az ügy iratait október 10-én küldték meg a VI. és VII. kerületi ügyészségnek – közölte.

A helyszíni szemlék során 133 bűnjelet foglaltak le, amelyek – a Hableány hajótestén kívül – másfél köbméternyi mennyiséget tesznek ki. Összesen 230 embert hallgattak meg, 109 embert tanúként. Több mint 50 órán át tartott a helyszíni szemle, amelynek során 4292 fényképfelvétel készült. A nyomozás további adatait ismertetve Pál Adrián elmondta: 24 tolmácsot vettek igénybe, 9 nyelven.

Felidézte: bár a gyanúsítás során eleinte letartóztatásba került a szállodahajó kapitánya, a másodfokon eljáró bíróság bűnügyi felügyelet alá helyezte. Június 29-én azonban újabb adatok birtokában újabb bűncselekményekkel – segítségnyújtás elmulasztásával – gyanúsították meg a férfit, aki azóta letartóztatásban van.

Pál Adrián hangsúlyozta: az ügyben felállított nyomozócsoport mindent megtett annak érdekében, hogy begyűjtse a bizonyítékokat annak alátámasztására, hogy az ukrán kapitány hibázott. A nyomozás nem a sajtó és az ügyvédek szája íze szerint, hanem a büntetőeljárás szabályainak betartásával történt – szögezte le.