Karácsony Gergely főpolgármester – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért. A Siemens–Düwag alacsony padlós, R típusú villamosok 1993-as, illetve 1997-es gyártmányúak, tehát a főváros 25-30 éves szerelvényeket venne, amelyek ráadásul nem klimatizáltak. A tervek szerint az első használt frankfurti villamos még az idén érkezne, a többi pedig a következő öt évben. Ezek a járművek válthatnák ki a jelenleg a 47–49-es vonalon közlekedő, ötvenéves Ganz csuklós villamosokat.

Hirdetés

Mint kiderült, Frankfurt nem véletlenül akarja lecserélni a szóban forgó villamosait. A frankfurti sajtó évek óta foglalkozik a klíma nélküli járművek problémájával. Amikor a német városban betiltották a parkokban a szabadtéri grillezést, volt, aki azt kommentelte a helyi közlekedési vállalat Facebook-oldalára: semmi gond, majd grillezik az R típusú villamosokon, azokon úgyis akkora a hőség.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Frankfurt éppen azért kínálja eladásra a járműveket, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni, a frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírják az okot is: a berendezést nem bírja el a tető, nem erre lett méretezve. A VEKE rámutatott, hogy a klíma miatt az alacsony padlós jármű esetében alapvető konstrukciós átalakításokra volna szükség, amit maguk a németek sem vállaltak. Frankfurtban részletesen vizsgálták azt is, hogy bár a klímaberendezést az utastérben el lehetne helyezni, de az az ülőhelyek feláldozásával járna, ezért elvetették, mert amúgy is szűk a villamosok utastere.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el a Magyar Nemzet oldalán.

Korábban írtuk